Modern werken en de toekomst van carrières: welke vaardigheden zijn belangrijk?

brand
Modern werken en de toekomst van carrières: welke vaardigheden zijn belangrijk?

Modern werken en de toekomst van carrières: welke vaardigheden zijn belangrijk?

De laatste jaren verandert het bedrijfsleven razendsnel en de verwachting is dat deze revolutie zich nog wel even voortzet. Technologische ontwikkelingen en globalisering zijn twee belangrijke drijfveren achter de transformatie. Daarnaast hebben zowel werkgevers als werknemers andere eisen dan een paar jaar geleden. Door alle veranderingen kijken veel mensen momenteel op een andere manier naar hun eigen carrière. Want verschuivingen in de manier van werken betekent dat de eisen om succesvol te zijn ook anders zijn. In dit artikel gaan we dieper in op de revolutie in de manier van werken en welke vaardigheden in de toekomst onmisbaar zijn.

Modern werken: redenen voor de transformatie

Welke ontwikkelingen dragen bij aan de transformatie richting de nieuwe manier van werken? In de eerste plaats is dat technologische vooruitgang. De digitale revolutie heeft in alle takken van het bedrijfsleven een rol gespeeld. Inmiddels zorgt kunstmatige intelligentie voor schokgolven binnen complete beroepsgroepen. Maar de eisen van werknemers spelen ook een grote rol. Momenteel is vanuit huis en flexibel werken doodgewoon. Terwijl dat nog niet zo lang geleden voor de meeste mensen geen optie was.

Technologische innovatie als drijfveer

Technologische vooruitgang wordt over het algemeen gezien als de grootste aanjager van de transformatie in professionele sectoren. Door moderne communicatiemiddelen en digitale werkomgevingen is het bijvoorbeeld voor meer beroepen mogelijk om vanuit huis te werken. Samenwerking is mogelijk met ondernemingen die hun kantoren duizenden kilometers verderop hebben staan. En allerlei bedrijfsprocessen worden steeds verder geautomatiseerd. Terwijl de opkomst van kunstmatige intelligentie verschillende branches in hoog tempo laat veranderen.

Een andere balans tussen werk en privé

cropped view of businesswoman using smartphone in office with email marketing icons

Op de arbeidsmarkt is er steeds meer vraag naar personeel dat geen 9-tot-5 mentaliteit heeft. In plaats daarvan wordt flexibele inzetbaarheid zeer gewaardeerd. Door de nieuwe mogelijkheden om thuis te werken is dat inmiddels gelukkig een stukje makkelijker. ’s Avonds een e-mail beantwoorden of nog even een presentatie doornemen hoort er helemaal bij. Alleen daarom al hoort een zakelijke email aanmaken helemaal bij de moderne manier van werken.

Werknemers zijn veeleisender

Werken is veel meer dan een manier om geld te verdienen. Werknemers kiezen dan ook een baan die ook persoonlijk bij hen aansluit. Ze voelen zich graag gewaardeerd en doen het liefst werk dat ze als zinvol beschouwen. Daar hoort bijvoorbeeld ook bij dat ze een carrièrepad uitstippelen en niet het gevoel willen krijgen dat ze vastzitten in een bepaalde functie. In andere woorden: ze zien de waardering voor hun werk graag uitgedrukt worden in meer dan alleen hun salaris.

Van baan voor het leven naar levenslang leren

In een wereld die snel verandert is het essentieel om flexibel te zijn. Het idee dat je na je opleiding een baan vindt en die levenslang behoud is in veel sectoren achterhaald. Steeds meer mensen vervullen tijdens hun professionele leven verschillende functies. In een dynamische omgeving is het dus essentieel om bereid te zijn om nieuwe vaardigheden te leren en zo zelf ook flexibel te zijn. Want om mee te groeien met de snelheid van technologische ontwikkelingen, moeten werkgevers en werknemers zich voortdurend blijven ontwikkelen.

Belangrijke vaardigheden voor werknemers

De ontwikkelingen binnen het bedrijfsleven zijn gedeeltelijk in gang gezet door werknemers en kunnen op enthousiasme en optimisme rekenen. Maar er zijn ook groepen die enigszins huiverend aankijken tegen de nieuwe manier van werken. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat hun werk wordt overgenomen door kunstmatige intelligentie of vinden op afstand werken niet prettig. Welke vaardigheden voor werknemers zijn belangrijk om juist te profiteren van de nieuwe manier van werken?

Digitale vaardigheden worden nog waardevoller

Back view of data analyst pointing on charts on computer monitor near laptop with blank screen on table

Bij de meeste bedrijven is er nu al veel behoefte aan personeel met digitale vaardigheden. Daar hoort bijvoorbeeld het gebruik van software zoals Microsoft Word, Google Meet, het maken van een PowerPointpresentatie en het lezen van een Excel sheet bij. Dat zijn inmiddels basisvaardigheden en er komen er alleen maar meer bij, zoals het begrijpen van programmeertalen en het inzetten van tools voor kunstmatige intelligentie.

De balans tussen werk en privé bewaken

De scheiding tussen werk en privé is in veel sectoren minder duidelijk geworden. De mogelijkheid om vanuit huis nog werktaken te verrichten is daar de belangrijkste reden voor. Niet iedereen is daar even enthousiast over. Want hoe bewaak je de balans tussen privé en werk? Werknemers moeten grenzen stellen om tijd voor zichzelf over te houden. Want anders liggen problemen zoals overbelasting en een burn-out op de loer. Als de balans niet goed bewaakt wordt gaat dat ten koste van het werkplezier en uiteindelijk lijdt de productiviteit daar ook onder.

Creativiteit en innovatie

Machines nemen al generaties lang het werk van mensen over. Maar door de opkomst van kunstmatige intelligentie lijkt hun aandeel nog veel groter te worden. Vooral routinematige werkzaamheden verdwijnen steeds meer uit het takenpakket van mensen. Daardoor komt de nadruk steeds meer te liggen op creativiteit en innovatie. Werknemers die nieuwe ideeën hebben en originele manieren vinden om problemen op te lossen zullen hun waarde nog meer kunnen tonen.

Samenwerking en communicatie

Door werken op afstand is er minder tijd om met hun collega’s te overleggen. Maar daardoor is de tijd dat ze wel met elkaar communiceren nog waardevoller geworden. Het is cruciaal om helder en duidelijk samen te kunnen werken. Daar hoort dus ook het geven en ontvangen van instructies en feedback bij, vooral via digitale kanalen. Collega’s hebben minder gelegenheden om een relatie op te bouwen en elkaar te leren kennen. Oftewel: iemand die goed is in snel contacten maken heeft een groot voordeel. Vooral in leiderschapsrollen wordt het nog waardevoller om mensen snel in te kunnen schatten en hun emoties te lezen en te beïnvloeden. Dat wordt ook wel emotionele intelligentie genoemd.

Motivatie en zelfsturing

Op afstand werken betekent zelfstandig aan de slag gaan. Daar hoort dus ook het vermogen bij om taken te plannen en jezelf te motiveren. Er zijn geen collega’s en leidinggevenden in de buurt die je voortdurend blijven aansporen. De nieuwe manier van werken vereist dat iedereen zichzelf aanstuurt en opdrachten voor een groot deel zelfstandig uitvoert.

De nieuwe manier van werken en de rol van werkgevers

Young man having a video call via a computer in the home office. Stay at home and work from home concept during Coronavirus pandemic.

Niet alleen werknemers moeten zich aanpassen aan de nieuwe manier van werken. Voor werkgevers is misschien wel de belangrijkste rol weggelegd. Hoe zij omgaan met de nieuwe uitdagingen bepaalt het succes van hun onderneming. Wat kunnen werkgevers doen om de nieuwe manier van werken zoveel mogelijk te stimuleren en werknemers te ondersteunen?

Werknemers hun gang laten gaan

Veel werkgevers houden graag zicht op alles wat er binnen hun organisatie plaatsvindt. Doordat steeds meer mensen op afstand werken is dat lastiger geworden. Daarbovenop neemt het aantal specialisten binnen ondernemingen toe. Dat betekent dat een leidinggevende lang niet meer altijd weet en begrijpt wat iedere werknemer doet. Taken uit handen geven en werknemers vertrouwen past dan ook uitstekend bij modern ondernemerschap. Het blijkt namelijk ook dat veel werknemers vrijheid en verantwoordelijkheid waarderen.

Aandacht voor welzijn

De balans tussen werk en privé vervaagt wanneer steeds meer mensen flexibel en op afstand werken. Wanneer er niet goed wordt opgelet betekent dat een verhoogde kans op stress, overspanning en burn-outs. Het bewaken van het welzijn van personeel is een lastige opgave, maar wel van groot belang. Want werkgevers hebben er uiteraard baat bij dat hun werknemers gezond blijven, zowel fysiek als mentaal.

Scholing en levenslang leren faciliteren

In het nieuwe bedrijfsleven is het niet alleen belangrijk om de vaardigheden van nu te leren, maar om door te blijven ontwikkelen. Werkgevers die werknemers motiveren om te blijven leren plukken daar uiteindelijk de vruchten van. Want hun personeel groeit mee met de veranderingen die plaatsvinden in het bedrijfsleven, wat die ook mogen zijn. Ze blijven productief en bovendien voelen ze zich meer gewaardeerd.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *