Internationaal uitbreiden: praktische strategieën voor MKB-webshops om grenzen te overstijgen 

brand
Internationaal uitbreiden: praktische strategieën voor MKB-webshops om grenzen te overstijgen

Internationaal uitbreiden: praktische strategieën voor MKB-webshops om grenzen te overstijgen 

In deze blog bespreken we hoe een MKB-webshop het moet aanpakken wanneer zij de internationale markt willen gaan betreden. Het kan best lastig zijn om op de hoogte te zijn van de verschillende valuta’s of de belastingregels van andere landen. In deze blog geven we inzicht in de voornaamste reden om als MKB-webshop internationaal te gaan, geven we tips om dit te doen, bespreken we subsidies die kunnen worden aangevraagd en worden er tips gegeven om om te gaan met internationale valuta’s.  

De voornaamste redenen om als MKB-webshop internationaal uit te breiden 

Het is voor MKB-shops steeds belangrijker aan het worden om internationaal te gaan uitbreiden. De voornaamste reden hiervan is om de concurrentiestrijd aan te gaan, en stand te kunnen houden tegen andere MKB bedrijven. Wanneer je letterlijk de grens overgaat, zullen er nieuwe kansen komen en je kan jouw bedrijf naar de volgende fase brengen. Door als bedrijf internationaal te gaan biedt je kansen om financieel te groeien, maar ook door uitwisseling van kennis en het versterken van het vermogen. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf op de lange termijn heel sterk staat in de concurrentiestrijd die zal plaatsvinden. Er komen steeds meer kansen voor MKB bedrijven om een rol aan te nemen op internationaal gebied. 

Internationaal uitbreiden: praktische strategieën voor MKB-webshops om grenzen te overstijgen

Hoe kun je omgaan met logistieke en verzend uitdagingen wanneer je internationaal gaat als MKB bedrijf?  

Het kan lastig zijn om met logistieke uitdagingen, zoals verzenden, om te gaan wanneer je als MKB website de internationale markt wil betreden. Zo moet je om kunnen gaan met verschillende valuta’s, douaneprocedures en verschillende belastingregimes. Je wil natuurlijk niet dat dit onnodig veel tijd in beslag neemt. Ook kunnen er hoge verzendkosten ontstaan en hele lange levertijden. Dit is niet bevorderlijk voor de klantervaring.  

 Vanwege deze redenen is het slim om als MKB webshop met een strategische aanpak te komen. Maak dus vooral een plan waarin alles is onderzocht over hoe je het internationaal gaat aanpakken. Er zijn bijvoorbeeld verschillende soorten software die je kunnen helpen met het beheren van de supply chain. Deze voeren dan voorraadbeheer uit en zorgen voor een gestroomlijnd proces. Ook is het aan te raden om goed in gesprek te gaan met logistieke partners, zodat je deze kunt vertrouwen met het leveren. Daarbij kunnen er ook vaste prijsafspraken worden gemaakt. Zoek daarbij ook per land uit wat de lokale wet-en regelgeving is, voordat je per ongeluk iets doet wat niet mag. Wees dus proactief wanneer je internationaal gaat uitbreiden. 

Omgaan met internationale valuta’s en verschillende belastingregimes 

Wanneer jouw bedrijf de internationale markt gaat betreden komt daar ook een aantal praktische zaken bij kijken. Het kan lastig zijn om overzicht te houden als het gaat om internationale valuta’s en de verschillende belastingregimes. Daarom hebben wij hier een overzicht gemaakt van handige punten waar je op moet letten bij het betreden van de internationale markt. 

Gebruik betalings gateway’s 

De eerste tip voor MKB-webshops is om betalinggateways te gebruiken in de webshop. Dit is een ondersteuning van verschillende valuta’s op de webshop. Hierdoor kan het bedrijf een betaling accepteren in een valuta van over de hele wereld. Dit zorgt ervoor dat het voor internationale klanten veel gemakkelijker wordt om te winkelen.  

Zet de prijzen in de lokale valuta’s 

Het is voor internationale klanten een stuk aannemelijker om de prijzen in hun eigen valuta te kunnen bekijken. Hierdoor hoeft de klant zich niet druk te maken over de wisselkoers, en wordt het aankoopproces dus gemakkelijker gemaakt.  

Wees transparant over belastinginformatie met de klanten 

Het is altijd belangrijk om transparant te zijn als bedrijf naar de klant toe. Daarom moet het duidelijk zijn wat de belastingen en heffingen zijn die komen kijken bij de bestelling van de klant. Hierdoor worden grote conflicten voorkomen.  

Werk samen met een fiscaal expert of adviseur 

Een andere tip kan zijn om samen te werken met een fiscaal expert of een adviseur. Het lijkt misschien even een investering, maar dit maakt zijn geld zeker waar. Zo kan de expert belangrijke zaken omtrent belastingen en heffingen uitzoeken. Je weet op deze manier zeker dat je goed zit en niet zomaar voor verrassingen komt te staan. Het is internationaal nou eenmaal per land anders geregeld dan in Nederland.  

Gebruik een geautomatiseerd programma voor de belastingberekeningen 

Om te zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan, en om alles soepel te laten verlopen is het aan te raden om gebruik te maken van een geautomatiseerd programma voor de belastingberekeningen. Zo’n programma haalt menselijke fouten eruit en rekent makkelijk in internationale valuta’s.  

Internationaal uitbreiden: praktische strategieën voor MKB-webshops om grenzen te overstijgen

Tips voor MKB-webshops om effectief te navigeren door de complexe wereld van internationale betalingsmethoden 

Naast de tips voor belastingen en internationale valuta’s hebben we ook nog een aantal andere tips opgesteld voor mkb ondernemers die internationaal willen beginnen.  

Zet je bewegingsredenen goed vast 

Allereerst moet het heel duidelijk zijn wat jouw beweegredenen zijn om de grens over te gaan. Dit is vanwege een aantal redenen. Uiteraard moeten de werknemers goed weten waar ze aan toe zijn. Wanneer de werknemers klaar zijn om internationaal te gaan, zal dit ook terug te zien zijn in de start. Ook voor het eventueel krijgen van financieringen of subsidies is het uiterst belangrijk om op papier helder te hebben wat de beweegredenen zijn. Het moet niet iets zijn wat je even wil uitproberen, er moet echt een visie aan verbonden zijn om het te willen laten slagen. 

Overweeg een samenwerkingspartner in het buitenland 

Wanneer je als MKB bedrijf naar een specifiek land of continent gaat kan het verstandig zijn om een samenwerkingspartner op de locatie te hebben. Deze weet van alle regels omtrent belastingen en zaken van het desbetreffende land af, zodat jij niet voor verrassingen komt te staan. Ook kan hij of zij het bedrijf goed op weg helpen op de internationale markt.  

Conclusie  

Het is zeker aan te raden om als MKB-bedrijf de stap te nemen om internationaal te gaan beginnen. Toch is het verstandig om goed vooronderzoek te doen voordat het bedrijf deze stap gaat nemen. Dit zorgt ervoor dat je goed voorbereid bent en eerder succes zal boeken.  

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *