Waarom content essentieel is in 2021
Als er iets is waar alle marketeers het wereldwijd wel over eens zijn, dan is het dat online content in 2021 belangrijker is dan ooit. En dat geldt niet alleen voor bedrijven die zich bezig houden met e-commerce, maar eigenlijk voor ondernemers in iedere branche. Maar hoe komt het nu dat het belang van online content jaar in, jaar uit groeit? Waar zit ‘m dat belang dan in? En hoe speel je daar als moderne ondernemer een beetje slim op in? Daarover lees je meer in dit blog.
Coronacrisis als digitale katalysator
Dé drijvende kracht achter het groeiende belang van online content is uiteraard digitalisering. Steeds meer ondernemingen brengen hun diensten, aanwezigheid en marketingcommunicatie online en steeds meer klanten maken gebruik van digitale ingangen om te oriënteren, kopen of om service te vragen. Niet meegaan in de digitaliseringstrend betekent op lange termijn achter het net vissen.
In 2020 heeft die digitaliseringstrend nog eens een geweldige impuls ontvangen, vanzelfsprekend vanwege de coronacrisis. Fysieke winkels sloten hun deuren, menselijk contact moest tot het minimum worden beperkt en mensen moesten thuis blijven. Gevolg: een explosie in het digitale shoppen. Van dagelijkse boodschappen en alledaagse gebruiksartikelen tot bouwmaterialen: consumenten die dat nog niet gewend waren, ‘leerden’ binnen mum van tijd online winkelen.
Ondernemingen zoals Picnic spinden er garen bij, maar des te ingrijpender was de negatieve impact voor bedrijven die eigenlijk nooit zoveel tijd aan online content besteedden. Veel van die bedrijven zijn nu wel wakker, door schade en schande wijs geworden, en willen aan de slag met content. Maar wat behelst die content?
Blogs, whitepapers, video’s, infographics…
Uiteraard begint elke online marketingstrategie met een eigen website en digitale communicatiekanalen. Kortom: digitale aanwezigheid en bereikbaarheid. Maar als die kanalen en website eenmaal staan, moet er gezonden worden. Niet eenmalig, maar continu, om actueel en actief te blijven.
Uiteraard kan die content in allerlei vormen gegoten worden, mede afhankelijk van het medium. Op social media werken korte video’s en creatieve illustraties bijvoorbeeld ontzettend goed. En om leads en nieuwsbriefinzendingen te verzamelen, kun je juist weer uitstekend downloadbare whitepapers (gratis, maar in ruil voor contactgegevens) aanbieden via je nieuwsbrief en op je website. De meest gebruikte vorm blijft echter de geschreven blog, liefst aangevuld met illustratiemateriaal en af en toe een video of infographic.
Blogs vormen het vlees op de botten van jouw zakelijke website. Ze houden je website fris en actueel, laten zien dat je een expert bent op jouw vakgebied en – zeker niet onbelangrijk – zorgen ervoor dat je gevonden wordt via zoekmachines. Klanten zijn nu eenmaal eerder geneigd om te shoppen bij een bedrijf dat een website boordevol waardevolle informatie live heeft staan dan bij een kale webshop zonder verdere content.
Met dien verstande is al jaren een trend waarneembaar waarbij ondernemingen steeds meer eigen content gaan produceren, al dan niet ondersteund door professionele marketingpartijen. Bedrijven worden bijna uitgeverijen, die soms zelfs op dagelijkse basis zakelijke blogs, vlogs, podcasts en andere content aanbieden aan klanten en leveranciers. Overkill lijkt in die gevallen gek genoeg helemaal niet te bestaan. Natuurlijk moet je je klanten niet twee keer per dag met een nieuwsbrief bestoken, maar veel bloggen, tweeten en vloggen werkt eigenlijk nooit averechts. Sterker nog, als het content op je eigen website betreft, is een groot volume eigenlijk alleen maar een kracht – zolang de kwaliteit maar in orde is. Veel goede content betekent veel traffic, een waardevolle website vol met relevante informatie, en hopelijk veel redenen voor bezoekers om nog eens terug te komen op je site. Online content, in welke vorm dan ook, is dus van vitaal belang voor ondernemingen anno 2021.
Van advertentiebudget naar contentmarketing-budget
De drang om niet ergens achteraan te staan wat betreft online aanwezigheid, dringt bij steeds meer ondernemers door. Alsmaar meer aandacht en budget gaat uit naar het (laten) vervaardigen van digitale content om de online zichtbaarheid te optimaliseren. Sommige ondernemers pakken dat van A tot Z zelf op, anderen besteden bepaalde facetten (zoals het creëren van een contentmarketingstrategie, het maken van video’s of het laten schrijven van blogs) uit. In sommige gevallen wordt zelfs de gehele online contentmarketing uitbesteed.
Ook bij deze trend geldt dat de coronacrisis als een katalysator heeft gewerkt. Door de economisch onzekere tijden van nu zijn advertentiebudgetten sterk geslonken of zelfs geheel geschrapt. In plaats van veel geld uit te geven aan dure reclamecampagnes of pay-per-click advertenties, wordt er meer focus gelegd op de eigen (digitale) kanalen. Social dus, of nieuwsbrieven, of de eigen website. Het is op lange termijn vele malen goedkoper om via die kanalen marketing te bedrijven dan via kostbare externe routes.
Veel ondernemers zijn in dat verlengde dan ook inmiddels wel overtuigd van het belang van content. Maar wat als je daar eigenlijk nog helemaal geen kaas van hebt gegeten? Hoe begin je hiermee? En waar begin je? Daar hebben we een handig stappenplan voor opgesteld waarmee je je eerste stappen kunt zetten in de wereld van contentmarketing.
Lees: starten met bloggen? Stappenplan hier.
Reacties