ChatGPT voor content marketing: copyright en andere problemen

brand
man achter computerscherm met ChatGPT

ChatGPT voor content marketing: copyright en andere problemen

Artificial Intelligence, in de volksmond ook wel bekend als AI, is de laatste jaren aan een flinke opkomst bezig. Steeds meer mensen maken gebruik van deze technologie, die het mogelijk maakt om content te schrijven, vragen te beantwoorden en zelfs kunstwerpen te ontwerpen. Een van de grootste spelers op dit gebied is ChatGPT, een programma dat getraind is om op een conventionele manier te communiceren met de mens.

Ondanks dat het in potentie zelfs slimmer kan worden dan de mens, schuilen er ook gevaren in het gebruik van ChatGPT. Laten we hier eens naar gaan kijken.

Unieke content zonder copyright

Een van de grootste voordelen voor Content Marketing, is dat ChatGPT unieke teksten schrijft voor content creators. Hierdoor heb je niet snel te maken met het zogenaamde ‘copyright infringement’, oftewel het gebruik van andermans teksten. Toch kleeft hier ook een belangrijk nadeel aan.

Hoewel informatie van deze bronnen gebruikt kan worden voor het creëren van teksten, worden de bronnen van deze teksten niet geciteerd. Hierdoor is het voor schrijvers uiteindelijk niet helemaal duidelijk waar de teksten op gebaseerd zijn én of de data juist is. Dit blijkt wel als we ChatGPT vragen of het programma ook bronnen citeert.

Hier wordt namelijk aangegeven dat bronnen niet geciteerd worden én dat ChatGPT ernaar streeft om de meest recente informatie te gebruiken. Toch geeft het programma zelf ook aan dat het niet altijd de meest recente bronnen kan citeren, waarbij zij adviseren om zelfs meerdere bronnen op de juistheid van de informatie te checken.

Het gebruik door hackers

persoon verkleed als hacker met scherm gezicht met twee kruisjes

Een ander probleem gevaar van ChatGPT is dat het niet alleen door marketeers gebruikt gaat worden. Ook hackers weten steeds vaker en sneller de weg naar dit platform te vinden. We kennen allemaal wel de phishing mails die we krijgen van hackers met gebrekkig Engels, slechte opmaak of de belofte dat er miljoenen of zelfs wel miljarden euro’s op je naam worden bijgeschreven wanneer je op een link klikt.

Met het gebruik van ChatGPT is deze kans een stuk kleiner. Ook hackers kunnen namelijk aangeven dat zij een tekst willen genereren in perfect Nederlands, inclusief de verwijzing naar een link, rekeningnummer of code die moet worden ingevuld. Doordat het naast het genereren van teksten ook mogelijk is om opmaak te genereren, wordt het steeds moeilijker om de phishing e-mails te onderscheiden van de echte mails.

Hierboven noemde we de opmaak al kort, maar dit geldt dus niet alleen voor de e-mails die verzonden worden naar potentiële slachtoffers. Want het gebruik van de juiste tools kan er ook voor zorgen dat de opmaak van websites wordt aangepast of soms zelfs gekopieerd. Met het kopiëren of het imiteren van het webadres worden slachtoffers naar de website geleidt, waarbij er virussen worden geïnstalleerd op het moment dat er wordt ingelogd of de gegevens worden overgenomen en misbruikt.

VPN als oplossing

Een VPN verbinding kan in dit geval een oplossing bieden. Een VPN bied je namelijk verschillende voordelen, waarbij je moet denken aan:

  • Het versleutelen van inkomende en uitgaande berichten;
  • Het verbergen van je IP-adres en dus je locatie;
  • Het zorgen voor goedkopere vliegtickets en hotels;
  • Het voorkomen van bandbreedtebeperkingen tijdens het gamen.

Kies je echter voor een betaalde VPN, dan zien we vaak dat aanbieders allerlei andere functies in het aanbod hebben opgenomen. Zo worden ook websites gescand op virussen, is er een virusscanner beschikbaar en wordt ook de data op je computer regelmatig gecheckt. Ondanks dat de mails van ChatGPT afkomstig zijn, is de kans op gevaar met een VPN direct een stuk kleiner.

Afhankelijk van input

Het is daarnaast belangrijk om te vermelden dat ChatGPT enorm afhankelijk is van de input die je geeft. Hoe uitgebreider de input, hoe beter het antwoord uiteindelijk ook gaat zijn. Geef je te weinig instructies, dan kan het artikel ook weinig waarde bevatten. Gebruik je juist veel te veel instructies, dan kan het een erg ingewikkeld stuk worden. Dit is een kans, maar ook direct een gevaar voor Content Marketeers.

Niet in richtlijnen van Google

Google logo

Het goede nieuws voor marketeers is dat het gebruik van kunstmatige intelligentie in strijd is met de richtlijnen van Google. Dit wil zeggen dat zij er alles aan zullen doen om deze content te weren, aangezien Google dergelijke artikelen als spam beschouwd. Dit is natuurlijk geweldig nieuws voor Content Marketeers, aangezien zorgvuldig gegeneerde content nog steeds boven de content van AI-tools komt te staan.

Daarnaast is het goede nieuws dat deze content ook detecteerbaar is door Google. De content staat dus niet alleen lager dan de handmatige gegenereerde content, maar de kans dat het verwijderd wordt is ook nog eens enorm groot!

Eén enkel antwoord

Bovendien zijn tools als ChatGPT niet in staat om meerdere antwoorden te geven op een vraag. Vragen met meerdere mogelijkheden worden niet goed beantwoord, waarbij we als voorbeeld dementie gebruiken. Als we de vraag stellen ‘Hoe voorkom je dementie’, dan krijg je van ChatGPT maar één enkel antwoord. Stel je deze vraag echter aan verschillende artsen, dan is de kans groot dat je allerlei verschillende antwoorden krijgt!

Deze beperking zorgt ervoor dat dergelijke artikelen een stuk moeilijker te genereren zijn én dat originele content gewenst is. Stel je deze vraag namelijk, dan zal ChatGPT geruime tijd ontwijkende antwoorden geven, net zolang tot je de vraag specifieker gaat stellen.

Kortom, ChatGPT kan zeker gebruikt worden door content marketeers om content te genereren. Toch moet er ook zeker rekening gehouden worden met de gevaren van deze tool, onder meer doordat de tool voor iedereen beschikbaar is. Ook hackers kunnen dus gebruikmaken van de verregaande mogelijkheden binnen kunstmatige intelligentie.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *