Content marketing: uitbesteden of zelf doen?

Content is cruciaal voor ieder bedrijf op het internet. Bij content marketing komt nogal wat kijken: het is een arbeidsintensief project. De nadruk ligt op het woord ‘proces’. Veel organisaties hebben niet de tijd en kracht om een heel proces op te starten. Daarom reist bij velen de vraag: “Moet ik content marketing uitbesteden of kan ik het beter zelf doen?”
Dat content cruciaal is voor bedrijven op internet, blijkt wel uit cijfers van de International Newspaper Marketing Association. Uit deze cijfers blijkt dat 20 procent van al het webverkeer afkomstig is van gedeelde content. 60 procent van alle content helpt klanten daadwerkelijk over de streep te trekken.
Ook een goed gegeven: bedrijven met een actieve blog krijgen 67 procent meer leads, blijkt uit onderzoek van Hubspot. Bedrijven zonder blog laten deze leads liggen. Er is dus een goede reden om je met content marketing bezig te houden. Wie de taak oppakt, is nog even de vraag.
Zowel het uitbesteden als het zelf doen van content marketing kent voordelen. Het grootste voordeel van zelf je content marketing doen, is dat je meer controle hebt.
Een verandering is in principe zo doorgevoerd en beslissers en uitvoerders kunnen snel contact met elkaar hebben. Omdat het proces binnen één organisatie blijft, is de kans het grootst op een succesvolle aanpak: het is duidelijk waar het merk voor staat. Daar komt bij dat een eigen redactie meer tijd kan besteden aan onderzoek en de productie van content.
Het belangrijkste in de marketingwereld: de content.
Ben je al verknocht aan het idee van zelf content marketing doen? Het uitbesteden heeft ook zo zijn voordelen.
Als je content marketing uitbesteedt, krijg je vaak content met een heel andere kijk op de zaak. Het is bovendien schaalbaar: je kunt snel over meer capaciteit beschikken. Het is voor een klein bedrijf vaak te kostbaar om één personeelslid de hele dag met content bezig te laten zijn. Daar komt nog bij dat externen vaak speciale kennis hebben en dat je met een beetje geluk mag meeliften op hun distributiemogelijkheden. Misschien zit er zelfs een gastblog in, of zit er iemand in hun netwerk die jouw merkbekendheid kan vergroten.
Wie de content marketing ook doet, het is belangrijk dat een aantal zaken geregeld worden. Zo moet er een duidelijk publicatieschema komen voor zowel intern als extern gebruik. Er moet ook iemand verantwoordelijk worden voor de content en de aansturing hiervan.
Als je besluit (een gedeelte) uit te besteden, is een stijlgids een absolute must. Hiermee leg je de identiteit van jouw merk in geschreven woord vast. Het moet duidelijk zijn dat de content van jouw merk afkomstig is. Ga je met freelancers werken? Maak dan langetermijnafspraken. Maak afspraken over deadlines en de beloning van de freelancer. Zo voorkom je verwarring en frustraties achteraf.
Tot slot: stel jezelf de juiste vragen. Is er iemand binnen het bedrijf die externe leveranciers kan aansturen, of het hoofd van een redactie kan vormen? En wie wordt verantwoordelijk voor de inhoud? Content marketing lijkt niet altijd succesvol, maar het is belangrijk de focus te houden. Het is een proces, waarbij het even kan duren voordat het resultaat zichtbaar wordt.
Je contentmarketing uitbesteden? Bloeise ondersteunt met een blogservice, whitepapers en landingspagina’s.
Gastblog door Jordy Hoeke van WeTalkSEO.nl Content marketing zal in 2015 een veel gebruikte manier van online…
Branded content: een veelgehoorde marketingterm maar veel marketeers branden zich nog aan de inzet. Want bij…
De beïnvloedingsprincipes van Cialdini, de conformiteitsonderzoeken van Solomon Asch en de Stepps-aanbevelingen voor viraliteit van…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: