Wat doet een social media marketeer eigenlijk?

brand
Social media marketeer

Wat doet een social media marketeer eigenlijk?

Tegenwoordig komen er steeds meer specialismen bij op marketinggebied. Je bent nu contentmarketeer, databasemarketeer, e-mailmarketeer of, nu erg in trek: social media marketeer. Het klinkt als een interessant beroep waarbij je je waarschijnlijk de hele dag op Facebook mag vermaken, maar wat doet een social media marketeer nu echt?

Social media marketing als aparte afdeling

In steeds meer B2C- en B2B-bedrijven is de afdeling ‘Social’ een aparte afdeling. Soms zien collega’s het nut er niet zo van: ‘Wie wordt er nu beter van de hele dag Facebooken en Instagrammen?’ Toch krijgen steeds meer afdelingen een eigen social media-afdeling. De marketeer gelooft in de kracht van social media en brengt dit ook over op zijn of haar collega’s. Je ziet online reputatierisico’s, maar ook kansen om in te springen op actuele gebeurtenissen.

Van internet marketeer naar social media marketeer

Een social media marketeer heeft vaak een voorgeschiedenis als “gewone” internetmarketeer. Hij of zij heeft zich al eens bezig gehouden met bijvoorbeeld e-commerce, het bouwen van communities of heeft gewerkt als Webcare-specialist. Nu specialiseert de marketeer zich in social media.

Dat houdt in dat er campagnes worden bedacht, ontwikkeld en geoptimaliseerd voor op bijvoorbeeld Snapchat, Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Logisch dat bedrijven er tegenwoordig graag in investeren: social media is waar de consument zich nu bevindt. Zoals het Amerikaanse gezegde luidt: Fish where the fish are.

Social media marketeers hebben vanzelfsprekend een grote liefde voor social media en weten hoe ze doelgericht te werk gaan. Ze weten hoe ze online meer waarde aan het bedrijf toevoegen en hoe ze inspelen op de wensen van de consument.

Sociale media uitgeschreven

Op welke sociale netwerken ben jij actief voor je werk?

Taken en werkzaamheden

Als social media marketeer maak je gebruik van alle social mediakanalen. Je gaat er de dialoog aan met (potentiële) klanten, zakenpartners en medewerkers. Op deze netwerken bouw je een eigen netwerk op. Op die manier kom je gemakkelijk in contact met je doelgroep en blijf je ook verbonden. Marketing levert het meest op als je zichtbaar bent op de plekken waar de doelgroep zich bevindt: in dit geval social media.

Is het dan alleen maar bedenken van campagnes en praten met potentiële klanten? Zeker niet. Een campagne moet binnen een bepaalde deadline volledig ontwikkeld en uitgevoerd zijn. Daarbij krijg je te maken met inzicht in budgetten, het geven van een goede onderbouwing, het pitchen van je campagne, uitvoeren, analyseren, bijstellen en het doen van marktonderzoek. Het maken van doelgroepanalyses, zoekwoordanalyses en concurrentieanalyses behoort tot de werkzaamheden.

Het voornaamste doel van social media marketing is het zoveel mogelijk genereren van traffic en awareness. Daarnaast vergroot de marketeer de naamsbekendheid en verbetert deze het imago van het bedrijf.

Kenmerken van de social media marketeer

Social media marketeers hebben dezelfde karaktereigenschappen als andere marketeers. Ze zijn ondernemend, intellectueel en uiteraard sociaal. Zoals voor alle verkopers geldt, beschik je als social media marketeer over een gezonde dosis lef en overtuigingskracht.

Het kunnen volgen van strakke planningen, het kunnen monitoren van social media en het modereren hiervan zijn de basiskwaliteiten van de social media marketeer. Kortom: het is echt een waardevol specialisme in de marketingwereld geworden.

Social media als middel

Onthoud dat social media marketing een middel is, en geen doel op zich. Bedrijven kunnen dit dus het beste inzetten als het bij het bedrijf en de markt past. Voor sommige bedrijven en bedrijfsculturen is het niet weggelegd. Zo is Apple bijvoorbeeld totaal niet actief op Twitter. Soms is het voor de buitenwereld minder interessant om te volgen. Een goede social media marketeer vraagt zich dus van tevoren af wat de lezer, kijker of luisteraar nu echt wilt lezen, zien of horen, en op welk social media kanaal.

Download nu de gratis Social Media Startersgids

Alles wat je nodig hebt om succesvol te starten met social media voor jouw bedrijf

Download nu de gratis Social Media Startersgids: http://bloeise.nl/wp-content/uploads/2013/12/Social-Media-Startersgids.pdf

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.