Als ondernemer een uitzendbureau inschakelen: een verstandig idee?

brand
Uitzendbureau inschakelen

Als ondernemer een uitzendbureau inschakelen: een verstandig idee?

Het is inmiddels geen geheim dat het vinden van geschikt, gekwalificeerd en kwalitatief hoogwaardig personeel in veel sectoren de laatste jaren alsmaar lastiger wordt. De werkloosheid is tegenwoordig in Nederland minimaal, wat betekent dat het aanbod werkzoekenden in de markt krap is. Veel ondernemers merken dan ook dat vacatures binnen hun bedrijf soms maanden openstaan. Met die wetenschap wordt het steeds interessanter om een uitzendbureau in te schakelen om de vacatures vakkundig in te vullen. Maar is dat een verstandige zet?

Recruiten is een vak

Waarom zou je je recruiting immers uit handen geven als je dit ook zelf kunt doen? Het is belangrijk je te realiseren dat online recruiting de afgelopen jaren steeds meer een vak op zich is geworden. Het vinden van een geschikte werknemer houdt wel wat meer in dat het online gooien van een vacature en dan wachten tot de telefoon gaat. Je wilt immers een match tussen kandidaat en werkgever bewerkstelligen. En zo’n match betekent niet alleen een gezellig sollicitatiegesprek, maar een vruchtbare samenwerking voor langere termijn. Het kunnen inschatten of dat erin zit, dát is de kunst van het recruiten.

Voordelen van werving door uitzendbureaus

Een uitzendbureau richt zich erop die kunst tot in detail te beheersen. Je verzekert je op het moment dat je met zo’n bureau gaat samenwerken dus van een aanbod van kandidaten die daadwerkelijk bij jouw bedrijf passen. Dat is gebaseerd op persoonlijke profielen die zorgvuldig tot stand zijn gekomen. In zo’n proces gaat bij een uitzendbureau veel tijd zitten; tijd die de modale ondernemer niet even vrijmaakt voor een sollicitatieprocedure.

De meeste uitzendbureaus hebben door het hele land vestigingen en kennen de regio waar jij mensen nodig hebt dus ook goed. Zoek je bijvoorbeeld specifiek kandidaten voor vacatures Den Haag, dan is het handig om ook in die stad contact te leggen met een uitzendbureau.

Ten derde is het inschakelen van een uitzendbureau ook een logische zet als je in de schoenen van een kandidaat gaat staan. Wie een baan zoekt, gaat niet lukraak websites van diverse bedrijven in de regio afspeuren op zoek naar vacatures. Nee, je meldt je aan bij een uitzendbureau en gaat van daaruit verder. Als je daar als bedrijf dus niet bekend bent, loop je een hele hoop kandidaten mis.

Eigenlijk kleeft er maar één nadeel aan het inschakelen van een uitzendbureau: het kost geld. Recruiters werken immers niet voor niets, dus er blijft uiteraard iets aan de strijkstok hangen. Met alle voordelen in hun achterhoofd zien veruit de meeste ondernemers dit echter als een diepte-investering voor hun bedrijf.

De strijd om de beste kandidaten

Is een eenvoudige inschrijving bij een uitzendbureau dan voldoende om een oneindige stroom van goede kandidaten voor jouw vacatures te krijgen? Uiteraard niet, want de aanmelding is slechts de eerste stap. Pas daarna begint de strijd om de beste kandidaten. Gelukkig helpt een uitzendbureau je graag met een recruiting-strategie die bij jouw bedrijf past, maar je zult hier zelf ook wat tijd en effort in moeten investeren, zo wijst de praktijk keer op keer uit.

‘Weten wat voor kandidaten je zoekt, is al een mooi vertrekpunt’

“Soms komen werkgevers binnen met een wel érg summier lijstje eisen, alleen een bepaald opleidingsniveau en een x aantal jaren werkervaring bijvoorbeeld,” vertelt Angelique Knegtmans-Buschman, Recruitment Consultant bij Manpower uitzendbureau Gemeente Den Haag. “Het is dan de kunst om eerst samen met zo’n werkgever aan de slag te gaan om een goed zoekprofiel op te stellen. Wat zoek je nu eigenlijk in je nieuwe medewerker? Hoe ziet jouw bedrijfsprofiel eruit? Weten wat voor kandidaten je zoekt, is dan al een heel mooi vertrekpunt. En uiteindelijk zijn dát ook de werkgevers die je aan goede kandidaten kunt koppelen. De beste kandidaten weten vaak namelijk heel goed wat ze willen. Als je dat dan onderbouwd kunt aanbieden, helpt dat enorm in het realiseren van een match.”

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.