Weg met de Wmz!

Je kunt op het wetsvoorstel Wet minimumbeloning zelfstandigen en zelfstandigenverklaring reageren via een internetconsultatie. Dit is mijn persoonlijke reactie als zelfstandige ondernemer:
Hier lees je onze columns, geschreven op persoonlijke titel. In een column kunnen we wat scherper en stelliger zijn, minder gehinderd door de gebruikelijke wijze van het plaatsen in een context. Zo vind je op Bloeise in de topic Facebook marketing informatieve blogs over Facebook, en in deze topic columns zijn we juist kritisch op Facebook vanwege de privacyschandalen.
Je kunt op het wetsvoorstel Wet minimumbeloning zelfstandigen en zelfstandigenverklaring reageren via een internetconsultatie. Dit is mijn persoonlijke reactie als zelfstandige ondernemer:
Steeds meer en steeds vaker wordt gebruik gemaakt van internet. Even snel wat opzoeken, hoe ziet die auto er ook alweer uit waar iedereen het over heeft? Filmpjes kijken, muziek luisteren, foto’s kijken en vooral bij de webshop online spullen kopen. Allemaal vanuit de luie stoel of zelfs het eten.
Gastblog door Berdien Veldhuis van Internetbureau gett Weet jij nog het voelde toen je voor het eerst SEO teksten ging schrijven? Was het voor jou ook zo’n enorme overgang, of was je er zo aan gewend? Laat mij je in deze blog vertellen hoe het voor mij was toen ik anderhalf jaar geleden voor het eerst op deze manier ging schrijven. Ik ben benieuwd of je herkent wat ik beschrijf!
Gastblog door Peerke van den Broek Internet in de huidige tijd is enorm tekst based. Dat weet je, dat merk je, daar stuur je op. Maar realiseer je je, dat internet al veel meer is? Dat je het eigenlijk al veel breder in zou kunnen zetten?
Column door Thomas Lapperre Standaardprijzen voor een white paper geef ik doorgaans alleen op aanvraag. En vaak met enige tegenzin. Het schept namelijk al snel de verkeerde verwachtingen. Iedere white paper is een uniek project en dat maakt een copy/paste approach zo lastig. De ingrediënten verschillen per white paper, net als de doelgroep en boodschap. Het schrijven van een white paper lijkt wat dat betreft veel op het ambachtelijk bakken van een brood.
Als beginnende ondernemer heb je meer dan genoeg te regelen: omzet maken, klanten vinden én behouden, netwerken en dat ook nog allemaal administratief goed vastleggen. Kosten houd je graag laag op alle vlakken, dus die boekhouder, dat boekhoudpakket en die zakelijke rekening geloof je wel. Kan toch prima zonder? Hier lees je mijn eigen relaas als ondernemer.
Mijn eerste liefde heb ik nooit ontmoet. Miranda Morse heette ze, uit Spokane, Seattle. Het was de begintijd van het internet en we ontmoetten elkaar in Discworld. Deze fantasiewereld van Terry Pratchett kwam met teksten, chatten en opdrachten tot leven als een Multi User Dungeon (MUD). Als de barbaar Slaine versloeg ik dieven, ontdekte ik schatten en haalde ik er genoegen uit om een bargevecht te starten in The Mended Drum. Dat was de virtuele chatkamer met de nodige digitale karakters die je met een tekstopdracht gemakkelijk kon verleiden tot een handgemeen. Daar ontmoette ik Malika Ombri, de barbarin. We…
In deze tijd wordt het gebruikelijker om je zaken zelf te doen: van je vakantie boeken of afval scheiden tot je eigen verzekeringen en hyptoheek afsluiten. Voor zzp’ers komt daar nog een lading aan taken bij, waaronder je website bijhouden met WordPress.
In dit online tijdperk bekijken we steeds meer dingen op ons scherm vanuit onze luie stoel. Nu we allemaal dezelfde diensten gebruiken wereldwijd, zoals Google en Facebook, lijkt er uniformiteit te ontstaan. Alles ziet er uit alsof het door dezelfde vormgever is bedacht. Maar dat is schone schijn, want design is juist belangrijker dan ooit. Het werkt alleen anders tegenwoordig.
Volgens mijn beroepentest moest ik agrariër of journalist worden. Voor beiden voelde ik weinig. Nee, zanger worden van een rockbandje. Dat was echt het enige wat ik me kon bedenken op zeventienjarige leeftijd. En ik had niet eens een band. Ik ging maar voor een ondernemersdiploma, om in ieder geval iets van een opleiding te hebben. Eenentwintig jaar later kom ik met Bloeise toch weer uit bij de resultaten van die beroepentest.
Tekst zonder beeld trekt minder de aandacht. Daar ben ik na zeven dagen zonder headerfoto’s op de website wel achter. Mijn WordPress template werd niet meer bijgewerkt. Daarmee kregen bezoekers niet meer het totale plaatje. En dat is niet bevorderlijk voor de communicatiekracht. Een blik op beeldmateriaal. Een foto kan meer vertellen dan 1000 woorden. Maar daar boven? Een foto met een persoon erop valt meer op dan zonder persoon. Een halfnaakt persoon doet het weer beter dan een bedekt persoon. Video werkt weer beter dan stilstaand beeld. De laatste overtreffende stap kun jezelf wel invullen.
De geur van koffie. Een ferme handdruk. Een welgeplaatste grap. De lijst is eindeloos: lang niet alles is online. Toch bekruipt dat gevoel je wanneer je artikelen over marketing leest. Hoe komt dat en is dat terecht? De boot niet missen. Dat is de hoofdboodschap van veel aanbieders. Ze wijzen op een nieuwe ontwikkeling – bijvoorbeeld Instagram marketing – en stellen: Paniek! Je wil toch niet ingehaald worden door je concurrent? Koop mijn diensten want anders!