Hoe werkt een SEA bureau precies?

brand

Van SEO heeft iedereen weleens gehoord, maar SEA is voor veel ondernemers wat onbekender. Heel erg kort door de bocht: ken je de met het woord ‘advertentie’ gemarkeerde zoekresultaten wanneer je iets in Google gooit? Dát is SEA: betaalde resultaten in zoekmachines.

Maar simpelweg wat geld overmaken en dan bovenaan staan in Google, zo makkelijk werkt SEA niet. Sterker nog, veel ondernemers die zich erin verdiepen en SEO met SEA vergelijken, komen al gauw tot de conclusie dat het beter is om een professioneel SEA bureau in de arm te nemen. Maar waarom is dat? En wat kan het jouw bedrijf opleveren?

Wat is een SEA bureau?

Wat is een SEA bureau

Een SEA bureau neem je in de arm om je volledige SEA-strategie uit te laten werken en vanzelfsprekend uit te voeren. In zo’n strategie bepaal je bijvoorbeeld niet alleen bij welke zoektermen jij jouw bedrijfspagina’s aangeboden wilt hebben in een zoekmachine, maar ook wel type personen je naar jouw website wilt hebben. SEA is dus écht een stuk ingrijpender dan bijvoorbeeld advertentieruimte kopen in een krant. Dat is direct de reden dat veel ondernemers met zo’n SEA bureau werken.

Maar ’type personen’, wat wordt daar eigenlijk onder verstaan? Google weet een hoop over zijn gebruikers. Afhankelijk van of iemand bijvoorbeeld wel of geen cookies toestaat, heeft Google een aardig beeld van de persoon aan de andere kant van de zoekterm. Locatie bijvoorbeeld, of browsergeschiedenis. Die informatie kan heel nuttig zijn voor SEA-doeleinden.

Je wilt immers niet met hagel schieten. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld in Utrecht is gevestigd, zul je mensen uit de regio Utrecht willen aanspreken. In een SEA-strategie zal een goed SEA bureau uit Utrecht dan ook meenemen als belangrijke parameter. In zo’n geval zoek je dus eerder naar een lokaal SEA bureau uit Utrecht, zoals een Odiv bijvoorbeeld.

Naast locatie-informatie zijn er nog veel meer elementen waar een SEA bureau op kan inspelen. Alles hangt af van de doelgroep die jij wilt aanspreken. Is jouw product vooral interessant voor vrouwen met een gezin en kinderen? Dan kan een goed SEA bureau je helpen juist hen te benaderen met jouw advertenties.

Wanneer schakel je een SEA bureau in?

Eigenlijk heel simpel: als je snel veel resultaat wilt via zoekmachines als Google, maar zelf geen specialist bent op dat gebied. Een goede SEA-strategie betaalt zich snel uit. Natuurlijk kun je zelf ook snel via Google Ads wat zoektermen invullen en geld overmaken voor betaalde zoekresultaten, maar via een SEA bureau is het rendement vele malen hoger. De kosten voor zo’n bureau betalen zichzelf vaak binnen mum van tijd terug, en daarna houd je pure winst over.

Wat mag je wel en niet van een SEA bureau verwachten?

Het inschakelen van een SEA bureau komt eigenlijk op drie dingen neer:

  1. Je gaat je gebruik van Google Ads uitbesteden;
  2. Je gaat een professionaliseringsslag doorvoeren;
  3. Je gaat meer rendement merken, wat zich vertaalt naar meer bezoekers, meer leads en meer transacties.

Je mag verwachten dat een goed SEA bureau bij al deze drie stappen betrokken is. Of je nu al wel zelf druk bezig bent met Google Ads of er nog nooit iets mee hebt gedaan, je mag verwachten dat een SEA bureau neemt wat je al hebt en daar professioneel mee aan de slag gaat. Zodat jouw bedrijf met een gedegen SEA-strategie ten tonele verschijnt en uiteindelijk optimaal resultaat overhoudt aan investeringen in zoekresultaten.

Wat je nog moet weten voordat je een SEA bureau inschakelt

Doe eerst gedegen onderzoek voordat je een willekeurig SEA bureau aanschrijft. SEA bureaus die structureel goed werk leveren en hun klanten naar tevredenheid van dienst zijn, zullen dat concreet kunnen aantonen. Vraag dus naar referenties en verzoek om bewezen diensten aan te tonen. Een bureau met een staat van dienst zal dat helemaal geen probleem vinden.

Daarbij kun je ook in de gaten houden of een bureau pas net bestaat of al, minimaal enkele jaren, een staat van dienst heeft opgebouwd. De meeste bureaus met een goede staat van dienst zijn daar ook open over op hun website. Doe dus je huiswerk goed, voordat je met een voor jou onbekende naam in zee gaat.

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *