5 tips voor zakendoen in het buitenland

brand
Zakendoen buitenland - tips

5 tips voor zakendoen in het buitenland

Je grenzen verleggen naar het buitenland kan je bedrijf veel opleveren. Je markt wordt tenslotte ineens vele malen groter. Wel zitten er een aantal haken en ogen aan. Wie internationaal wilt zakendoen, moet goed beslagen ten ijs komen. We geven je 5 tips voor zakendoen in het buitenland.

1. Hoe kom je aan internationale klanten?

Een belangrijke factor bij het aantrekken van internationale klant is je website. Het is uiteraard altijd goed om je website in het Engels te hebben. Wil je je richten op klanten uit een land waar geen Engels of Nederlands wordt gesproken? Dan is het absoluut een pre om je website ook in die taal aan te bieden. En dat gaat verder dan het simpelweg vertalen van je teksten, er moet gebruik worden gemaakt van de juiste tone of voice voor jouw doelgroep in dat land. Het is daarom verstandig om een professioneel vertaler in te schakelen.

2. Hoeveel btw reken je?

Iets waar veel ondernemers tegenaan lopen, is het rekenen van btw aan klanten in het buitenland. Werk je met een klant uit een land dat niet tot de Europese Unie behoort, dan is het btw-tarief over het algemeen 0 procent. Binnen de Europese Unie reken je meestal 21 procent voor particuliere klanten, voor zakelijke klanten verleg je de btw. Neem bij twijfels altijd contact op met de Belastingdienst, want de situatie kan gecompliceerd zijn.

3. Denk aan de cultuurverschillen

Cultuurverschillen internationaal zakendoen

Houd er rekening mee dat een ander land altijd bepaalde cultuurverschillen met zich meebrengt. Je denkt dan misschien vooral aan landen buiten Europa, maar ook in Europese landen kunnen de zakelijke gebruiken (ietwat) anders zijn dan in Nederland. Verdiep je dus altijd eerst goed in de zakelijke cultuur van het land van de klant waarmee je zakendoet.

4.  Houd rekening met een eventuele vreemde valuta

Werk je met klanten die zich niet in de eurozone begeven? Dan zijn er een aantal extra zaken waar je rekening mee dient te houden. Stuur je factuur allereerst altijd in de valuta van de klant. Zo maak je het een stuk gemakkelijker voor je klant. Met de juiste facturatiesoftware hoeft dit niet zo lastig te zijn. Als je vaker werkt met klanten die betalen in een andere valuta, kan het een aanrader zijn om een vreemde valuta rekening te openen. Je bent dan minder afhankelijk van fluctuaties die de waarde van de valuta beïnvloeden.

5. Bied de juiste betaalmethodes aan

In Nederland is iDeal een razend populaire betaalmethode, maar dit geldt niet voor het buitenland. Het is dus noodzakelijk om andere betaalmethodes aan te bieden. Over het algemeen kom je met een optie voor PayPal en creditcard al een heel eind. Het kan echter nooit kwaad om te kijken of er een misschien een andere betaalmethode vaak wordt gebruikt in het land waar je je focus op legt.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *