Linkbuilding en Google updates: belang en samenhang

brand
Google Dance en Core updates

Linkbuilding en Google updates: belang en samenhang

Iedere webmaster weet ondertussen wel dat linkbuilding van vitaal belang is voor het vindbaar maken van een website. Ooit, rond de eeuwwisseling, was dat belang veel kleiner. Het was het pre-googletijdperk en het zoeken naar online content verliep drastisch anders dan tegenwoordig. Linkbuilding is in de loop der jaren een vak apart geworden. De regels van dat vak worden geschreven door Google en worden geëffectueerd tijdens grote Google updates, die vroeger Google Dances werden genoemd.

Van Google Dance naar Core Update

Een gigantisch platform als Google onderscheidt zich op talloze wijzen van doorsnee systemen en programma’s. Eén van de belangrijkste verschillen met andere systemen is dat downtime niet geaccepteerd kan worden, ook niet één minuut. Waar veel computersystemen even offline kunnen worden gehaald voor groot onderhoud, moet een zoekmachine als Google altijd online blijven. Updates worden dus uitgerold terwijl de dienst gewoon beschikbaar is.

Tot 2004 stonden deze momenten van updates bekend als de Google Dance. Tijdens zo’n Dance werden de algoritmes van Google herschreven, terwijl mensen de zoekmachine gewoon konden gebruiken. Zo kon het voorkomen dat zoekresultaten drastisch wijzigden als je een bepaalde zoekterm een paar minuten later nog eens herhaalde.

Sinds januari 2004 wordt er niet meer gedanst, maar zijn de updates van Google kleinschaliger en frequenter. Vrijwel op dagelijkse basis worden er kleine wijzigingen uitgevoerd in de algoritmes van de zoekmachine. Van tijd tot tijd worden er echter nog altijd relatief grote updates uitgevoerd. De Panda update werd bekend omdat zo’n zes tot negen procent van alle websites tijdens die update zijn plaats in de ranking verloor. In maart 2019 was er sprake van één van de grootste updates in jaren, door Google achteraf zelf de March Core Update genoemd.

Eeuwige tweestrijd

Linkbuilding

In feite zijn de Google Updates – en aansluitend de wijze waarop webmasters daarop inspringen – te beschouwen als een eeuwige tweestrijd. Mensen proberen te begrijpen hoe Google werkt en proberen handig gebruik – of in sommige gevallen misbruik – te maken van die werking. Omdat Google vooral kijkt naar de samenhang tussen jouw website en andere websites, is linkbuilding in de afgelopen jaren een ware sport geworden.

Door een website veelvuldig te laten linken naar andere websites die Google waardevol vindt, zal Google jouw website ook als waardevol waarderen. Google adviseert zelf dat veelvuldig linken – linkbuilding – op volstrekt legitieme wijze te doen. Googles enige advies als na een update blijkt dat jouw website is gedaald in de rankings, is dan ook: zorg voor betere content. Zie deze toelichting van Google’s Head of Web Spam, Matt Cutts:

Aan de andere kant van de medaille vinden we websites die bol staan van verborgen links – onzichtbaar voor bezoekers maar wel effectief voor Google – of zelfs spamlinks. Bij volgende updates zal Google dan weer proberen intelligentie in te bouwen die dat soort sluiproutes herkent en elimineert, zodat zoekresultaten ‘schoon’ blijven.

Effectieve linkbuilding doe je met content

Linkbuilding met content

Als de afgelopen jaren van Google updates ons iets hebben geleerd, dan is het wel dat je als webmaster je tijd en energie het best kunt steken in het daadwerkelijk zorgen voor een website vol goede content. Sluiproutes, verborgen links, spamlinks, het is allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk vindt Google er tijdens een grote update wel een tegengif voor. En als je Google ranking eenmaal is gekelderd, is het lastig die weer te heroveren.

Effectieve linkbuilding doe je dan ook door je klanten te vragen om reviews, door samen te werken met collega’s uit het werkveld middels gastbloggen, door actief en interessant te bloggen en door online zichtbaar te zijn. Dat kost je wellicht de nodige tijd en moeite, maar Google zal het veel beter waarderen. Nu en in de toekomst.

Linkbuilding liever uitbesteden? Bekijk onze dienst Linkbuilding

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

2 Reacties
  • Thomas Lapperre schreef:

    Hey Frank, dank voor je reactie. Google heeft recent een interessante paper over Q-learning uitgebracht, zie https://www.searchenginejournal.com/google-update-rollback/298647/, en het zou best kunnen dat deze stap terug nodig was om straks twee stappen vooruit te kunnen maken met machine learning.

  • Frank Krepel schreef:

    Hoi Thomas, het lijkt erop dat de laatste update van Google ervoor heeft gezorgd dat websites met te agressieve linkbuilding, weer terug zijn gekomen op hun oude posities. De Matt Cuts penalties zijn geheel verdwenen. Ik denk dat Google uiteindelijk ook niet zonder links kan, hoe goed het algoritme ook is, links zullen een belangrijk onderdeel blijven.

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *