Linkbuilding: wat kun je wel doen en wat juist niet?

brand
The Art of Linkbuilding by Bloeise

Linkbuilding: wat kun je wel doen en wat juist niet?

Gastblog door Lisa de Wit van Vrijdagonline: voor website laten maken.

Om meer online bezoekers te trekken, is het erg  belangrijk om goed vindbaar te zijn. Met behulp van linkbuilding creëer je inkomende links naar jouw eigen website, waardoor de linkpopulariteit toeneemt met als doel hoger in de ranglijsten van zoekmachines zoals Google te verschijnen.  Het onderwerp, de betrouwbaarheid en de autoriteit van een website worden bepaald aan de hand van het bijbehorende linkprofiel. Linkbuilding is een doorlopend proces en is niet iets wat in één middag gedaan kan worden. Er moet aan veel dingen gedacht worden, maar hoe pas je het nu op de juiste manier toe? Wij geven een aantal belangrijke do’s en don’ts.

1. Pimp je backlink profiel op

De online populariteit wordt grotendeels bepaald door de backlinks. Backlinks zijn links op andere, relevante websites die naar jouw website leiden, deze worden door Google beschouwd als aanbevelingen. Niet alleen het aantal backlinks is van belang, des te meer wordt er gekeken naar de kwaliteit van de backlinks.

Het verwerven van backlinks kan op meerdere manieren. De meest traditionele manier is om webmasters van relevante websites aan te schrijven met de vraag of er een backlink geplaats kan worden op de desbetreffende website naar die van jou. Hoe persoonlijker de aanvraag, hoe beter de resultaten zullen zijn. Massa mails duiden vaak op automatische spam mails, waardoor onpersoonlijke e-mails met aanvragen voor backlinks vaak afgewezen worden. Ook wordt er regelmatig geantwoord of er interesse is in linkruil, de webmaster zal dan vragen of jij een link terug zou willen plaatsen. Dit is echter niet aan te raden, omdat zoekmachines registreren wanneer twee websites naar elkaar linken. Er wordt in dit geval weinig waarde toegekend aan deze links.

Soms is er de mogelijkheid om links te kopen. Trap hier niet in, het klinkt mooier dan het daadwerkelijk is. Inderdaad zullen er links geplaatst worden op andere websites, maar deze hebben vaak weinig te maken met het onderwerp van jouw eigen website. Dit heeft uiteindelijk een negatief effect op je positie in zoekmachines. Mocht je toch verleid worden tot het kopen links, controleer dan of de websites waarop de links geplaatst zijn ook daadwerkelijk relevant zijn. Koop ook maar een beperkt aantal links in, dan is de kans op succes groter.

2. Reageren op blogs, fora en nieuwsberichten

Variatie in het linkprofiel is belangrijk. Daarom is het verstandig om niet alleen te focussen op het verwerven van backlinks. Het plaatsen van blogreacties kan voor de juiste variatie in het linkprofiel zorgen. Ga op zoek naar relevante blogs en plaats een inhoudelijke reactie eronder. In de reactie kan een link geplaatst worden, maar ook kun je je gegevens invullen waardoor de link automatisch geplaatst wordt in de naam. Bloggen is enorm populair, dus er zijn waarschijnlijk veel blogs waar jij op zou kunnen reageren, Google blogsearch is hierbij een goed hulpmiddel. Let wel op dat je inhoudelijk reageert op het blog, zodat de reacties niet op spam lijken. In dit geval heb je kans dat de webmaster de reactie niet plaatst of verwijdert.

Het reageren op blogs is een populaire manier van linkbuilding geworden, en om zoekmachinespam tegen te gaan is in 2005 een no-follow tag ingesteld om verwijzingen naar websites waardevol te houden. De hyperlinks die geplaatst worden door het reageren op een blog worden niet meegewogen in de index van de zoekmachines, in andere woorden zorgen ze niet voor een hogere ranking in zoekmachines. No-follow links kunnen dus irrelevant lijken, maar er wordt door de reacties die je plaatst nog steeds zoekverkeer naar jouw website geleid. Het is dus niet voor niks! Daarnaast hebben niet alle blogs een no-follow tag ingesteld. Om hierachter te komen, kun je in de paginabron zoeken naar no-follow tags.

3. Wordt gastblogger!

Niet alleen het reageren op blogartikelen is een leuke manier om een gevarieerd backlink profiel te creëren, het is nóg leuker om zelf blogartikelen te schrijven. Deze kun je plaatsen op websites als blogger.com of wordpress.com, maar het is nog beter om als gastauteur je blogartikelen op een relevante website te laten plaatsen. Dit kan eenmalig zijn, maar je kunt op sommige websites ook vaste gastauteur worden. In het artikel zelf kan een link geplaatst worden naar jouw website of het artikel kan gelinkt worden aan je Google+ account.

Let erop dat de content altijd uniek en zelf geschreven moet zijn. Het is van belang dat het artikel inhoudelijk en origineel is en niet zomaar op een gratis website wordt geplaats. Dit kost weinig moeite, dus lijkt het een makkelijke optie. Zoekmachines zoals google zijn hier helaas niet zo blij mee en in de toekomst is de kans groot dat dit afgestraft gaat worden. Steek er moeite in en schrijf daarom altijd over onderwerpen waar je verstand van hebt, die relevant zijn voor jouw eigen website en die geplaatst worden op een relevante website. Ook hierbij geldt dat voor het aanschrijven van webmasters de e-mails gepersonaliseerd moeten zijn. Er is  al gezegd dat de content altijd uniek moet zijn, dus naar 10 verschillende webmasters hetzelfde blogartikel tegelijkertijd sturen is niet verstandig. Wacht elk antwoord af, voordat je het artikel ook naar andere webmasters stuurt. Het kost misschien tijd, maar het is des te leuker als je een zelfgeschreven, diepgaand blogartikel op een website van iemand anders ziet staan.


Tot slot
Linkbuilding is niet makkelijk en kost veel tijd als je het goed wilt doen, maar uiteindelijk wordt hard werken beloond. Zorg voor een gevarieerd en kwalitatief backlinkprofiel en probeer ook op andere manieren aan links te komen, zoals het bloggen. Met de juiste inzet en aanpak zal jouw website hoger geplaatst worden in de rankings van zoekmachines.

Door Vrijdagonline: voor website laten maken.

Linkbuilding uitbesteden? Lees deze vijf tips voordat je links koopt! + scherp aanbod

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.