Employer branding: heeft jouw bedrijf dat nodig?
Als je weleens serieus met recruitment marketing bezig bent (geweest), heb je er ongetwijfeld van gehoord: employer branding. Het wordt gezien als een belangrijk middel in de strijd om het beste personeel in iedere markt. Het is dan ook weinig verrassend dat de aandacht voor employer branding de laatste jaren groeit – voornamelijk onder HR-afdelingen, headhunters en recruitmentbureaus. Maar wat is het precies? Zou ieder bedrijf met employer branding aan de slag moeten, of is het weggelegd voor een selectieve groep ondernemers?
Ieder bedrijf heeft een employer brand
Of je het nu leuk vindt of niet: iedere onderneming heeft een employer brand. Ja, ook als je er nog nooit van had gehoord voordat je dit artikel begon te lezen. Je employer brand is, kort door de bocht, het algemene beeld dat werknemers én (potentiële) sollicitanten van jouw bedrijf hebben. Met andere woorden: je imago, maar dan wel nadrukkelijk als werkgever en niet je bedrijfsimago.
Nu zou de misvatting kunnen ontstaan dat je employer brand er alleen toe doet als je je in bepaalde branches begeeft, of alleen wanneer er krapte op de arbeidsmarkt bestaat. Wanneer die krapte er niet is, is het toch immers eenvoudig genoeg om aan personeel te komen? Employer branding betekent echter niet alleen het kunnen vinden van personeel dat voor je wil werken: het gaat erom dat jouw bedrijf er, vanwege zijn uitstekende imago als werkgever, in slaagt om altijd de beste mensen uit de markt voor zich te winnen. Dán heb je pas een succesvol employer brand.
Werken aan je employer brand: hoe doe je dat?
Allereerst is het goed je te realiseren dat je employer brand zowel intern als extern werkt. Je bestaande personeel is net zo goed gevoelig voor je employer brand: je wilt immers dat ze trots en fier zijn op je onderneming, er graag werken en zich er positief over uitlaten. Goede employer branding begint dan ook bij je eigen mensen: zorg ervoor dat ze weten wat de missie van jouw bedrijf is, wat het bedrijf uniek maakt en waarin het bedrijf zo goed is. Van de koffiejuffrouw tot de directie: iedereen moet dit kunnen dromen.
Alleen wanneer jouw eigen mensen weten waarom ze zo graag bij je werken, kun je dit ook extern als employer brand van de daken schreeuwen. Kijk daarbij ook goed naar je belangrijkste concurrenten: waarin onderscheidt jouw onderneming zich? Wat maakt jouw bedrijf uniek ten opzichte van de buurman? Benoem dit en draag dit uit.
Het spreekt voor zich dat je employer brand te allen tijde een eerlijk verhaal moet zijn. Overal vertellen dat de doorgroeimogelijkheden binnen jouw bedrijf uitmuntend zijn, maar vervolgens nooit iemand promoveren, levert natuurlijk imagoschade op. Wees daarom altijd oprecht – dan is dat ook weer iets om trots op te zijn.
Employer branding is een continu proces
Je employer brand kun je nooit met rust laten, ook niet als het eenmaal als een huis staat. Iedere (recruitment-)campagne, extern communicatiestuk of advertentie zal in ieder geval een deel van jouw brand moeten bevatten. In elke uiting van jouw onderneming zal je doelgroep een stukje van jouw employer brand moeten kunnen herkennen. Dat is veel werk en het vergt tijd en discipline – niet alleen van jou als ondernemer, maar van al je personeelsleden – maar het kan je erg veel opleveren.
Stel je voor: jouw hele personeelsbestand is gevuld met mensen die haarfijn kunnen uitleggen waarom ze voor jouw bedrijf werken, daar trots op zijn en dat ook nog eens naar buiten toe uitstralen. Kandidaten komen vanzelf naar je toe. Daar tekent iedere ondernemer toch voor?
Reacties