iDEAL 2.0: Een nieuwe stap voor webshops en consumenten

brand
iDEAL 2.0: Een nieuwe stap voor webshops en consumenten

iDEAL 2.0: Een nieuwe stap voor webshops en consumenten

iDEAL, de vertrouwde betaalmethode die al jarenlang door Nederlandse consumenten en webshops wordt gebruikt, maakt zich klaar voor een grote upgrade. Met iDEAL 2.0 staat er een nieuwe versie op het punt om zijn intrede te doen in de wereld van e-commerce. Deze nieuwe ontwikkeling brengt verschillende veranderingen met zich mee voor zowel webshops als consumenten. Maar wat heeft iDEAL 2.0 te bieden, wat verandert er voor de consumenten en ondernemers en wanneer is het beschikbaar? 

Wat is iDEAL 2.0? Wanneer komt het? 

iDEAL 2.0 is een nieuwe en verbeterde versie van de populairste online betaalmethode in Nederland. Met deze versie krijgen online bedrijven en consumenten een verbeterde gebruikerservaring. Deze overgang brengt grote veranderingen met zich mee, zoals de introductie van een portemonnee met een centraal toegangspunt (CAP).  Ze gaan diverse updates implementeren, waaronder nieuwe betalingsprocessen, diensten en mogelijkheden om het geheel te optimaliseren. IDEAL 2.0 is al gelanceerd en zal in 2023 en 2024 steeds verder uitgerold worden. 

iDEAL 2.0: Een nieuwe stap voor webshops en consumenten

Waarom komt er een nieuwe iDEAL? 

iDEAL 2.0 is een verbeterde versie van het populaire betaalsysteem, gericht op de gebruikersvoorkeuren. iDEAL 2.0 wordt opgericht om het betalingsproces sneller en gemakkelijker. Deze verbeteringen zijn bedoeld om aan de groeiende behoeften van zowel webwinkels als consumenten te voldoen en een naadloze betaalervaring te bieden. Het doel is om de gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en functionaliteit van het systeem te verbeteren. 

Oude werkte toch prima? 

Met de groeiende vraag en populariteit van mobiele apparaten is de oude versie van iDEAL niet langer voldoende om aan de behoeften van consumenten te voldoen. Daarom is iDEAL 2.0 ontwikkeld, waarmee knelpunten worden aangepakt en een betere betalingservaring wordt nagestreefd. Vanaf deze zomer wordt het gebruik van iDEAL nog eenvoudiger, waarbij je niet steeds je bank en rekening hoeft te kiezen. Bovendien kunnen gebruikers van smartphones hun gegevens bewaren in hun iDEAL-profiel, wat het bestellen op elke website met een knop aanzienlijk versnelt. 

In de basis: wat verandert er nou precies? 

iDEAL 2.0 biedt consumenten verschillende voordelen. iDEAL 2.0 introduceert een nieuwe betaalpagina. Op deze pagina hoeven consumenten geen bank meer te kiezen, maar in plaats daarvan een QR-code kunnen scannen met een bankapp om de betaling snel goed te keuren. Dit kan zowel op desktop als via automatische selectie met behulp van merchant tokenization of cookies. Bovendien hebben consumenten de mogelijkheid om hun bank te kiezen uit een dropdown-menu in dezelfde betalingsprocedure als wat iDEAL momenteel aanbiedt. Met iDEAL 2.0 hebben consumenten tevens de mogelijkheid om een account aan te maken waarin ze hun betaalvoorkeuren en -gegevens kunnen opslaan, zoals bezorg- en e-mailadressen. Op deze manier worden deze gegevens automatisch ingevuld tijdens het betaalproces. Indien nodig kunnen deze gegevens gedeeld worden met de webwinkel om een soepele transactie te garanderen. Een punt van zorg heeft te maken met de GDPR en de privacy van consumentengegevens. Om gebruik te kunnen maken van iDEAL 2.0 moeten consumenten zich registreren en toestemming geven voor het delen van hun persoonlijke gegevens met banken.  

iDEAL 2.0: Een nieuwe stap voor webshops en consumenten

Wat zijn de gevolgen voor webshops? Wat moeten ze regelen? Welke kansen krijgen ze? 

De introductie van iDEAL 2.0 en de samenwerkingen die Currence is aangegaan, brengen zowel uitdagingen als kansen met zich mee voor webshops. Ze zullen hun betalingssystemen moeten aanpassen om de nieuwe versie van iDEAL te kunnen gebruiken. Daarnaast moeten ze mogelijk voldoen aan nieuwe regels. Maar er zijn een heleboel voordelen. Ondernemers kunnen hun verkoopresultaten verbeteren door gebruik te maken van extra diensten tijdens het afrekenproces, wat leidt tot een betere ervaring voor hun klanten. Een van deze diensten is de vereenvoudigde iDEAL-betaalmethode, waarbij klanten niet langer een bank hoeven te kiezen, maar direct naar een speciale pagina worden geleid. Daarnaast kunnen ondernemers profiteren van aanvullende diensten via hun bestaande contract met hun eigen bank of betalingsdienstverlener. Met deze diensten kunnen ze extra voordelen bieden, zoals geïntegreerde betaalopties, abonnementenbeheer en detectie van frauduleuze activiteiten. 

Wat zijn de gevolgen voor consumenten? Hoe gaan ze het merken? 

Consumenten ervaren meer gebruiksgemak en profiteren van extra diensten wanneer ze betalen via hun vertrouwde bank. Ze hebben de mogelijkheid om te betalen op basis van hun eigen voorkeuren, waardoor het betalingsproces aan hun persoonlijke behoeften kan voldoen. Daarnaast worden er steeds meer aanvullende diensten gekoppeld aan iDEAL-betalingen, waardoor consumenten kunnen profiteren van geïntegreerde betaalopties en functies voor extra beveiliging- en fraudedetectie. Bovendien kunnen consumenten gemakkelijk hun iDEAL-transacties beheren en inzicht krijgen in hun betalingsgeschiedenis via een persoonlijk iDEAL-profiel bij hun eigen bank. Dit alles resulteert in een verbeterde betaalervaring.  

Waar is iDEAL 2.0 onderdeel van? Wat gaat er nog meer veranderen? 

EPI, het European Payments Initiative, is een initiatief dat gesteund wordt door de Europese Centrale Bank en tot doel heeft om betalingen in Europa gemakkelijker te maken. Het doel is ontstaan vanwege de wens van Europa om niet meer zo afhankelijk te zijn van grote Amerikaanse bedrijven zoals Visa, MasterCard, PayPal, Apple en Google. Het is tot nog toe niet gelukt om een betaalplatform op te zetten voor de Europese Unie. EPI heeft de ambitie om de technologie van iDEAL 2.0 te benutten om een nieuw en innovatief betalingsplatform voor Europa te creëren. Ze zijn van plan om dit jaar al te starten met een pilotproject in Frankrijk en Duitsland, waar mensen betalingen kunnen doen met behulp van een digitale portemonnee. In de toekomst willen ze het platform uitbreiden naar andere landen en ook online en mobiele betalingen voor bedrijven mogelijk maken. Daarnaast willen ze extra functionaliteiten toevoegen, zoals digitale identificatie, uitgesteld betalen, loyaliteitsprogramma’s en de digitale euro. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *