Interview met SEOguru Alain Sadon

brand

Wanneer ik een boek over SEO (zoekmachineoptimalisatie) aanraadt, is dat steevast het SEO-handboek voor professionals van Ir. Alain Sadon. Dit handboek geeft een volledig inzicht in alle facetten rondom het goed gevonden worden voor Google en is prettig leesbaar geschreven. Sadon vertelt over het samenspel met social media: “Als je een prachtig artikel over een bepaald onderwerp hebt geschreven, zorg je er via social media voor dat er veel mensen kennis van kunnen nemen. Als die het artikel waarderen, zal Google dit opmerken.”

Bij SEO gaat het om goed gevonden te worden in Google. Je stelt in je boek dat de trucs van vroeger niet meer werken. Wat werkt wel?

“Een creatieve aanpak van -en vooral liefde voor- de eigen business, binnen de context van een technisch perfecte site. Als geld verdienen de enige drijfveer is, er verder nauwelijks of geen passie is voor de producten of diensten die er op de site worden aangeboden, dan wordt het heel moeilijk om bezoekers werkelijk te overtuigen. En zonder die overtuiging wordt het moeilijk goed scoren. Maar gelukkig zie ik, vooral bij MKB-bedrijven, wel degelijk die positieve relatie tot de eigen business. Dan is er veel mogelijk.”SEO voor webprofessionals

De vorige versie kwam mei 2014 uit. Gaat het zo snel met SEO dat er weer een nieuwe versie nodig is?

“Ja, maar deze keer kwam de update extra snel omdat de Universiteit van Leuven haar studenten Online Marketing, die het komend jaar mijn boek gaan gebruiken bij hun SEO-colleges, een volledig up-to-date verhaal wilden meegeven.”

In april 2015 paste Google de mobiele zoekresultaten aan, zodat mobielvriendelijke pagina’s eerder getoond worden. Waar is Google nog meer mee bezig?

“Tja, waar is Google (of straks: Alphabet, zoals de nieuwe holding zal gaan heten) eigenlijk niet mee bezig. Binnen het domein van de gratis, organische zoekresultaten is wat mij betreft de belangrijkste en meest spannende ontwikkeling die van het Semantische Web, ook wel Web 3.0 genoemd. Door via speciale notaties (zoals JSON-LD) betekenis toe te kennen aan de informatie op onze webpagina’s kunnen niet alleen zoekmachines, maar ook andere webapplicaties die in onze informatie geïnteresseerd zijn, die informatie gaan gebruiken en koppelen. Waar websites nu nog relatief geïsoleerde objecten zijn, zal er daardoor straks veel meer dynamiek tussen websites en webapplicaties kunnen gaan ontstaan.”

“Een tweede interessante ontwikkeling is het feit dat Google steeds intensiever gebruik maakt van –wat ze noemen- machine learning. Technieken uit de Artificiële Intelligentie, zoals Neurale Netwerken (misschien niet toevallig mijn afstudeergebied, destijds), worden ingezet om de algoritmen die de rankings bepalen te vermenselijken. Je zou kunnen zeggen dat dit fenomeen, in de evolutie van het rankingalgoritme, de buitenste schil vormt. De kern ervan wordt gevormd door PageRank-wiskunde: daarmee is Google, vanaf eind vorige eeuw, groot geworden. Gedurende de vijftien jaar van hun bestaan zijn daar verschillende technologische schillen omheen ontstaan, waarvan de buitenste schil dus grappig genoeg iets menselijks heeft. Het is fascinerend om dat gade te slaan.”

Kunst van Alain Sadon

LotusRobot door Alain Sadon

“Naast mijn seo-werkzaamheden heb ik wat meer kunstzinnige aspiraties. De werken die ik de laatste tijd maak en verkoop, sluiten volgens mij goed aan bij de antwoorden die ik nu heb gegeven, met name rond de vermenselijkte technologie en integriteit.” Bekijk de werken van Alain Sadon op LotusRobot.nl

Wat zou je een kleine ondernemer adviseren met weinig tijd om zich snel SEO eigen te maken en weinig budget om iemand in te huren?

“Dan zou ik in ieder geval aanraden een goed open source CMS, zoals WordPress, te gebruiken. Dan weet je dat de techniek goed staat en er vele plug-ins zijn zoals Yoast SEO om je te ondersteunen bij je specifieke wensen en je on-page SEO. Maar er zijn gelukkig ook goede closed source CMSen. Het is daarbij wel cruciaal dat de aanbieder ervan de techniek proactief onderhoudt en de klant optimale ondersteuning biedt. Dat lukt echter niet met een pakket van 8 euro per maand.”

Hoe werkt SEO samen met sociale media?

Social Media is de katalysator van het SEO-spel. Als je een prachtig artikel over een bepaald onderwerp hebt geschreven, zorg je er via social media voor dat er veel mensen kennis van kunnen nemen. Als die het artikel waarderen, zal Google dit opmerken. Ze kunnen dit opmerken via de links die er naar het artikel worden gelegd, of via de +1’s op het artikel, of door het gedrag van de mensen op de betreffende pagina en site.”

Contentmarketing en SEO werken ook erg goed samen. Hoe zie je de samenhang tussen sociale media, content, SEO en SEA (online adverteren)?

“Ik bekijk al die zaken vanuit het perspectief van SEO. Het begint met een SEO-technisch goed CMS met behulp waarvan we onze uitmuntende content kunnen publiceren. Vervolgens attenderen we onze zorgvuldig opgebouwde social media contacten op het bestaan van de content. Dit levert tot initieel verkeer en in de slipstream daarvan tot duurzame signalen, zoals de nog steeds zo belangrijke verwijzingen. SEA kan dit proces op twee punten ondersteunen: 1) als tool om te onderzoeken welke zoekwoorden rendement opleveren (om de site daar vervolgens op te optimaliseren) en 2) als noodmiddel wanneer de SEO onvoldoende van de grond komt… Verder is het zo dat een voor SEO goed geoptimaliseerde site tot lagere SEA-kosten leidt, omdat de zogenaamde ‘quality score’ binnen AdWords dan ook zal verbeteren.”

Je hebt een enorme kennis opgebouwd in de jaren over Google en SEO. Hoe blijf je bij met je SEO-kennis?

“Door te proberen goed te blijven scoren met mijn eigen sites, in een veld van veel meer goede SEO-specialisten. Maar natuurlijk ook door veel te lezen, en daar zo goed mogelijk op te reflecteren. Want er wordt veel geroepen en veel nagepraat. Ik probeer bij alles wat ik lees de vraag te stellen of het logisch is dat Google het zus of zo heeft geïmplementeerd. Omdat ik al sinds het begin van deze eeuw actief ben met SEO, meen ik inmiddels een aardig gevoel te hebben gekregen voor de wijze waarop Google zich ontwikkelt. Verder geef ik adviezen aan bedrijven, en monitor ik de resultaten. Deze praktijkervaring is natuurlijk cruciaal. Tot slot is mijn boek ook een manier van het ontwikkelen van mijn kennis: door te laten zien wat ik weet kunnen anderen daar op schieten en kan ik mijn kennis bijstellen.”

Welke Google algoritme aanpassing zou je graag nog zien?

“Goede vraag, waar ik eigenlijk niet zo goed een antwoord op kan vinden. Ik ben voornamelijk verwonderd over de ingeniositeit van Google’s zoekmachine. Is het bijvoorbeeld ook niet ongelofelijk hoe snél die met antwoorden op alle mogelijke zoekvragen komt? Google is de poort geworden voor (een belangrijk deel van) de wereld tot informatie, en heeft daarmee een grote verantwoordelijkheid op zich genomen. We vertrouwen Google. Wat je vraag betreft kan ik dan misschien antwoorden dat ik heel graag zie dat Google dit vertrouwen niet gaat beschamen.”

Heb je nog een laatste snelle tip?

“Ik ben argwanend naar snelle tips&tricks. Lees mijn boek (of kom naar één van mijn SEO-trainingen), en je krijgt het genuanceerde verhaal.”

Hoe belangrijk is SEO voor jouw bedrijf en waarom?

De prijsvraag is gesloten. De winnaar is Kees van Seuren van Commercium met zijn antwoord:

SEO is belangrijk, niet alleen voor ons eigen bedrijf op internet maar ook voor onze klanten als we een website voor ze maken. Het sluit eigenlijk goed aan bij wat we willen overbrengen op onze klanten als we ze helpen bij het focussen op de liefde en passie voor het vak, en waarin zij uniek zijn voor hun doelgroep. Voor online helpt een Keyword onderzoek daar uitstekend bij. Wat je dan in je webteksten zegt en via foto’s laat zien heeft dus een directe relatie met de kern van het ondernemen. En dit komt ook tot uiting in de interactie via Sociale Media. Eigenlijk is het voor ons geen separate techniek of methode maar sluit het op natuurlijke manier bij onze online diensten aan.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.