Website-trends voor dit jaar: mobile first, snelheid, eenvoud en content

brand
Trends voor website design en website bouwen

De website is als medium inmiddels bijna dertig jaar oud maar nog allesbehalve gestopt met doorontwikkelen. De ‘ideale’ website verandert nog altijd continu en ook in 2020 zijn er weer nieuwe trends die de dienst uitmaken. De vijf belangrijkste vind je in dit blog.

1. Mobile first

Lange tijd was het mobile ready dat de klok sloeg, maar inmiddels zitten we ruimschoots in het mobile first-tijdperk. Dat houdt in dat wie in 2020 een nieuwe website ontwerpt, uit zou moeten gaan van het gebruik ervan op een mobiel device; desktop-gebruik komt op plaats twee. Websites worden tegenwoordig meer bezocht vanaf mobiele apparaten dan vanaf desktops, uiteraard ingegeven door de brede beschikbaarheid van snel mobiel internet wereldwijd. Je website moet dus niet slechts responsive zijn, maar moet echt geënt zijn op de mobiele gebruiker en hoe hij de informatie gepresenteerd krijgt. Google’s Mobile Friendly test geeft je direct een score en handvatten om je site te verbeteren en meer mobile friendly te maken. Belangrijk? Jazeker, want wanneer Google moet kiezen tussen twee soortgelijke websites dan zal Google altijd die site die gebruikersvriendelijker is, bovenaan zetten.

2. Liever snel en praktisch dan traag en overdesigned

snelle auto

De collectieve afkeer van internetgebruikers jegens trage en/of onoverzichtelijke websites neemt toe. Je website moet snel laden en gebruikers moeten snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Precies zoals je autorijdt op de snelweg. Een goedwerkende zoekfunctionaliteit doet al een hoop, maar ook een overzichtelijk navigatiemenu is een must. Homepages vol high-res video’s en illustraties die er lang over doen om te laden (wederom: bedenk dat de meeste bezoekers via een mobiel apparaat binnenkomen) zijn definitief op hun retour. Ook hier heeft Google een superhandige tool voor: Google Page Speed Insights, geeft razendsnel (woordgrapje) verbeterpunten en diepgaande uitleg.

Oh, en verkoop je producten via je website of bied je betaalde diensten aan? Zorg er dan voor dat je bezoekers binnen een paar seconden een idee kunnen krijgen van de tarieven die je rekent. De tijd van ‘neem vrijblijvend contact met ons op voor een offerte op maat’ is voorbij. Ze komen op je site om (onder meer) te ontdekken wat je kost. Want zeg zelf: daar neem je toch geen tijd meer voor? Houd rekening met de vragen en informatiebehoefte van je doelgroep. Door deze snel te beantwoorden, geef je ze snel een duw naar de volgende stap in hun customer journey.

3. Eenvoud = waarde

Voortbordurend op een overzichtelijke navigatie: websites met een minimalistisch design winnen aan populariteit en gaan in 2020 waarschijnlijk de dienst uitmaken. Een titel, een veelzeggende achtergrondillustratie en een menuboom, meer hoeft een goede homepage in 2020 niet te bevatten. Geen welkomstpleidooi, geen tekstblokken en geen woud aan social koppelingen, maar gewoon een eenvoudige, sfeervolle ontvangst; dát is wat in 2020 voor een prettig website-bezoek zorgt.

4. Duidelijke fonts en krachtige teksten

website design 2020

De simpele maar duidelijke lettertypes zijn aan een opmars bezig. Vetgedrukt wordt helemaal hip, op voorwaarde dat je er bondige, krachtige teksten mee over de bühne brengt. Ook hier geldt: het wordt in de meeste gevallen via een mobiel device afgenomen, dus een ingewikkelde lay-out komt vaak niet uit de verf en een lange pagina waarop je minutenlang moet scrollen wordt al helemaal niet gewaardeerd. Less = more, dus zorg voor een korte tekst die alle informatie bevat die je wilt overbrengen. Kleine lettertjes zijn uit den boze. Communiceer helder en duidelijk en kies een font dat daarbij past.

5. Originele content

Een etnisch verantwoord groepje zogenaamde accountmanagers die met een tandpasta-glimlach door een leeg dossier bladeren? Dat is nu precies de fotografie waarmee de gemiddelde websitebezoeker anno 2020 helemaal klaar is. Het devies: zorg voor originele content uit je eigen bedrijf. Mensen willen zien wie er achter de naam van jouw onderneming zitten, niet bij welke stockfoto-dienst je een abonnement hebt afgesloten. Tip: een professionele fotograaf voor één dag is goedkoper dan zo’n abonnement. En wat je het oplevert aan het vertrouwen en de authenticiteit dat je ermee op je website gaat uitstralen, is onbetaalbaar. Dit is overigens óók een trend in contentmarketing: ga voor kwalitatieve content.

Websites die met deze vijf trends weten mee te gaan, zijn helemaal up to date en klaar voor 2020. Voor wie zijn website nog niet zover heeft: niet getreurd, want het is tegenwoordig helemaal niet raar om continu je website te updaten of zelfs om die helemaal zelf te maken, mits je rekening houdt met deze trends uiteraard. Eens in de drie jaar een keer een nieuw design, dat is ouderwets. Ga er snel mee aan de slag en get in shape!

Meer trends over webdesign dit jaar zien? Bekijk hieronder de top 10 Web Design Trends die iedere webdesigner moet kennen: 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie
  • Dave schreef:

    Weer een krachtig en duidelijk stukje. Blijft lekker lezen steeds. Fijne dag!

  • Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *