Consumententrend in de badkamer: minder plastic met shampoobars

brand
Consumententrend in de badkamer: minder plastic met shampoobars

Consumententrend in de badkamer: minder plastic met shampoobars

Shampoo als vloeibare consumentenproduct voor haarverzorging bestaat sinds 1927. De Duitse uitvinder Hans Schwarzkopf bedacht toen een vloeibaar alternatief voor het koken van geschaafde zeep. Nu is er echter een milieuvriendelijker product op de markt: shampoobars.

Voorop gesteld: haarproducten zijn normaliter geen onderwerp voor op Bloeise. Maar de toenemende consumentenzorgen over het milieu bieden slimme ondernemers kansen. Als product bestaat de shampoobar al sinds de jaren ’80, maar in de propositie als milieuvriendelijk alternatief wint het fors aan momentum.

Wat zijn shampoobars?

Shampoobars zijn exact zoals ze klinken – shampoo in de vorm van een reep. Ze gaan tot 80 wasbeurten mee, wat betekent dat ze gelijkstaan aan twee tot drie flessen vloeibare shampoo. Verreweg de meeste shampoobars hebben geen of biologisch afbreekbare verpakking en bevatten minder synthetische ingrediënten. Shampoobars zijn duurder, maar gaan ook langer mee en daarmee uiteindelijk goedkoper. Consumenten die minder plastic in hun leven willen, zien in shampoobars een goede manier om de hoeveelheid plastic flessen te verminderen. Dat tezamen met de kleurige designs maakt van shampoobars een lifestyle product dat een groeiende afname kent.

Een shampoobar gebruik je zoals gewone zeep: maak je handen nat en wrijf de shampoobar tot je genoeg schuim krijgt. Breng het schuim aan op je haar en spoel uit. De shampoobar leg je op een droge plek zoals op een plateau, in een zeepschaaltje of blikje. Leg ‘m wéér niet direct in de zon, want hij kan smelten.

Geen vloeibare conditioner meer nodig

plastic shampooflessen

Mensen met dof of droog haar gebruiken een conditioner om hun haar extra voeding te geven. Vloeibare shampoos hebben namelijk vaak harde ingrediënten en aardolieproducten die je haar en hoofdhuid ontvetten en opdrogen. Shampoobars bevatten echter voedende oliën waardoor veel gebruikers merken dat ze geen conditioner meer nodig hebben. Heb je toch extra haarvoeding nodig, dan zijn er ook verschillende conditioner bars beschikbaar. Dat scheelt wéér een plastic fles.

De overstap naar shampoobars

Afhankelijk van je haartype kan er een overgangsperiode zijn van enkele dagen tot enkele weken of zelfs een maand. Het hangt vooral af van hoe beschadigd je haar is, hoeveel residu en opbouw aanwezig is. Je haar kan ook anders aanvoelen na gebruiken, enigszins wasachtig. Shampoobars laten geen residuen achter in je haar zoals andere haarproducten, waardoor je hoofdhuid een nieuwe balans vindt in de aanmaak van huidvet.

Shampoobars in de voorhoede van badkamervernieuwing?

Ook voor body wash is er een reepvormig alternatief: de body bar. Tandenborstels en wattenstaafjes zijn er nu in bamboe, en er zijn wasbare wattenstaafjes. Tandenpasta zelf kent ook een poedervormige of tabletvormige variant en de weggooischeermesjes heeft natuurlijk de metalen scheermes als variant.

Of we massaal al het plastic uit de badkamer gooien is maar de vraag uiteraard, want niet elke milieuvriendelijke variant is ook goedkoper of handiger. En terwijl zorgen over het milieu misschien op dit moment voor een momentum zorgen, verwacht ik dat het uiteindelijk toch gaat om de basis consumentenwensen: prijs en gemak. Daarmee scoort de shampoobar in ieder geval goed en kunnen we verwachten dat dit de nieuwe standaard in de badkamer wordt. De reden dat de shampoobar tot voor kort niet zo bekend en gewild was, zal voornamelijk liggen in het feit dat de Unilevers van deze wereld ons liever vloeibare shampoo en conditioners verkochten. Met de consumententrend gericht op groen, is het afwachten tot ook de grote merken shampoobars gaan verkopen.

 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.