5 redenen waarom folders onverminderd populair blijven in retail

brand
Foldermarketing

5 redenen waarom folders onverminderd populair blijven in retail

Als je deze tekst aan het lezen bent, ben je online. Logisch, toch? Dat is ook niet zo gek, want verreweg de meeste content bereikt mensen tegenwoordig digitaal. Des te opmerkelijker is de constatering dat folders, ook vandaag de dag nog, onverminderd populair blijven. De papieren folder blijft een belangrijk medium, en hoewel de meeste ook digitaal raadpleegbaar zijn, blijft de papieren versie bij consumenten favoriet. Hoe komt dat?

We zijn een foldervolkje

Op zaterdagmiddag de folders uit de brievenbus vissen en er eens goed voor gaan zitten; het is een vast ritueel in talloze huishoudens. We zijn een foldervolkje en de digitale revolutie ramt dat ritueel er niet zomaar uit. We zijn blind voor advertenties in bushokjes, gebruiken adblockers om banners te weren en zetten de tv op stil als een reclameblok begint, maar het wekelijkse pakketje folders, dat bladeren we nog altijd graag door. Eens kijken wat er deze week in de aanbieding is…

Samenhang met online media

Online en offline marketingmix

Foto: Kaboompics .com 

Goede folders zijn in de loop der jaren effectief samen gaan werken met online kanalen van de afzender. Naast een digitale versie van die folder wordt de hele website en app in dezelfde stijl opgemaakt als de folder, met dezelfde aanbiedingen in your face. Via de AH-app bestel je direct online je bonusaanbiedingen. Zo wordt het wel erg eenvoudig om de koopjes uit de folder direct te verzilveren. Ook interessant: een kortingsvoucher uit de folder via je digitale app in de fysieke winkel kunnen gebruiken.

Plaats in ‘het folderpakket’ doet iets met je merk

We benoemden ‘m al kort: het wekelijkse folderpakketje dat doorgaans in het weekend op de mat valt. Het kan als lokale ondernemer een hoop voor je merk of winkel doen als jouw folder tussen die van de Etos en de LIDL zit. Je wordt gezien, vergaart naamsbekendheid en verwerft een plek tussen de gevestigde orde. Onderzoeksbureau Vostradamus bevestigde dat in het objectieve onderzoek FolderRendement waarin het bereik en effect van folderverspreiding werd onderzocht.

Tegenwoordig kun je je folderpakket uiteraard ook digitaal ontvangen. Ook met een nee/nee-sticker op de deur om het milieu te sparen kun je zo nog prima je wekelijkse dosis folders doorspitten. In België heb je bijvoorbeeld de Folderbode.be, waar je continu de recentste folders kunt vinden van winkels, bouwmarkten, webshops en supermarkten, zoals de Delhaize folder bijvoorbeeld. Via affiliate marketing profiteren alle partijen van de samenwerking: de consument krijgt een helder overzicht, de retailer heeft meer online bereik en de folder website krijgt een affiliate fee.

Papieren folders nodigen uit tot actie

Welk effect hebben folders in het digitale tijdperk? Liefst 63 procent van ondervraagde (fysieke) winkels geeft aan dat papieren folders extra traffic naar de winkel veroorzaken. En tachtig procent van ondervraagde lezers van folders geeft aan in actie te komen (een aankoop te doen, langs een winkel te gaan, et cetera) naar aanleiding van een folder. Daarmee zijn folders in vergelijking tot andere vormen van adverteren bijzonder effectief te noemen.

Online spelers hebben folders

En hét bewijs dat de folder populair is en blijft: zelfs online spelers als Bol.com hebben papieren folders. Dat hebben ze maar om één reden: het werkt. Mensen kijken ernaar, acteren ernaar en leveren dus extra omzet op. Dan ben je ook wel gek als je er niet in stapt als retailer, nietwaar?

Anno 2020 werkt de folder nog net zo goed voorheen, zeker als je deze ook digitaal uitbrengt. Daarmee bereik je als retailer ook de consument met een nee/nee-sticker, want het gaat deze mensen vooral om het papieren medium. In jouw informatie zijn ze nog net zo geïnteresseerd, mits je een goede aanbieding voor ze hebt natuurlijk.

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.