Waarom influencer marketing cruciaal is voor merken vandaag: 4 redenen
Het is de nieuwste trend op het gebied van online marketing. En het is eigenlijk niet meer weg te denken uit het marketingpallet van een moderne onderneming: influencer marketing. Met deze vorm van marketing maken influencers via social media reclame voor jouw product. De snelheid waarmee influencer marketing opkomt, is een zelden vertoond fenomeen in de marketingwereld. Binnen een paar jaar is deze marketingvorm uitgegroeid tot een eenvoudigweg cruciaal onderdeel van veel campagnes. Maar waarom werkt influencer marketing zo goed?
Reden 1: je bereikt je doelgroep
Dat klinkt zo klaar als een klontje, maar bedenk je het volgende: mensen gebruiken adblockers, kijken nauwelijks nog lineair televisie, luisteren niet meer naar de radio en lezen geen kranten of tijdschriften meer. Voor millennials geldt dat allemaal nog eens in extreme mate. Hoe zorg je er in zo’n wereld dan nog voor dat je je doelgroep bereikt? Een influencer heeft een schare volgers die trouw zijn en iedere update lezen. Als een influencer iets deelt, weet je zeker dat jouw boodschap een belangrijk deel van die fanbase bereikt. Die garantie vind je bij geen enkel ander medium meer.
Reden 2: je kunt je doelgroep perfect afbakenen
Vaak weet je zelf redelijk goed hoe jouw typische klant eruit ziet. Welke behoeften hij of zij heeft en welke interesses. Maar hoe gebruik je die kennis nu doelgericht om je campagne bij de juiste doelgroep te laten landen? Met de honderden, zo niet duizenden, influencers die vandaag de dag actief zijn in Nederland, is het een kwestie van een influencer vinden die het best past bij jouw typische klant.
Reden 3: professioneel én laagdrempelig
Omdat influencer marketing zo succesvol is, is het fenomeen al behoorlijk aan regulering en professionalisering onderhevig. Er zijn al grote bureaus die contacten onderhouden met honderden influencers. Je hoeft alleen maar aan te geven welk product je bij welke doelgroep in de markt wil zetten, en zo’n bureau doet de rest. Maar het kan ook nog steeds op een laagdrempelige manier. Via bijvoorbeeld Instagram kun je redelijk eenvoudig influencers bij jou in de buurt vinden door trending stories rondom jouw locatie te zoeken. Stuur zo’n influencer eens een berichtje waarin je een voorstel doet, bijvoorbeeld om een tarief te achterhalen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Reden 4: imago en geloofwaardigheid
De traditionele reclameboodschap staat meer dan ooit onder druk. Het volk – en dan met name de jongere generatie – gelooft advertenties en tv-reclames niet meer, als het er überhaupt nog naar kijkt. Influencer marketing doet in dat opzicht iets heel belangrijks. Het bouwt aan je imago – want die ene belangrijke celebrity die veel mensen gaaf vinden, verbindt zich aan je merk – en zorgt voor een gezonde dosis geloofwaardigheid. Influencer marketing wordt door het gros van het publiek wel degelijk herkend als een vorm van reclame, vooral sinds het wettelijk verplicht is om dit duidelijk te maken via bijvoorbeeld een hashtag #advertentie. Influencer marketing roept vervolgens echter niet de negatieve associaties op die vaak bij reclame horen. Simpel gezegd: de doelgroep weet dat het reclame is, maar vindt de boodschap toch interessante content. Is dat geen ideale combinatie?
Bekijk deze video van Forbes om verder in te duiken op waarom bedrijven en merken kiezen voor influencer marketing:
Reacties