De revolutie van marketing content: van campagne naar uitgeverij
De consument van vandaag is mondiger en kritischer. Klakkeloos mooie praatjes geloven gebeurt niet meer. Ze willen gewoon goed geïnformeerd worden. Daardoor evolueert de focus van bedrijven: van verkoopgericht of marketinggericht, naar klantgericht. De marketeer van nu kan niet meer vertrouwen op het bombarderen met reclameboodschappen. Ze moeten een doorlopend, goedlopend verhaal hebben. Precies zoals een uitgever.
Een uitgever maakt doorlopend content, in de vorm van boeken. Bedrijven zijn vaak nog gewend om af en toe een marketing campagne te draaien waarin alles tijdelijk uit de kast wordt gehaald. Denken als een uitgever betekent dat je je realiseert dat je altijd content moet creëren. Je voedt hiermee de informatiebehoefte van je doelgroep, zoals jouw product hun specifieke behoefte voedt.
Contentmarketing creëert vertrouwen
De doorlopende inzet van content werkt heel anders dan bij een campagne. Het kan tot een jaar duren voordat de resultaten komen. Contentmarketing is daarom een langetermijnstrategie, waarbij je je focust op de missie en niet op het snel scoren van aandacht. Net zoals bij een uitgever staat de redactionele missie centraal: inhoud. Dat is waar consumenten uiteindelijk naar op zoek zijn: echte antwoorden zonder een directe koppeling aan verkoop. Content is geen campagne, er is geen begin of eind. Door constant kwaliteit te bieden, ontstaat het vertrouwen waarmee klanten een merkenvoorkeur krijgen en terugkomen.
Google beloont goede marketing content
Rgelmatig content op je website, zorgt voor nieuwe posities in Google’s zoekresultaten en verbetert je bestaande posities. Vooral wanneer Google ziet dat zijn gebruikers jouw content echt consumeren, doordat ze na een klik op jouw resultaat, niet meer terugkomen in de zoekresultaten. Ziet Google echter dat na enkele seconden ze een ander resultaat proberen, dan leert Google dat jouw website geen goed antwoord geeft.
Het duurt alleen enige tijd voordat je marketing content zich uitbetaald, in tegenstelling tot een marketingcampagne. Daarom kiezen bedrijven vaak voor een balans tussen SEO en SEA, waarbij SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie en SEA voor Google Adwords. Door te betalen voor advertentieruimte, kom je direct hoog in Google te staan. Tegelijkerijd zet men in op marketing content, waarmee geleidelijk aan op duurzame wijze meer bezoekers naar de website komen.
Klantrelatie bouwen zorgt voor omzet
Het grote verschil tussen een marketingcampagne en doorlopende marketing, is natuurlijk de tijdsduur. Bij een campagne stuur je aan op een conversie. bij doorlopende marketing stuur je aan op een relatie, waarin je laat zien dat jouw bedrijf de aandacht waard is van de klant. Net zoals bij een nieuwsbrief.
Nieuwsbrieven zijn zeker niet achterhaald door sociale media. Want terwijl je die ene Facebook post in je tijdlijn kan missen, zul je altijd je mailbox checken. Inspirerende en prikkelende koppen zorgen voor het openen van je nieuwsbrief en interessante content zorgt voor het doorlopende gesprek met je klant. Kwalitatieve marketing content vergroot de interactie en helpt onderaan de streep met het vergroten van je omzet.
Begrijp je publiek
Marketing content maken begint bij het leren kennen van je publiek. Neem een gemiddeld persoon uit je doelgroep en stel vragen: wat is de gemiddelde leeftijd? Achtergrond en genoten onderwijs? Provinciaal of stedelijk? Gezinssituatie? Soort werk? Wat zijn typische problemen en zorgen die jouw doelgroep heeft? Welke mediabronnen raadplegen ze? Hiermee maak je een persona, waarop je je content kunt afstemmen.
Kijk daarnaast naar het verkoopproces. Hoe worden jouw producten of diensten afgenomen? Welke typische vragen stellen klanten vooraf? Wat willen ze weten en vonden ze niet duidelijk genoeg op je website? Welke alternatieven zijn er en waarom kiezen klanten toch voor jouw product? Hiermee krijg je inzicht in de content die nodig is om mensen naar jouw product te leiden.
Google speelt in de meeste verkopen een grote rol, zeker voor het verzamelen van product informatie, reviews en achtergrondinformatie over hun problematiek. Bedrijven die denken als een uitgever, zorgen daarom doorlopend voor marketing content.
Contentmarketing verankeren in jouw organisatie
Iedere week een blog, iedere maand een nieuwsbrief, twee keer per week een Facebookbericht. Content moet je echt verankeren in de organisatie, anders schiet het erbij in. Dan zal die ene marketingcampagne toch weer de overhand nemen, omdat er zoveel voor geregeld moet worden. En omdat er toch zoveel te doen is, zul je ook niet de tijd nemen om je contentstrategie op te stellen of je contentplanning bij te werken. Waarom zou je? De uitdaging is om van werknemer, die alleen maar een stapel werk ziet die af moet, te denken en handelen als werkgever. Wat moet gebeuren? Hoe bereiken we onze doelen? En dan zie je dat het kortetermijndenken op lange termijn niet ervoor zorgt dat jouw bedrijf blijft bestaan. De campagnes blijven achter, net als de posities in Google. Starten met contentmarketing? Hier lees je tips om contentmarketing in jouw bedrijf te verankeren.
Reacties