Social media: 10 redenen om er niet aan te beginnen
Iedereen kent de jubelverhalen waarom je wél als bedrijf op social media zou moeten zitten. Ik schrijf deze ook namelijk. Alleen benader ik social media altijd als middel, nooit als doel. Ter lering ende vermaeck hier 10 redenen waarom je niet moet beginnen met social media:
1. Je klanten maken er geen gebruik van
Social media is voor een bedrijf vooral een communicatiemiddel om je klanten mee te bereiken. Fish where the fish are. Zitten je (potentiële) klanten niet op Facebook, start dan ook geen Facebookpagina. Dito met alle andere social media kanalen. En ga in ieder geval niet je klanten proberen te overtuigen dat ze wel op social media moeten!
2. Je wilt snel rendement
Snel je investeringen terugverdienen is er op social media niet bij. Het kost veel tijd en met cursussen, workshops, advies, boeken en op maat gemaakte logo’s en banners en speciale acties, ook geld. Social media werkt vooral op de lange termijn. Wil je snel rendement, ga dan niet op social media.
3. Je hebt er geen tijd voor
Dus neem je een stagaire? Nee die kost ook tijd. Los van de kwaliteit. Bij een klein bedrijf is er iemand al snel een dag per week bezig met social media, minimaal. En bij een groter bedrijf loopt dat al snel op naar een fulltime persoon, afhankelijk van de branche. Social media effectief inzetten kost echt veel tijd. Zonder vaste uren wordt het iets wat tussendoor gebeurt, bij drukte minder of niet. En daarna blijft het stil.
4. Je kan niet tegen kritiek
Op social media zijn de meningen vaak wat scherper. Als een product of dienst niet bevalt, wordt dat nogal snel @bedrijf gedeeld met #slechteservice. Weet je daar niet goed mee om te gaan? Blijf dan vooral weg bij social media. Ze praten nog wel over je, maar dan hoor je het niet meer.
5. Je wilt de controle houden
Vroeger, had je als bedrijf alle controle over de communicatie. Het was voornamelijk zenden. Nu is het interactief. Consumenten zoeken zelf en onderling de dialoog op. Wil je de controle houden? Ga dan zeker niet op social media.
”…niets doen is ook een strategische keuze. Start bij de gedachte dat social media bullshit is en dat iedereen je iets probeert te verkopen. Als je niet strategisch nadenkt over social media, gebruik het dan niet. Voor je het weet ontstaat een ongeleid projectiel dat je ook nog geld gaat kosten.”– Emile Lancée op Marketingfacts over social media trends van 2014
6. Je hebt niks te melden
Het is waar: er is veel geblaat op social media. Als je denkt dat je als bedrijf niks te melden hebt, blijf dan vooral weg van social media. Relevantie en een goed verhaal zijn namelijk erg belangrijk op social media om er succes mee te behalen. Zonder een verhaal wat je klanten graag horen, zullen ze ook niet luisteren. Bedenk jezelf wel: wat is als bedrijf jouw toegevoegde waarde zonder een goed verhaal?
7. Je wilt niet luisteren
Consumenten hebben potentieel veel bereik via social media. Ze vertellen de hele wereld via beoordelingen, reviews en soical media wat ze van je vinden. Wil je niet luisteren naar je klanten? Ga dan ook niet op social media.
8. Je hebt geen plan
Geen idee wat je met social media aan moet? Zonder een doelstelling kom je er ook niet. Experimenteren is leuk, maar het kost wel tijd. Als je al gaande nog steeds geen plan met doelstellingen kunt formuleren, vergeet het dan maar. Zonde van je tijd en moeite.
9. Don’t believe the Hype
Je gelooft er gewoon niet zo in. Vroeger was “internet” het magische woord waar iedereen zijn portemonnee voor trok, nu is het “social media”. Als je denkt dat het allemaal zal overwaaien, moet je er zeker niet mee beginnen.
10. Het levert niks op
Op korte én op lange termijn meen je dat social media niks oplevert. Een like of een retweet is niks waard. En die naamsbekendheid krijg je wel via traditionele kanalen, zoals advertenties, beurzen of een direct mailing.
Wie kan er nog meer redenen bedenken?
Reacties