SEO en SEA: hoe bepaal je de optimale strategie?
Als het gaat over online marketing gaat het gesprek ook vaak over de acroniemen SEO en SEA. En vaker wel dan niet gaat het gesprek voornamelijk over welke van deze twee strategieën nu de voorkeur geniet voor de moderne marketeer. Niet zelden worden beide methodes apart ingezet zonder een echte synchronisatie tussen beiden. Jammer, want ondanks de verschillen tussen SEO en SEA kan je jezelf heel wat kosten en moeite besparen door in te zetten op een vlotte samenwerking. Beide strategieën hebben dan ook eenzelfde doel: jouw online zichtbaarheid én omzet een flinke boost geven.
SEO strategie bepalen: wanneer gebruik je SEO?
SEO staat voor search engine optimalisatie en houdt in dat je op een organische manier jouw ranking bij de zoekmachines tracht te verbeteren. Het is een paraplubegrip dat alle activiteiten omvat die je als marketeer onderneemt om jouw content of jouw website op die oh zo belangrijke eerste pagina te laten landen. Meer concreet spreken we over de drie pilaren van SEO. Jouw website moet technisch in orde zijn (mobielvriendelijk, snel laden, een goede user experience). Ook moet jouw website doordrongen zijn van het belang van kwalitatieve content en moet jouw website voldoende links en backlinks bevatten. Backlinks plaatsen kan van een lelijk eendje een mooie zwaan maken.
SEO is een gratis vorm van reclame maken en is bij uitstek een tool om te gebruiken op lange termijn. Het is verreweg het meest kostenefficiënte hulpmiddel in de gereedschapskist van de marketeer. Je bouwt laag per laag goede content op en kruipt zo stilaan naar de bovenkant van de rankings. Bovendien is het ook een duurzame vorm van marketing. Kan je even een paar weken niks nieuw aanleveren? Dan ben je niet plots verdwenen uit de zoekresultaten.
De valkuilen van SEO
SEO is een strategie op lange termijn en dat betekent ook geduld. Daarnaast is het ook gewoon veel werk om goede content op te bouwen en bij te houden. Je moet geregeld nieuwe content uploaden, oude updaten en je ziet er niet eens meteen resultaat van. Komt nog eens bij dat een organisch resultaat een wisselvallige minnares is. Gooit Google plots hun algoritme om? Dan verlies je misschien wel een paar plaatsen. Ten slotte heb je ook geen inzicht in welke keywords nu eigenlijk de sleutel vormen voor de click-through rates van het grote publiek. Het blijft altijd een beetje gissen en inschatten.
Wanneer gebruik je SEA?
SEA staat voor search engine advertising en valt bij opzoekingen niet te missen. Helemaal bovenaan elke pagina zie je geadverteerde links naar bepaalde websites. Als onderneming kan je bepaalde keywords kopen waarna jouw website lekker bovenaan de zoekresultaten op dat bepaald keyword komt te staan. Je zet SEA in om razendsnel heel wat conversie en aandacht te krijgen. Heb je dus geen tijd om zes maanden te wachten zoals bij SEO voor je resultaat ziet? Dan is SEA de juiste strategie.
Bovendien geniet je bij Google Ads (SEA) van heel wat extra informatie. Zo kan je jouw advertenties heel nauwgezet configureren. Je kunt bijvoorbeeld je richten op specifieke locaties, talen, apparaten en zo enkel en alleen het doelpubliek bereiken dat jij voor ogen hebt. Daarnaast ontvang je een schat aan analytische gegevens zoals welke keywords werken, welke advertenties zorgen voor de beste conversie en meer. SEA zet je dus in om snel naamsbekendheid te verwerven, om een bepaald product of een bepaalde dienst in de kijker te zetten of om die extra controle over jouw advertenties te verwerven. Waar SEO een botte hamer is lijkt SEA meer op een chirurgische scalpel.
De valkuilen van SEA
De grote valkuilen van SEA zijn dat het heel wat kan kosten om een campagne uit te rollen, dat je eigenlijk heel wat specialistische kennis over Google Ads nodig hebt voor een effectieve campagne en dat die goede ranking meteen weg is vanaf je stopt met betalen. Het is dan ook niet toevallig dat het vaak een slimme zet is om jouw SEA-campagnes te outsourcen naar een specialist. Dit kost je in de regel een stuk minder dan zelf via trial and error de fouten leren vermijden die professionals al uit zichzelf vermijden.
En hoe vullen SEO en SEA elkaar aan?
De verschillen tussen SEO en SEA zijn duidelijk. Het ene is gratis, het andere niet. SEO duurt maanden voor een resultaat, SEA werkt meteen. Bij SEA ontvang je een schat aan analystische informatie, bij SEO blijft het gissen. Afhankelijk van de situatie van jouw bedrijf kan je één van de twee opties verkiezen. Of je kunt nog een niveau hoger schakelen en beide strategieën implementeren in jouw actieplan.
Zo kan je door SEA te gebruiken jouw SEO-campagnes veel fijner en effectiever maken. Twijfel je over een keyword? Je krijgt bij SEA tonnen aan analytische gegevens binnen. Moet je een metatitel schrijven? Bekijk even de verschillende versies van jouw SEA-advertenties en je ziet meteen welke aanpak voor de grootste click-through rate zorgt.
Scoor je op bepaalde trefwoorden organisch al goed? Zet SEA dan in om van de andere sleutelwoorden een succesverhaal te maken. Bovendien geeft gevonden worden op zowel de organische als de betalende links van de zoekmachines een vertrouwen en retentie mee aan de klant die je elders maar moeilijk vindt. Zoekmachines bieden veel waarde voor bedrijven, maar je moet het wel slim aanpakken wil je alle profijt kunnen pakken. Je online marketing uitbesteden is daarom een goede overweging.
Reacties