Online marketing voor retailers: waarom alleen online gaan niet genoeg is

brand
Online marketing uitgelegd voor retailers

Online marketing voor retailers: waarom alleen online gaan niet genoeg is

Als de opkomst van bedrijven als bol.com en Amazon ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat online zonder enige twijfel de toekomst heeft. De moderne ondernemer heeft dat niet pas sinds gisteren, maar al jaren geleden begrepen, en houdt er een doordachte online marketing strategie op na.

Digitalisering van de winkelstraat

Zo rond 2010 begonnen de winkelstraten leger te lopen en de digitale boodschappenmandjes voller. Heb je dan definitief de boot gemist als je nu als ondernemer nog niet of nauwelijks online succes hebt? Gelukkig niet, want zo’n 90% van de uitgaven in de detailhandel worden ‘gewoon’ nog offline gedaan. Toch kan een achterstallig online marketing beleid desastreus zijn: Intertoys gaat begin 2019 failliet en dat ligt volgens de directie aan een onverwacht snelle overgang naar online binnen de branche. Die 90% krimpt ieder jaar, hoog tijd dus om online aan de weg te timmeren!

Traditionele producten in een digitale wereld 

De inschattingsfout die veel bedrijven maken, is dat er producten en diensten bestaan die geschikt zijn voor online, maar dat er ook producten en diensten bestaan die dat niet zijn. Bol.com begon als online boekenwinkel. Mensen beoordelen boeken immers op de kaft, auteur, achterflap en openingsalinea. Eenvoudige zaken om online inzichtelijk te maken.

Maar vergis je niet: de laatste jaren hebben aangetoond dat vrijwel ieder product online zijn weg vindt. Ook producten die tien, vijftien jaar geleden als typisch offline werden gezien, zoals je verse boodschappen doen (Picnic, HelloFresh) of nieuwe kleding kopen.

Online marketing 

Online marketing uitgelegd voor retailers en mkb

De overstap naar online brengt legio kansen met zich mee. Je kunt eenvoudiger een groot publiek bereiken buiten je eigen regio en zo een niche opbouwen.  Je kunt ook je kosten lager houden omdat je geen showroom op een toplocatie nodig hebt. Maar het brengt ook nadelen met zich mee, zoals een groeiend aantal concurrenten. Als willekeurige telefoonwinkel heb je nu ineens concurrentie van bijvoorbeeld een Amazon of een AliExpress uit China. En zulke partijen winnen het in ieder geval op assortiment.

Online vraagt daarom ook om een marketingstrategie die geschikt is voor de online wereld. Eenvoudigweg een webshop online zetten en dan verwachten dat je klanten komen aanwaaien, zo werkt het niet. Online heb je immersniet die mooie etalage die opvalt in de winkelstraat, zo heeft ook Intertoys gemerkt, maar moet je uit een ander vaatje tappen.

Online marketing vergt een radicaal andere benadering van je klanten, wat voor traditionele ondernemers voor problemen kan zorgen. Want wat is online marketing? En hoe begin je daarmee?

Online concurrentie

Voor iedere webshop-ondernemer geldt: je zult nooit de goedkoopste zijn. Je bent immers geen Amazon met alle efficiëntie, schaalgrootte én belastingvoordeeltjes van dien. Dus hoe onderscheid je je? Hoe breng je jouw sterke eigenschappen in de offline wereld naar de online omgeving?

Stel je een website als Amazon eens voor als een echte winkel: oneindige rijen schappen met duizenden producten, overal om je heen reclames, aanbiedingen en bewaarde verlanglijstjes, en dan ook nog eens een keur aan externe verkopers die hun eigen producten proberen te slijten. Hoe ontspannend is dat winkelen?

Jouw winkel online brengen…en vice versa

Offline marketing met koffie

Een vers kopje koffie in de winkel doet wonderen. Hoe breng je dat online? 

Maar dan jouw winkel. Je neemt tijd voor je klant, begroet hem of haar persoonlijk en stelt je even voor. Even een lekker bakkie doen? Je herkent terugkerende klanten. Je weet wat jouw vaste klanten interessant vinden en denkt met ze mee. Je kweekt persoonlijke binding en biedt op die manier meerwaarde. Het is de kunst om dat gevoel naar je online omgeving te brengen. Herinner klanten aan hun opgeslagen producten of verlanglijstjes als de feestdagen eraan komen. Spreek klanten in je nieuwsbrief of persoonlijke dashboard met hun voornaam aan. En bied workshops aan, tastings of de poppendokter voor kinderen. Zaken die naast beleving ook binding creëren, en om die online klant ook offline te ontmoeten. Maak er, kortom, iets persoonlijks en lokaals van. Want dat is iets wat een Amazon nooit zal kunnen óf willen.

Heb je met dit alles moeite en kom je er niet uit? Denk er dan eens over na een online marketingprofessional in de arm te nemen. Het is een investering, maar wel ééntje die zichzelf meermaals kan terugverdienen.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *