Snel en eenvoudig je WordPress-site verbeteren: zo doe je dat

brand
WordPress-site verbeteren

Snel en eenvoudig je WordPress-site verbeteren: zo doe je dat

Met WordPress is het voor elke ondernemer redelijk eenvoudig om snel een eigen website online te krijgen. Als je je er een beetje in verdiept, is het helemaal niet moeilijk om binnen een paar dagen een mooi ogende, professioneel aanvoelende website voor jouw bedrijf neer te zetten. Die eerste stappen op WordPress-eiland lukken vaak nog wel, en er zijn ook tal van handige stappenplannen voor beginners beschikbaar. Veel ondernemers merken echter na enkele weken dat de traffic achterblijft en weten niet goed aan welke knoppen ze nog kunnen draaien om de website verder door te ontwikkelen. Hoe kun je nu, na die beginfase, snel je WordPress-website verder verbeteren?

Waarom WordPress ookal weer?

Waarom WordPress webdesign

Als je dit leest, heb je zeer waarschijnlijk al weloverwogen voor WordPress gekozen. Dat is ook heel logisch, want WordPress is relatief goedkoop, wordt continu van updates voorzien en is gebruiksvriendelijk. Daarnaast kun je je WordPress-website voorzien van allerlei plugins en koppelingen (denk bijvoorbeeld aan Google Analytics en Mailchimp, twee ontzettend waardevolle uitbreidingen). Ook niet onbelangrijk: WordPress is eenvoudigweg het meest gebruikte platform voor het bouwen van eigen websites, dus kun je hier online ook de meeste informatie en instructies over vinden. Handig als je van tijd tot tijd even op weg geholpen moet worden.

Van een WordPress-site naar een goede WordPress-site

Helaas zijn er, ondanks al die voordelen, toch een hoop valkuilen waar veel ondernemers hinder van ondervinden op het moment dat ze hun eerste WordPress-site bouwen. Zoals je met een goed racket nog niet automatisch een goede tennisser bent, en met een snelle auto nog geen goede coureur, zo heb je met een accountje op WordPress niet automatisch een goede website. Wat zijn nu de meest geziene tekortkomingen, en hoe kun je ze voorkomen of oplossen? We zochten de top 3 – of de bottom 3, het is maar hoe je het bekijkt – van het laaghangende WordPress-fruit voor je uit.

1. WordPress webdesign telt

WordPress webdesign

Vrijwel alle slecht presterende WordPress-sites lijden (onder meer) aan slechte designs. Homepages vol met tekst, een gratis thema als template dat je op duizenden andere sites ook ziet, en onprettige typografie; zomaar wat voorbeelden van slechte keuzes op het gebied van webdesign die helaas schering en inslag zijn bij WordPress-sites.

Wat thema’s en kleurtjes aanklikken kan iedereen, maar serieus webdesign is en blijft een vak apart. Dat is ook de reden dat er partijen op de markt zijn die WordPress webdesign als dienst aanbieden. Sommige ondernemers vinden dat raar: WordPress is toch juist bedoeld om het zelf te doen? Waarom dan nog een professional inhuren?

Met WordPress is het inderdaad mogelijk om alles zelf te doen, net zoals het mogelijk is om met een goed racket een goede tennisser te zijn. Het is echter helemaal niet raar om, ofwel voor bepaalde onderdelen, ofwel voor het hele project, een professional in de arm te nemen voor jouw WordPress-site. Dan combineer je eigenlijk het voordelige en gebruiksvriendelijke van WordPress met de professionaliteit van een echte expert. Eventueel besteed je het bouwen en neerzetten van de site uit, waarna je het onderhoud vervolgens zelf overneemt.

2. Geen onderhoud, geen updates, geen vernieuwing

WordPress onderhoud en updates zijn essentieel

En dat brengt ons direct bij het tweede punt: het dagelijkse onderhoud en de verversingen op je site. Buitensporig veel WordPress-sites zijn hopeloos achterhaald. Dan hebben we het nog niet eens over de websites die eenvoudigweg verlaten zijn – denk aan de blogger die gestopt is met bloggen of de fotograaf die gestopt is met foto’s maken – maar ook over sites van bedrijven die gewoon nog actief zijn.

Je website onderhouden is niet altijd leuk, maar is eenvoudigweg noodzakelijk. Dat heeft drie redenen:

  1. Ten eerste: een website met achterhaalde informatie, straalt wantrouwen uit. Klanten gaan veel minder snel met je in zee als ze zien dat er content op je website staat die niet (meer) klopt. Zou jij snel je elektronica kopen bij een winkel waar de iPhone van drie jaar geleden als ‘nieuwste model’ in de etalage staat? Precies.
  2. Ten tweede: als een website zelden wordt vernieuwd, vragen klanten zich af of je bedrijf wel actief is. Door regelmatig updates te plaatsen, krijgen bezoekers direct het gevoel dat ze met een partij van doen hebben die druk in de weer is en waar je zaken mee kunt doen. Als er een homepage staat met platte informatie die al jarenlang ongewijzigd is, willen ze eerst uitzoeken of je nog wel in bedrijf bent. Dat wil je voorkomen.
  3. Tot slot: Google geeft de voorkeur aan sites die regelmatig worden ververst. Bij veel pagina’s geeft Google zelfs al bij de zoekresultaten aan wanneer de pagina voor het laatst is vernieuwd. Als daar een datum staat van vier jaar geleden, is dat geen reclame voor je bedrijf. Het kost je je plaats in Google en uiteindelijk dus clicks.

3. Content, content en nog eens content

content is king - volgens Stuurlui uit Utrecht

Wat ons bij het laatste punt brengt: content is king. Daaronder verstaan we zowel tekst als grafische content (illustraties, video’s, et cetera). Dat beaamt ook Thomas Kroese, founding partner bij Stuurlui, een WordPress webdesignbureau te Utrecht: “Wat we tegenwoordig weer steeds vaker zien, is dat de focus op de pure content gestaag terrein aan het winnen is. Waar het echter bij veel ondernemers die zélf hun WordPress-website bouwen misgaat, is het punt waarop illustraties, fotografie en andere grafische elementen de focus van de echte content afleiden. Terwijl die content nu juist de reden is dat bezoekers je website bezoeken! De vuistregel is: pas als de basis staat als een huis, mag je je content versterken. Bijvoorbeeld met illustraties, animaties en fotografie.”

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.