Content marketing: uitbesteden of zelf doen?

brand

Content is cruciaal voor ieder bedrijf op het internet. Bij content marketing komt nogal wat kijken: het is een arbeidsintensief project. De nadruk ligt op het woord ‘proces’. Veel organisaties hebben niet de tijd en kracht om een heel proces op te starten. Daarom reist bij velen de vraag: “Moet ik content marketing uitbesteden of kan ik het beter zelf doen?”

Waarom content marketing zo belangrijk is

Dat content cruciaal is voor bedrijven op internet, blijkt wel uit cijfers van de International Newspaper Marketing Association. Uit deze cijfers blijkt dat 20 procent van al het webverkeer afkomstig is van gedeelde content. 60 procent van alle content helpt klanten daadwerkelijk over de streep te trekken.

Ook een goed gegeven: bedrijven met een actieve blog krijgen 67 procent meer leads, blijkt uit onderzoek van Hubspot. Bedrijven zonder blog laten deze leads liggen. Er is dus een goede reden om je met content marketing bezig te houden. Wie de taak oppakt, is nog even de vraag.

De voordelen van content marketing zelf doen

Zowel het uitbesteden als het zelf doen van content marketing kent voordelen. Het grootste voordeel van zelf je content marketing doen, is dat je meer controle hebt.

Een verandering is in principe zo doorgevoerd en beslissers en uitvoerders kunnen snel contact met elkaar hebben. Omdat het proces binnen één organisatie blijft, is de kans het grootst op een succesvolle aanpak: het is duidelijk waar het merk voor staat. Daar komt bij dat een eigen redactie meer tijd kan besteden aan onderzoek en de productie van content.

Een duim met sociale netwerken, waarin met geel staat geschreven 'Content is king'.

Het belangrijkste in de marketingwereld: de content.

De voordelen van content marketing uitbesteden

Ben je al verknocht aan het idee van zelf content marketing doen? Het uitbesteden heeft ook zo zijn voordelen.

Als je content marketing uitbesteedt, krijg je vaak content met een heel andere kijk op de zaak. Het is bovendien schaalbaar: je kunt snel over meer capaciteit beschikken. Het is voor een klein bedrijf vaak te kostbaar om één personeelslid de hele dag met content bezig te laten zijn. Daar komt nog bij dat externen vaak speciale kennis hebben en dat je met een beetje geluk mag meeliften op hun distributiemogelijkheden. Misschien zit er zelfs een gastblog in, of zit er iemand in hun netwerk die jouw merkbekendheid kan vergroten.

Zaken die geregeld moeten worden

Wie de content marketing ook doet, het is belangrijk dat een aantal zaken geregeld worden. Zo moet er een duidelijk publicatieschema komen voor zowel intern als extern gebruik. Er moet ook iemand verantwoordelijk worden voor de content en de aansturing hiervan.

Als je besluit (een gedeelte) uit te besteden, is een stijlgids een absolute must. Hiermee leg je de identiteit van jouw merk in geschreven woord vast. Het moet duidelijk zijn dat de content van jouw merk afkomstig is. Ga je met freelancers werken? Maak dan langetermijnafspraken. Maak afspraken over deadlines en de beloning van de freelancer. Zo voorkom je verwarring en frustraties achteraf.

Stel jezelf de juiste vragen

Tot slot: stel jezelf de juiste vragen. Is er iemand binnen het bedrijf die externe leveranciers kan aansturen, of het hoofd van een redactie kan vormen? En wie wordt verantwoordelijk voor de inhoud? Content marketing lijkt niet altijd succesvol, maar het is belangrijk de focus te houden. Het is een proces, waarbij het even kan duren voordat het resultaat zichtbaar wordt.

Je contentmarketing uitbesteden? Bloeise ondersteunt met een blogservice, whitepapers en landingspagina’s

Blogservice op maat

Laat je bedrijf groeien met kwalitatieve content

Nu voor de introductieprijs van 400 euro exclusief btw.

✅ Hoger in Google en meer organisch verkeer

✅ Terugkerende bezoekers op jouw website, social media en nieuwsbrief

✅ Blijf op het netvlies van huidige klanten

✅ Bezoekers worden leads en leads worden klanten

 

 

Thomas Lapperre

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *