De vijf e-commerce trends voor dit jaar

brand

Er staat ons weer een hoop te wachten op het gebied van e-commerce dit jaar. Met de aangekondigde komst van Amazon naar Nederland wordt 2020 bij voorbaat al een jaar voor de geschiedenisboeken. Welke trends gaan dit jaar het e-commerce landschap bepalen?

1. Nieuwe platforms en Death by Amazon

Laten we de elephant in the room maar direct benoemen: nu zeker is dat Amazon het gaspedaal volle bak gaat indrukken in Nederland, kunnen we een aantal gevolgen daarvan alvast uitstippelen. Traditionele Nederlandse webshops (Bol.com, Fonq, Wehkamp, et cetera) gaan het stukken lastiger krijgen. Het enige wat een partij als Bol.com voorlopig redt van een zekere Death by Amazon is het Europese mededingingsrecht, dat Amazon verbiedt om de concurrentie eenvoudigweg uit de markt te prijzen. Kleinere ondernemers, zoals zzp’ers en mkb’ers, moeten slimmer omgaan met de platforms die beschikbaar zijn. In plaats van een eigen webshop te beginnen, zullen meer ondernemers ervoor kiezen hun producten via Bol.com of in de nabije toekomst Amazon te gaan aanbieden. Op die manier liften ze mee op de grote platforms in plaats van erdoor weggeconcurreerd te worden.

2. Social media shopping

Influencer marketing 2020

Sterk in opkomst: social media shopping wordt in 2020 alleen maar groter. Vrijwel alle bedrijven zijn actief op social media en met de komst van influencers is de scheidslijn tussen reclame en informatie op platforms als Instagram vervaagd. Veel consumenten ervaren het als een gemak: die make-up uit die ene vlog direct via een link onder het filmpje kunnen bestellen. Social media kanalen worden daarmee niet alleen een manier om reclame te maken en je klanten te bereiken, maar ook een direct saleskanaal.

3. Product information management

Eén van de kostbaarste nadelen van online verkoop is het hoge percentage retouren. Vooral Nederlanders zijn er dol op: veel bestellen en terugsturen wat niet bevalt. Ondernemers zijn verplicht dit kosteloos aan te bieden. Steeds meer ondernemers maken gebruik van product information management (PIM) software om de productinformatie in hun webshop up to date, volledig en in meerdere talen beschikbaar te maken. Hiermee wordt alle relevante productinformatie altijd aan klanten getoond, waarmee de kans op een miskoop (en dus een retour) drastisch daalt. Kostenbesparing wordt in 2020 een hot item, en PIM wordt het belangrijkste middel.

4. Slimmer bezorgen (met AI)

Hoe meer we bestellen, hoe meer pakketjes er dagelijks bij buren belanden en hoe meer dieselbusjes er in stadskernen rondrijden. De verwachting is die trend niet houdbaar is, dus zullen er slimmere bezorgoplossingen komen. Picnic rijdt bijvoorbeeld al dagelijks met elektrische autootjes dezelfde route en kan op twintig minuten nauwkeurig aangeven hoe laat ze voor jouw deur staan. Ze verwachten dan ook dat je er bent. Andere bezorgservices zullen ook die kant opgaan, met als alternatief dat je je pakket ophaalt bij een lokale retailer. Bij de buren bezorgen, dat gaat langzaam verdwijnen, al is het maar vanwege het grote aantal ongemakken dat het veroorzaakt. Hoe ze dat doen? Door alle big data van alle bezorgingen gewoon te verwerken met machine learning. Hiermee worden bepalende factoren herkent en voorspellingen gedaan.

5. Persoonlijke aandacht

We zijn verzot op persoonlijke aandacht, ook als we een webwinkel bezoeken in plaats van een fysieke winkel. Een mail sturen met een doorlooptijd van een paar dagen? Daarmee red je het al een tijdje niet meer. Het direct WhatsApp-contact is in opkomst (binnen een uur antwoord, bijvoorbeeld) en natuurlijk de chatfunctie, die we op steeds meer webshops tegenkomen, ook bij mkb’ers. Persoonlijke aandacht hoeft echter niet te betekenen dat er altijd een medewerker druk moet zijn met een (potentiële) klant: door slim AI in te bouwen in webshops kan een online ervaring bijvoorbeeld al stukken persoonlijker worden gemaakt. Hoe persoonlijker de ervaring en hoe lager de drempel om contact op te nemen, hoe groter de kans op een sale.

 Meer e-commerce trends voor dit jaar zien zien? Bekijk deze video met de top 7 trends voor e-commerce in 2020:

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *