Ondernemen in het buitenland: 6 aandachtspunten voor online marketing

brand
Zakendoen in het buitenland - vertalen

Ondernemen in het buitenland: 6 aandachtspunten voor online marketing

Steeds vaker richting Nederlandse ondernemers zich op de buitenlandse markt. Toch zien we nog vaak dat er niet goed nagedacht is over de strategie om de buitenlandse markt te benaderen. Wat komt er allemaal bij kijken? Hoe scoor ik in Google? Is het gewoon mijn website laten vertalen en ik zie wel hoe goed mijn campagne loopt? Of kun je als ondernemer zich beter eerst laten adviseren? In dit artikel vindt je een aantal specifieke tips en onderdelen waar je op moet letten en welke factoren allemaal meespelen die het rendement van je marketinginspanningen gaan bepalen.

Welke eigenschappen een rol spelen bij de stap naar het buitenland:

  1. Juridische factoren en cultuur/eigenschappen van het land
  2. De structuur van de url
  3. Regionaal of multi-taal
  4. De webhosting
  5. De kwaliteit van de teksten
  6. De interne- en externe linkstructuur

1. De juridische factoren en cultuureigenschappen van het land

Voordat je de overstap maakt naar een specifiek land is het belangrijk dat je je verdiept in de wetgeving en de regels met betrekking tot het online aanbieden van de producten. Ieder land heeft eigen regels, zo dien je bijvoorbeeld in Duitsland gebruik te maken van een impressum, waarin alle gegevens van hetbedrijf naar voren komen (Colofon), waaronder bedrijfsvertegenwoordigers en informatie over hetbedrijf. Op het moment dat je online via de Duitse markt producten verkoopt dient de impressum aanwezig te zijn met de bedrijfsgegevens. Wanneer het impressum ontbreekt kun je namelijk rekenen op een boete. Het is namelijk een gewoonte in Duitsland dat een concurrent je kan aangeven indien deze informatie ontbreekt. Meer informatie over een impressum vind je hier.

2. De structuur van de url

Je hebt alvast een .de/.uk/.be-domeinnaam vastgelegd voor het geval je de website wilde gaan uitbreiden, super! Ongeacht voor welke url-structuur je kiest heb je altijd de mogelijkheid om deze variant met een permanente 301-redirect te verwijzen richting de oorspronkelijke structuur.

Er zijn in principe 3 mogelijkheden:

  1. Een domeinnaam met ccTLD (land)
  2. Een subdomein binnen de bestaande domeinnaam
  3. Een mappenstructuur binnen de bestaande domeinnaam

Welke mogelijkheid is het best? Dat is totaal afhankelijk van verschillende factoren en welk land je gaat benaderen.

  • Een domeinnaam met ccTLD (land).

Een TLD staat voor top level domain. CC staat voor country code, dus een ccTLD is bijvoorbeeld Bloeise.nl of Bloei.se (voor Zweden).  Standaard prefereren wij altijd een ccTLD! Waarom? Voor de Nederlandse markt werkt het namelijk exact hetzelfde, een .nl-domeinnaam krijgt nou eenmaal voorrang ten opzichte van andere extensies. Uiteraard kun je ook prima scoren met een andere TLD binnen de Nederlandse zoekmachine, echter lig je al 0-1 achter ten opzichte van de concurrentie met een Nederlandse TLD.

Waarom kiest dan niet iedereen standaard voor een ccTLD? Een nieuwe ccTLD kent twee zeer grote nadelen. Ten eerste dien je voor een nieuwe domeinnaam weer helemaal opnieuw waarde op te bouwen in Google. Wil je beter gevonden worden dan mag een interne linkstructuur niet ontbreken. Tijdens de start sta je op 0 en dien je jarenlang weer links richting de website op te bouwen.

Het tweede nadeel is een regionale website. Een regionale website is bijvoorbeeld een Nederlandse-website die je tevens voor de Belgische zoekmachine de vindbaarheid wil verbeteren. Je krijgt dan te maken met duplicate content omdat dit in dezelfde taal is. Dit is prima te voorkomen met een canonical richting de Nederlandse website.

  • Een subdomein binnen het bestaande domeinnaam

De tweede mogelijkheid is door gebruik te maken van subdomeinen binnen het bestaande domein. De structuur ziet er dan op de volgende manier uit: de.uwdomeinnaam.nl. Een eenvoudige oplossing waardoor je duidelijkheid creëert binnen de back-end van het systeem.  Wat wij toch vaker horen is dat het voor de gebruiker via de front-end nogal eens voor verwarring zorgt, ook profiteer je bij een subdomein niet van de opgebouwde waarde.

  • Een mappenstructuur binnen het bestaande domeinnaam

Een mappenstructuur is een oplossing die door veel ondernemers wordt toegepast. De structuur ziet er dan hetzelfde uit als de overige mappen, oftewel: www.uwdomeinnaam.nl/de/. Maak je gebruik van WordPress dan zijn er diverse plugins die via deze structuur werken. Je bouwt namelijk op de bestaande domeinnaam verder, waardoor je volledig profiteert van de opgebouwde domeinwaarde.

De laatste tijd heeft Google zich steeds verder ontwikkeld op het gebied van meerdere talen. Ook op regionaal gebied kun je eenvoudig aangeven of een website bijvoorbeeld voor Nederland is of toch voor België, zonder dat je gebruik maakt van duplicate content. Een veelgebruikte methode is door gebruik te maken van alternates, languages en canonicals.

Online marketing internationaal

3. Regionaal of multilingual

Zoals eerder al naar voren kwam zijn er twee specifieke soorten van het vertalen van je website. Je kunt je website volledig omzetten naar een website in een andere taal, waardoor je geen gebruik maakt van duplicate content, echter kan het ook voorkomen dat je graag beter wilt scoren in bijvoorbeeld de Belgische zoekmachine met de bestaande tekst. Je maakt dan gebruik van dezelfde taal en dient uit te kijken voor duplicate content.

Sommige ondernemers verwachten dat ze met een Nederlandse domeinnaam en Belgische links ook prima kunnen scoren en hiervoor geen vertaalde mappenstructuur hoeven aan te maken, echter met een goed ingestelde website kunt je maximaal profiteren binnen de Belgische zoekmachine.

Mijn persoonlijke favoriet is een Belgische mappenstructuur in combinatie met alternates, verschillende html languages en een canonical. In de meest ideale situatie willen we exact dezelfde websites met een ander adres in de footer dupliceren voor de Belgische markt, zonder dat er gevaar ontstaat voor duplicate content.  Als je concreet per pagina instelt wat de alternatieve variant is per taal in combinatie met een canonical naar de eigen pagina dan ga je merken dat depagina ook in de Belgische zoekmachine steeds beter gevonden gaat worden.

4. Webhosting

Veel marketeers geven aan dat de webhosting geen rol speelt in de vindbaarheid, echter zijn wij hier het niet mee eens. De keuze voor de webhosting geeft een doorslaggevende rol in de benadersnelheid van de website. Technische onderdelen zoals caching, mod-PHP van Apache en diverse varianten worden juist bij de professionele partijen doorgevoerd, waardoor de  website een stuk sneller getoond wordt. De website wordt door mensen bezocht vanuit België, dit betekent dat de website vanaf een webserver in België veel sneller te benaderen is dan een webserver via Nederland.  Aangezien snelheid een kleine factor is op de positionering van je zoektermen is het daarom aan te bevelen om een Belgische website in België te hosten (indien je kiest voor een land-TLD).

Er zijn ook oplossingen dat je kiest voor een CDN, wat staat voor een Content Delivery Network, waarbij de statische content gekopieerd wordt op servers door heel Europa. De bezoeker bezoekt dan de gekopieerde versie op de dichtstbijzijnde webserver. Een ideale oplossing die voor de overige url-structuren ingezet kan worden.

5. De kwaliteit van de teksten

De kwaliteit van de teksten wordt door veel ondernemers onderschat. Wij willen de Duitse markt benaderen maar wij willen geen budget uitgeven voor het vertalen van de teksten op de website. Dit is toch wel één van de grootste fouten die je kunt maken. Vooral in Duitsland is spelling en zinsopbouw een belangrijk aspect waarmee je professionaliteit uitstraalt. Je bent zelf in Nederland toch ook al kieskeurig als je een tekst leest met diverse spelfouten. In Duitsland valt men nog veel meer over foutieve teksten. Zorg dus dat je kiest voor een professionele Duitse schrijver of vertaalbureau.

6. De interne- en externe linkstructuur

De interne- en externe linkstructuur worden tegenwoordig nog steeds erg onderschat. Linkbuilding is voor 30% verantwoordelijk voor het positioneren van de zoektermen. Met een concreet contentplan in combinatie met een correcte inner-linkstructuur scoor  je niet alleen in Nederland een stuk beter, maar tevens op long-term zoektermen in het buitenland.

Linkbuilding voor de website in de andere taal werkt op exact dezelfde wijze. Je wilt links krijgen vanaf websites met het ccTLD van het land en van websites die voornamelijk in het land gehost worden.

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *