De online zichtbaarheid van jouw webshop verbeteren? Enkele tips!
De toekomst is een digitale toekomst. Het is een boutade die je al jaren hoort. Het is echter ook een boutade die elk jaar opnieuw een beetje meer heden wordt. Niet voor niets zien elke dag tientallen webshops het leven in Nederland alleen. Niet voor niets tikt het totale aantal Nederlandse webshops al vlot de 80 000 aan. Het is een evolutie die door de Covid-19 pandemie van de laatste jaren nog eens een extra boost heeft gekregen. Meer en meer mensen ontdekten online kopen en meer en meer ondernemers zagen hun kans schoon. De andere kant van de medaille? Elke maand stoppen circa 1000 webshops ermee. De toekomst is online maar hoe zorg jij ervoor dat jouw webshop deel uitmaakt van die toekomst?
Het draait om keuzes maken
Een webshop oprichten is iets dat vaak een stuk simpeler wordt voorgesteld dan het eigenlijk is. Het klinkt ook mooi: je hebt geen personeelskosten, je hoeft geen fysieke winkel te betalen en klanten van over het hele land kunnen je vinden. Toch maken de meeste webwinkels in hun eerste paar jaar geen winst. Dat heeft zelden te maken met de producten of met de service maar wel alles met de online zichtbaarheid. Als de mensen jouw webshop niet kunnen vinden kunnen ze er natuurlijk ook niets bestellen. Als je jouw online zichtbaarheid wilt verhogen moet je dan ook keuzes maken. Als je jouw online zichtbaarheid wilt verhogen kan je volgende stappen overwegen.
1) Het werkkapitaal laten rollen
Geld moet rollen is een uitdrukking die elke ondernemer wel kent. De wijsheid gaat zo: om geld te verdienen moet je ook geld durven uitgeven. Een optie om jouw online zichtbaarheid te verhogen is dan ook om jouw werkkapitaal te investeren in een dienst als Google Ads. Met deze strategie komt jouw webshop direct bovenaan Google te staan. Dat betekent dat je meteen een paar stappen over kunt slaan in het bereiken van online zichtbaarheid. Het is een korte termijn strategie die een bewezen effect heeft in het aantal bezoekers.
Het grote nadeel van deze optie? Het is niet goedkoop en het legt heel wat druk op jouw marge. Jouw omzet stijgt dan wel dankzij de verhoogde online zichtbaarheid maar tegelijkertijd daalt de marge en het kan ook heel wat werk betekenen om de verhoogde toestroom aan nieuwe klanten te kunnen bolwerken. Dat betekent extra werkkapitaal investeren in voorraden en personeel.
2) SEO en branding
Als het gaat om een lange termijn strategie dan kan niets aandacht besteden aan SEO en branding verslaan. Een goed opgebouwde webshop met veel aandacht voor SEO zorgt voor een structureel hoge ranking in de zoekmachines. Een goede branding zorgt ervoor dat de klant interesse krijgt en houdt in jouw product en jouw webshop. Beide goed verzorgen zorgt met andere woorden voor een online zichtbaarheid die een basis heeft en lang mee gaat. Waar bij Google Ads jouw online zichtbaarheid verdwijnt vanaf je stopt met betalen blijft de online zichtbaarheid van SEO en een goede branding tot jaren na datum.
Het nadeel van deze strategie? Het kost tijd en vaak is er geen geld voor. Als beginnende ondernemer push je vaak heel wat kapitaal richting marketing en reclame. De korte termijn is op dat moment het belangrijkste. Dat zorgt vaak voor te weinig aandacht voor de lange termijn.
3) Bekijk eens jouw webshop systeem
Je staat er niet altijd bij stil maar ook een grote factor in jouw online zichtbaarheid is het functioneren van jouw webshop. Misschien heb je ooit een webwinkel opgericht maar loopt jouw systeem nu al even achter. Dat klinkt niet erg maar in de praktijk kan het veel moeite en kapitaal kosten om dit goed te maken. Een moderne webshop bouwt vlot een klantprofiel op en dat stelt je in staat om zonder veel moeite in te spelen op dat profiel. Loopt jouw systeem achter? Dan kruipt hier immens veel tijd in. Bovendien kan een achterstand qua koppelingen en automatiseringen ook jouw online zichtbaarheid schaden.
Aan kapitaal komen
De bottleneck in veel van deze tips? Het kapitaal om ze tegelijkertijd uit te kunnen voeren en in de praktijk te brengen. Vaak is wat ontbreekt een tijdelijke injectie van kapitaal om van onzichtbaar naar een sterke online zichtbaarheid te gaan. Om aan extra kapitaal te komen heb je wel enkele opties als ondernemer. Zo kan je bijvoorbeeld op zoek gaan naar business angels of beginnen met een crowdfunding. Iets simpeler is wellicht om te kiezen voor een zakelijk krediet. Bij een zakelijk krediet van Floryn bijvoorbeeld, kun je tot 3 miljoen lenen vanaf 3,6% rente. Bovendien kan je vaak ook een zakelijke lening aanvragen zonder jaarcijfers. In een sector als die van de webshops is dat wel een enorm voordeel.
Reacties