Verbeter je branded content met deze 5 tips

brand

Jaren geleden was branded content een artikeltje in een tijdschrift, vaak geschreven in de vorm van een advertorial. Vandaag de dag helpt dat niet meer om jouw product of dienst te laten converteren. Het is belangrijk om klanten vast te houden en dat kan alleen met boeiende content die opvalt of de lezer, kijker of luisteraar helpt. Er is geen gegarandeerde formule, maar Bloeise heeft wel vijf tips die jouw brandend content naar een hoger plan kunnen tillen.

1.   Bepaal je identiteit als merk

Waar staat jouw merk voor? Welke waarden horen er bij jouw merk? Past humor bijvoorbeeld bij jouw bedrijf? Pas als je dat weet, kun je beginnen met het schrijven van een tekst of het opzetten van een campagne. Het hoeft allemaal niet te perfect en het mag best een beetje uit de losse pols geschreven worden. De kunst is dat jouw tekst, video of podcast dicht bij jezelf blijft. De klant geeft niet zoveel om perfecte content, maar om echte content.

Wees menselijk. Probeer je als contentmaker te verplaatsen in de leefwereld van de klant. Dit bepaalt ook meteen waar je je content gaat aanbieden. Vaak wordt bijvoorbeeld voor Facebook en Instagram gekozen, omdat dit hele persoonlijke netwerken zijn. Een menselijke post maakt indruk.

Mensen met spreekballonnen

Testimonials kunnen je branded content kracht bijzetten.

2.   Vraag om ondersteuning van eerdere klanten

Wie weet nu beter waar jouw product om draait dan eerdere klanten? Zij gebruiken jouw product of dienst dag in dag uit. Soms kijken contentmakers iets te veel vanuit hun eigen perspectief en te weinig vanuit de klant.

Een veelgebruikte manier om een product aan de man te brengen middels branded content is door een testimonial te gebruiken. Dit is een stukje tekst of video waarin de klant vertelt waarom hij of zij voor jouw product of klant gekozen heeft.

Een recent voorbeeld: Barbie kwam met een campagne waarin het poppenmerk vaders liet zien die samen met hun zoon of dochter met Barbie aan het spelen waren. Het bedrijf vroeg vaders om foto’s en video’s in te sturen van zichzelf en hun kinderen, terwijl ze aan het spelen waren. Zo werd de hashtag #DadsWhoPlayBarbie geboren. Een aandoenlijke, menselijke campagne. Deze bleef dichtbij het merk en liet bovendien de persoonlijke verhalen van de klant zien.

3.   Listicles schrijven

Deze tip is iets meer gericht op de vorm. Listicles zijn nog altijd populair. Met een listicle bedoelen we een ‘list article’: een artikel met een opsomming (inderdaad, zoals dit artikel!). Hierbij kun je denken aan: ‘Vijf apparaten van vroeger, waarvan de jeugd van nu niet weet wat het is.’ Ze zijn vaak leuk om te lezen en ze vragen niet veel aandacht.

Soms kun je ook een listicle met tips maken. Het gaat hierbij allemaal om het leesgemak. De gemiddelde lezer kan gewoon door het artikel heen scannen en nog steeds alle informatie tot zich nemen.

4.   Beperk het aantal links

Links zijn goed voor de SEO, maar een overdaad aan links is funest voor de leesbaarheid van je artikel. Door te veel links in een artikel te plaatsen raakt de lezer het overzicht kwijt. Probeer afleidingen zoveel mogelijk te verwijderen voordat je de tekst online zet. Je lezer klikt de tekst weg als deze er binnen een paar seconden al tegenop ziet om het te lezen.

Extra tip: voeg een interne link en een autoriteitslink toe, bijvoorbeeld naar een onderzoek of Wikipediapagina. Zo haal je meer uit je branded content artikel.

5.   Probeer een probleem op te lossen

Tegen welke problemen lopen klanten in het dagelijks leven aan? Marketeers die dat weten, kunnen content verzinnen die inspelen op deze problemen. Als een klant een zoekopdracht doet om een oplossing voor het probleem te vinden, komt deze jouw content tegen. De kans is groot dat de klant blijft hangen. Zorg daarom voor een vervolg naar een volgend artikel, een download of een conversie.

DOWNLOAD het praktische B2B contentplan & checklist

hiermee start je direct met B2B contentmarketing en meld je je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Download B2B contentplan en Checklist

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.