Auto van de zaak door de roze bril en grijze bril bekeken

brand
auto van de zaak

Auto van de zaak door de roze bril en grijze bril bekeken

Gastblog

gastblog door Peter Brink van ZZP-boekhouder.nl

Een auto zakelijk aanschaffen is een onderwerp dat veel onder ondernemers wordt besproken. Kijk maar eens om u heen hoeveel busjes en personenauto’s er met reclame over de weg rijden. De eigenaar heeft vaak een mooi verhaal over belastingvoordelen, teruggave van btw en het voorkomen van de bijtelling. De praktijk leert dat deze ondernemers vaak door een roze bril kijken, waar een grijze bril meer van toepassing is.

Roze bril

Het klopt dat als u een auto op de zaak koopt de autokosten, zoals btw bij de aanschaf, de afschrijving, benzine/diesel, wegenbelasting, onderhoudskosten, verzekering, parkeergeld en de kosten van de lease aftrekbaar zijn van de winst. Het is ook begrijpelijk dat een parkeerboete en een boete voor een snelheidsovertreding niet aftrekbaar zijn.

Auto van de zaak door de grijze bril

Wat uw collega-ondernemers met de roze bril er vaak niet bijzeggen is dat normaliter de bijtelling van toepassing is als u meer dan 500 kilometer privé rijdt per jaar. Dat betreft zo’n 1.4 kilometer per dag! En hoewel u nu waarschijnlijk uw schouders daarvoor ophaalt, zijn die kilometers al snel gemaakt als u even snel een boodschap doet bij de buurtsuper. De bijtelling privé gebruik auto bedraag 22 procent van de cataloguswaarde. Dit is de nieuwprijs incl bpm en btw.

Bijtelling

Als u de calculator erbij pakt dan ziet u al snel dat een bolide die twee jaar of ouder is en jonger is dan vijftien jaar vaak duurder uitvalt, omdat de bijtelling doorgaans hoger is dan de afschrijving. Overleg daarom met uw zzp-boekhouder voordat u een auto wil aanschaffen. Wij hanteren de spelregel dat een nieuwe auto, de youngtimer -bijtelling over de lagere dagwaarde- en de elektrische auto – lagere bijtelling- in eerste instantie prima zakelijk kunnen worden gekocht.

Grijze bril

Bij auto’s met een leeftijd tussen de twee en veertien jaar oud verzoeken wij u de grijze bril op te zetten en een aparte berekening te maken. Het aantal door u gereden zakelijke kilometers kan dan vaak de doorslag geven.

Btw-teruggave

auto van de zaak btw teruggave

Vele mkb’ers gaan dan alsnog overstag om de auto zakelijk te kopen omdat ze het voordeel van de btw-teruggave bij aankoop willen krijgen. Dit is nu een aardig voordeel voor uw cash-flow, maar lijkt naarmate de jaren vorderen meer op een sigaar uit eigen doos. Bij privégebruik moet u aan het einde van elk boekjaar 2,7% btw afdragen over de cataloguswaarde van de auto. U ziet hier niks van, uw zzp-boekhouder verwerkt dit in de laatste btw-aangifte. Bij een marge auto is de bijtelling lager, 1,5%.

Bestelauto

Koopt u een bestelauto op de zaak, dan zijn de spelregels iets anders. U kunt de verklaring geen bijtelling privégebruik bestelauto invullen op de site van de belastingdienst. U krijgt dan geen bijtelling, maar de fiscus is slim en fotografeert in het weekend bij winkelcentra, outlets en op de parking bij voetbalwedstrijden. Flitsen ze daar uw zakelijke bestelauto, dan is de kans op bijtelling plus boete aanwezig.

Youngtimer zeer voordelig

Als u optimaal voordeel van een zakelijk auto en u hecht niet aan uiterlijk vertoon, dan is de youngtimer de optie. Bij een wagen van 15 jaar of ouder telt u slechts 35% van de dagwaarde bij. U moet wel de wagen laten taxeren. Voor een oldtimer gelden dezelfde spelregels.

Toch privé auto kopen?

Waarschijnlijk bent u al tot de conclusie gekomen dat een auto tussen de twee en veertien jaar privé vaak gunstiger is dan zakelijk. Rijdt u met deze wagen zakelijke kilometers dan zijn die kilometers tegen 0.19 eurocent aftrekbaar. U begrijpt dat de benzine, onderhoud, wegenbelasting, verzekering niet zakelijk aftrekbaar zijn, maar u krijgt ook geen bijtelling over de nieuwwaarde.

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

1 Reactie
  • Hendrik schreef:

    Als je besluit om minder dan 500 kilometers per jaar te gaan rijden om zodoende een bijtelling te ontlopen rijd dan ook echt minder dan 500 kilometers privé per jaar. Je zit niet te wachten op de stress die voortkomt uit rommelen met de kilometeradministratie. De administratie is niet kloppend te maken. En let op: krijg je een auto van de zaak in een lopend jaar dan geldt de 500 kilometer in verhouding tot de resterende tijd. Bijvoorbeeld een nieuwe auto per 1 april dan heb je nog maar 375 kilometers vrij te gebruiken. 

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *