AI voor zzp’ers en MKB

brand

Artificial Intelligence (AI) is in 2019 aan een opmars bezig. We zien het overal om ons heen. Grote bedrijven zouden niet de enigen moeten zijn die profiteren van de kansen van kunstmatige intelligentie. Ook voor zzp’ers en MKB kan kunstmatige intelligentie helpen de efficiëntie te verhogen.

Spraakgestuurde assistenten

Wie sneller wil werken, zou een secretaresse kunnen inhuren. Een andere optie is wat goedkoper: een spraakgestuurde assistent. Siri is een van de bekendste voorbeelden hiervan, maar tegenwoordig maakt ook Amazon’s Alexa furore. Dit product is beschikbaar via een Echo-speaker.

Waarschijnlijk zijn er in 2020 zo’n 7 miljard spraakgestuurde assistenten actief, die informatie kunnen opzoeken voor mensen (Bron: IHS Markit). Dan kun jij ondertussen even wat anders doen. Een momentje ontspannen, bijvoorbeeld.

Employee engagement genereren

De meeste kleine bedrijven hebben niet de middelen om fulltime een HR-manager aan te nemen. Artificial Intelligence kan helpen bij HR-management. Zo zijn er tools beschikbaar om bijvoorbeeld de engagement te monitoren en om feedback te verwerken. Met de feedback van werknemers in de hand, kan het bedrijf doorgroeien. Zo komen ook problemen bovendrijven.

Eigenaren van bedrijven en founders van startups moeten snellere manieren vinden om een positieve werkomgeving te bieden. AI kan er voor zorgen dat de feedback wordt gehoord, verwerkt en begrepen.

De markt verkennen

Aan de hand van machine learning kunnen AI-enabled tools de markt verkennen. Waar zitten de kansen om klanten te trekken en aan zich te binden? En wat betekent de grote berg data die je van reeds bestaande klanten hebt verzameld, eigenlijk?

Door AI te gebruiken, kunnen kleine bedrijven en zzp’ers hun marketing aanscherpen. Zo kun je nieuwe klanten aantrekken en meer inzicht te krijgen in het huidige klantenbestand.

Cartoon: smartphone met robot op de achtergrond

Klanten kunnen beter worden geholpen met een AI-oplossing. Deze oplossing stuurt klanten door naar menselijke medewerkers, als dat nodig is.

De klantenservice verbeteren

Service is een van de belangrijkste pijlers van een bedrijf. Zonder een goede klantenservice keert geen klant terug voor een andere bestelling of afname van een dienst. Nu is de wedervraag bij het inzetten van kunstmatige intelligentie of dit niet ten koste gaat van de persoonlijke touch die bij klantenservice zo belangrijk is.

Het antwoord is: ‘Nee, dit gaat niet ten koste van persoonlijk contact’. AI vervangt namelijk geen mensen. Het kan wel helpen bij het sorteren van support tickets en het beantwoorden van standaardvragen. Een AI-tool kan ook detecteren aan welke vraag een mens te pas moet komen. Op die manier kan er efficiënter gewerkt worden. Dat verhoogt de engagement en klanttevredenheid.

Werken aan automatisering

Voor veel toepassingen zijn al AI-oplossingen gemaakt. Ze kunnen helpen om taken binnen het bedrijf te automatiseren of te stroomlijnen. Zeker als het gaat om taken die dagelijks terugkomen. In het buitenland zijn er voorbeelden van lease-aanbieders waarbij het leasen nu volautomatisch gebeurt.

Artificial Intelligence is dus de moeite waard. Niet om mensen te vervangen, maar om te helpen bij dagelijkse taken. Het is voor iedere zzp’er en in het mkb goed om zich af te vragen wat AI voor jouw onderneming kan betekenen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.