brand

E-commerce was de afgelopen decennia een bijna onbeperkte garantie voor succes. Maar die trend begint een beetje af te nemen. Het is daarom voor bedrijven belangrijk om zich niet meer standaard te richten op e-commerce maar op de B2C e-commerce trends voor 2023. Op die manier kun je ondanks dat e-commerce het wat lastiger krijgt er toch het maximale uit halen.  

Wat is het doel van e-commerce bij B2C marketing? 

Het doel van e-commerce bij B2C marketing is natuurlijk duidelijk: Het werven van klanten die producten kopen of diensten afnemen. Het is daarbij belangrijk dat de klant zich op zijn gemak voelt bij het bezoeken van je website. Daarbij is het belangrijk dat je je realiseert wat je doelgroep is. Jongeren zijn over het algemeen vaardiger met online winkelen dan ouderen. Ook de tone of voice is belangrijk. Die hangt niet alleen af van je doelgroep maar ook van de diensten of producten die worden aangeboden.  

Wat zijn de trends in B2C e-commerce voor 2023? 

In 2023 moet je als ondernemer rekening houden met een aantal in het oog springende trends. We zetten er een aantal voor je op een rij. 

Online winkelen verliest wat terrein 

Tijdens de lockdown periodes vanwege corona schakelden veel winkels over op online verkoop. Ze moesten wel, fysieke winkels waren immers gesloten. Nu de corona pandemie over zijn hoogtepunt heen lijkt en lockdowns niet meer aan de orde zijn, daalt het aantal online verkopen. De trend laat zien dat verkopen in fysieke winkels oplopen. Bedrijven kunnen hierop inspelen door de mogelijkheid te bieden om in de winkel te kopen en thuis te laten bezorgen. Omgekeerd kan ook: Een klant kan zijn online aankoop ophalen in een winkel in de buurt. Op die manier houd je als ondernemer beide groepen vast: zowel de online shopper als de klant die de voorkeur geeft aan winkelbezoek.  

De invloed van sociale media 

De populariteit van Facebook lijkt wat af te nemen. De soap rond de overname van Twitter door Elon Musk doet dit platform geen goed. Daarnaast is TikTok juist wel populair, vooral bij jongeren. Bedrijven moeten er dus op letten dat ze hun B2C-ecommerce activiteiten op de diverse social media platforms op peil houden. Hoewel Facebook vooral onder jongeren misschien wat minder populair lijkt, is de invloed van dit platform sinds 2017 met maar liefst 40% toegenomen. Het bereik van Facebook moet door ondernemers dus zeker niet worden onderschat. Zorg er dus voor dat je niet alleen je account bij Instagram en TikTok regelmatig van een update voorziet, maar ook dat op Facebook.  

VR: Meer dan een rage 

Virtual Reality groeit nog steeds hard. Dit moet dus zeker worden meegenomen als B2C e-commerce trend voor 2023. De technologie van VR kan bijvoorbeeld worden toegepast bij de verkoop van brillen, make-up en haarkleuring en kleding. Maar het is ook toepasbaar voor de verkoop van meubels en woonaccessoires. De klant kan direct zien of die bank goed past in het interieur van zijn woonkamer met behulp van de camera op zijn smartphone. Datzelfde geldt voor een zonnescherm aan de gevel of een kleur verf op de muur.  

Zorg voor up to date online kanalen 

Uit onderzoek blijkt dat klanten op wel 5 verschillende manieren naar informatie zoeken en online winkelen. Dat kan op een smartphone, op een computer maar ook via de sociale media. Het is als bedrijf belangrijk om ervoor te zorgen dat de informatie op al deze kanalen up to date, volledig en juist is. Neem daarom voor 2023 de tijd om te controleren of de informatie over je bedrijf op alle kanalen nog juist is. Voorkom dat openingstijden en andere vitale gegevens niet zijn geactualiseerd. Datzelfde geldt voor leveringsvoorwaarden voor bestellingen of voorwaarden voor opdrachten.  

e-commerce trends

Zorg ervoor dat je kanalen up to date blijven

Geef de klant een veilig gevoel 

Eén van de belangrijkste B2C e-commerce trends voor 2023 is bescherming van persoonlijke gegevens. Steeds meer mensen hebben bezwaar tegen het aanmaken van een account om een bestelling te kunnen doen. Ze zijn bang dat hun adres, betaalgegevens en andere persoonlijke informatie wordt bewaard en in handen kan komen van criminelen. Zorg dus voor een goede bescherming van die gegevens. Verzamel niet meer gegevens dan nodig is. Bied bezoekers om een bestelling te doen of een offerte aan te vragen zonder meteen een account aan te maken.  

Persoonlijke aandacht voor de klant is het sleutelwoord 

De B2C e-commerce trends voor 2023 tonen aan dat de klant de volle aandacht van de ondernemer verdient. Zeker als je actief bent in een branche of niche waarin veel concurrentie is. Door je te onderscheiden met goede service en duidelijke communicatie kun je je omzet laten stijgen. Daarbij is het belangrijk dat je de klant duidelijk maakt dat zijn persoonlijke gegevens in goede handen zijn. Ook het bieden van verschillende betaalmogelijkheden is een belangrijk aandachtspunt. De invloed van sociale media is nog altijd een zeer belangrijke factor. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *