Terug naar fysiek ondernemen? Zo kom je goed voor de dag!
De afgelopen jaren hebben we als ondernemers vooral geleerd hoe we vanop een serieuze afstand moeten ondernemen. Het contact met de klant verliep vaak digitaal en ook de communicatie tussen bedrijven onderling was er vaak eentje met minstens anderhalf meter ruimte tussen. Nu dat fysiek contact terug een optie is kan je jezelf als ondernemer wel eens de vraag stellen hoe dat nu weer exact in zijn werk gaat. Hoe zorg je ervoor dat fysiek ondernemen terug vlot gaat? Hoe pik je op een professionele manier in waar je gebleven was? Hier heb je alvast wat tips om dat tot een goed einde te brengen!
De kleren maken de man (of vrouw!)
Er zijn heel wat spreekwoorden waarin kleding een belangrijke rol speelt. Denk maar aan de kleren maken de man. Of misschien het Engelse dress to impress. Die nadruk op kledij hoeft ook niet echt te verbazen. Wat we aanhebben zal in grote mate bepalen hoe we overkomen voor derden. Wil je indruk maken tijdens de fysieke heropstart of de start van jouw activiteiten? Dan is professionele en nette kleding een echte must. Betekent dit dat je per se in een strak mantelpakje op kantoor moet zitten? Natuurlijk niet. Jouw kleding moet netjes zijn maar ook de sfeer van jouw onderneming uitdragen. Dat kan casual zijn of casual chiq. Dat kan sportief zijn met een formele toets en ga zo maar door. Even belangrijk als de kleding is overigens de persoonlijke verzorging. Dat betekent een lekkere lichaamsgeur, gekamde haren, propere nagels en meer van dat lekkers. Heb je echt inspiratie nodig wat te dragen? Ga dan eens een kijkje nemen bij de concurrentie. Hoe kleden jouw concullega’s zich?
De consistente huisstijl van briefpapier tot telefoonhoesje
Het is en blijft iets wat veel ondernemers vergeten: een consequente huisstijl. Ieder bedrijf heeft een eigen huisstijl nodig in zowel kleurenschema als in graphics. Denk bijvoorbeeld aan een eigen logo, aan een specifiek lettertype dat je gebruikt en nog veel meer. De juiste huisstijl laat aan jouw klanten weten dat je niet alleen een professionele onderneming bent maar ook weet waar je wilt en waar je naartoe wilt. Die huisstijl kan je zowel offline als online doortrekken en zichtbaar maken. Heb je bijvoorbeeld contact met een klant? Denk dan aan eigen briefpapier, aan de aankleding van het kantoor of aan gepersonaliseerde iPhone hoesjes voor jouw werknemers. Een detail als jouw huisstijl ook terug laten komen in de telefoonhoesjes van de werknemers valt op!
Transparant en eerlijk zijn
Een professionele indruk maken en een relatie voor de lange termijn met een klant uitbouwen gaat verder dan enkel de juiste dienst of de beste prijs leveren. Het gaat ook om het gedrag binnen de relatie. Daarom is het belangrijk om respect te tonen naar de klanten toe en ook eerlijk en transparant te zijn binnen de communicatie. Is een bepaald verzoek echt niet mogelijk? Dan geef je dat beter meteen aan in plaats van later op een belofte terug te moeten komen. Afspraken die je maakt moet je altijd kunnen nakomen. Een valse belofte is een gigantische rode vlag die de toekomst van jullie samenwerking op de helling kan zetten!
Denk aan bescherming
Heel wat mensen zijn ontzettend opgelucht dat ze terug fysiek kunnen ondernemen. Dat betekent echter niet dat elke klant staat te springen om knuffels te krijgen en een kus bij het afscheid. Veel mensen zijn de laatste jaren gewoon geraakt aan een bepaalde afstand en aan bepaalde veiligheidsmaatregelen. De kans bestaat dat een deel van jouw klanten ook nu nog liever even de kat uit de boom kijkt. Dat betekent dat het een goed idee is om de nodige maatregelen te voorzien om de hygiëne op de werkvloer op het goede niveau te houden. Denk bijvoorbeeld aan hygiënische gel om te handen te desinfecteren. Denk aan de optie om mondmaskers aan te houden bij afspraken. Denk aan plexiwanden en aan het niet forceren van het handen schudden. Sommige klanten voelen zich misschien zelfs nog het beste bij een videocall in plaats van een persoonlijk bezoek. Ga op voorhand dan ook even na hoe jouw klanten aankijken tegenover de situatie die er nu is. Respect voor hun voorkeur tonen kan jouw bedrijf heel wat opleveren!
Vergeet de eigen werknemers niet
De focus bij heel wat bedrijven ligt vanzelfsprekend op de klanten en hoe zij zich voelen met de vele omwentelingen. Vergeet daarbij ook echter niet om af en toe eens te checken hoe jouw eigen werknemers zich voelen. Zijn ze blij om terug fysiek aan het werk te zijn? Hoe kijken zij tegen de hele situatie aan? Zijn er bepaalde zaken waar jouw medewerkers nood aan hebben? Hier voldoende oog voor hebben kan ervoor zorgen dat jouw werknemers niet alleen productiever zijn maar ook een betere uitstraling hebben naar de klant toe. Win – win!
Reacties