Je bedrijf verhuizen naar het buitenland, hoe regel je dat? Checklist!
Wanneer je als ondernemer naar het buitenland verhuist, verhuis je niet alleen je huishouden, maar ook je bedrijf. Dat heeft uiteraard nogal wat voeten in de aarde, want je moet een hoop regelen als je je bedrijf verhuist naar een ander land. Waar je allemaal aan moet denken, lees je in dit blog.
Jaarlijks emigreren er ongeveer 150.000 Nederlanders. Onder hen zijn vanzelfsprekend ook een hoop ondernemers. Een deel van hen beëindigt hun bedrijf zodra ze verhuizen, maar een deel verhuist het bedrijf ook mee over de grens. Soms is de bedrijfsverhuizing zelfs de belangrijkste reden om zelf ook naar het buitenland te vertrekken.
Redenen om je bedrijf te verhuizen
De mogelijke redenen om je bedrijf te willen verhuizen, zijn talrijk. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het belastingtechnisch veel interessanter voor je is om vanuit het buitenland te ondernemen. Ook kunnen andere bedrijfsinhoudelijke redenen van belang zijn, bijvoorbeeld je productie willen verplaatsen naar een land waar dat goedkoper kan. In dat geval verhuis je zelf mee met je bedrijf, want de bedrijfsverhuizing staat voorop.
Veel vaker – vooral waar het gaat om bedrijven uit het zzp- of mkb-segment – verhuizen ondernemers echter hun bedrijf omdat ze zelf om persoonlijke redenen willen verhuizen. Bijvoorbeeld omdat een ander land je nu eenmaal beter aanstaat, of omdat je tijdens een buitenlandse reis dé liefde van je leven tegengekomen bent. Steeds meer zzp’ers willen daarnaast tijd- en locatie-onafhankelijk werken als digital nomad of gaan op workation, een lange vakantie in het buitenland terwijl je gewoon blijft werken. Het kan allemaal!
Pas op voor per ongeluk verhuizen!
Als je van plan bent om slechts tijdelijk naar het buitenland te gaan en daar aan de slag te blijven als ondernemer, kijk dan uit voor de ongewilde verhuizing. Ben je langer dan acht maanden in een kalenderjaar niet in Nederland, dan mag je niet in Nederland ingeschreven blijven staan. Zo kan het voorkomen dat je, als je workation bijvoorbeeld wat langer duurde dan vooraf gepland, je ineens per ongeluk naar het buitenland bent verhuisd. Je zult je dan in het buitenland moeten inschrijven en je inschrijving in Nederland vervalt. Als dat je onverwacht overkomt, is dat op zich al vervelend genoeg, maar als ondernemer komt daar nog een vervelend staartje aan:
Als je eenmaal niet meer in Nederland staat ingeschreven, mag je namelijk alleen nog een Nederlandse KVK-inschrijving aanhouden als daar een goede reden voor is. ‘Omdat het wel zo makkelijk is’ valt in dat geval overigens niet onder de goede redenen.
Mag je je Nederlandse bedrijf aanhouden na emigratie?
Nederlandse wetgeving schrijft voor dat je je Nederlandse KVK-inschrijving alleen mag handhaven als daar een daadwerkelijk belang bij is. In de praktijk houdt dat in: als je ook echt fysiek in Nederland zakendoet. Je woont bijvoorbeeld in het buitenland, maar hebt in Nederland een winkel waar personeel aan het werk is. In dat geval heb je belang bij een Nederlands bedrijf.
https://www.youtube.com/watch?v=DaIh2_-FaqI
Ook als je geen personeel hebt, kan het zijn dat je je Nederlandse bedrijf kunt aanhouden. Bijvoorbeeld als je jaarlijks in de zomermaanden terugkeert naar Nederland en ter plaatse betaald werk verricht. Maar als je dat werk louter op afstand doet of kunt doen, heb je geen belang bij een Nederlandse KVK-inschrijving. Een accountant of tekstschrijver kan zijn werk prima vanuit het buitenland doen, maar bij een kapper of cateraar wordt dat lastiger. Op de website van de KVK vind je alle uitleg en meer voorbeelden.
Checklist: regel deze 5 zaken als je je bedrijf naar het buitenland verhuist
Als je er bewust voor kiest om je bedrijf te verhuizen óf je bent het eenvoudigweg verplicht, komt er een hoop papierwerk en administratie op je af. Een bedrijf verhuizen doe je namelijk niet in een uurtje. Deze vijf zaken moet je regelen als je je bedrijf naar het buitenland wilt verhuizen:
1. Bereid alle gevolgen goed voor. Overweeg bijvoorbeeld of je vrijwillig je AOW-premie wilt doorbetalen, want je vanzelfsprekende recht op AOW vervalt als je naar het buitenland vertrekt. Je kunt, als je van plan bent om in de toekomst terug te keren, echter vrijwillig premie blijven betalen en zodoende AOW blijven opbouwen in het buitenland. Daarnaast: je hebt het waarschijnlijk al gedaan, maar bekijk goed wat je met je eventuele koophuis doet. Leegstand is slecht voor elke woning en is duur, vooral omdat je recht op hypotheekrenteaftrek vervalt als je niet meer in Nederland staat ingeschreven. Je huis verhuren is een optie; alle inkomsten vallen onbelast in box 3, maar er wonen dan wel andere mensen in je huis. Kijk goed met huurbescherming en voorkom dat je de huurders nooit meer kwijtraakt! Je kunt dan niet zomaar weer in je eigen huis gaan wonen, mocht je willen terugkeren.
2. Schrijf je zo snel mogelijk in het buitenland in en regel daar een persoonsnummer. In Nederland noemen we dat het BurgerServiceNummer (BSN), maar in elk land is er een andere naam voor. Je kunt je tegelijkertijd uitschrijven bij de Nederlandse gemeente waar je nu staat ingeschreven. Je hoeft niet op de uitschrijving te wachten voordat je je buitenlandse inschrijving kunt regelen: vraag ‘m zo snel mogelijk aan.
3. Je hebt ‘m namelijk nodig om in het buitenland een BTW-nummer aan te vragen. Kortom: om je als ondernemer in te schrijven. De term ‘BTW-nummer’ is ook weer een Nederlandse – in elk land is er een ander woord voor. Het gaat erom dat je zorgt dat je belastingplichtig wordt in je nieuwe land.
4. Regel een ziektekostenverzekering en check of je andere verplichte verzekeringen moet regelen, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering of aansprakelijkheidsverzekering. Vaak is die laatste verplicht. Voorkom dat je onverzekerd aan de slag gaat, want de gevolgen kunnen enorm zijn! In veel landen wordt men niet bepaald vrolijk van buitenlanders die zich er vestigen en zich vervolgens niet aan de regels houden.
5. Doe op tijd je belastingaangiften en neem eventueel een belastingadviseur in de arm om je wellicht de eerste paar keren te helpen. Belastingregels in het buitenland kunnen verwarrend zijn, maar je wilt hier geen fouten in maken. Een goede accountant helpt je op weg en kan je een hoop ellende besparen. Houd je ook je Nederlandse bedrijf aan? Dan doe je je Nederlandse inkomsten- en BTW-aangifte apart. Als je met je Nederlandse bedrijf ook diensten of goederen in het buitenland gaat verkopen, zijn daar aparte regels voor: die lees je hier.
Reacties