Flyers en drukwerk na corona: hoe werkt dat?
De gevolgen van de coronacrisis blijven maar voortduren en impact houden op vrijwel elke ondernemer. Of je nu winkelier bent, mkb’er met een groot kantoor of thuiswerkende zzp’er; de kans is zeer reëel dat corona een blijvend effect op jouw onderneming gaat hebben. Dat kan op allerlei verschillende manieren. Eén van die gebieden waar veel impact voelbaar is, is de fysieke marketing; meer specifiek het aanbieden van papieren flyers en ander drukwerk.
Alle ballen op digitaal
Tijdens de coronacrisis zijn tal van bedrijven, van klein tot multinational, fors gaan investeren in digitale middelen en kanalen. Dat was ook logisch; fysieke marketing in bijvoorbeeld de winkelstraat heeft weinig zin als winkels gesloten zijn. En als je geen klanten in jouw bedrijfspand kunt ontvangen, ben je wel gek als je investeert in fysieke marketing in dat pand.
Die vergrote aandacht voor digitale marketing – denk aan een verbeterde website, digitale bereikbaarheid, social media marketing, digitale nieuwsbrieven en ga zo maar door – heeft uiteindelijk twee ingrijpende gevolgen gehad bij consumenten. In de eerste plaats is de gemiddelde Nederlander meer gewend geraakt aan digitaal. Boodschappen thuis laten bezorgen, via webshops je kerstinkopen doen en digitaal in contact zijn met bedrijven in plaats van even langs de winkel gaan; voor tal van Nederlanders die dat nog nooit hadden gedaan, is het nu allemaal gesneden koek.
Het tweede gevolg, waar je over het algemeen veel minder over hoort maar waar wel degelijk sprake van is, is wat ook wel ‘digitale moeheid’ of ‘zoom-moeheid’ wordt genoemd. Een hele hoop consumenten zijn, juist door die plotse explosie in digitale marketinginitiatieven, ‘wel klaar’ met digitaal en hunkeren juist weer naar hoe het vroeger was. Gewoon naar een winkel gaan, kleding passen en de verkoper na het afrekenen een hand geven. Daar zit niets digitaals tussen. En de groep mensen die digitale moeheid ervaart, is groter dan je zou denken.
Daarom: investeer nu in fysieke marketing
Het is dan ook helemaal niet gek om nu te gaan investeren in fysieke marketing, ondanks dat de coronacrisis op allerlei vlakken nog duidelijk sporen nalaat. Als je pas in actie komt nadat je concurrenten dat al hebben gedaan, ben je immers te laat. Een belangrijk marketingmiddel dat veel ondernemers nu nog links laten liggen omdat ze het niet aandurven, is het verspreiden van drukwerk – hoofdzakelijk flyers – via hun fysieke verkoopkanalen. En dat is zonde, want die flyer is juist een middel dat nu net die consumenten die kampen met digitale moeheid bij uitstek kan aanspreken.
Nu starten met bijvoorbeeld zo’n flyercampagne is trouwens extra slim, omdat de vraag naar zulke middelen momenteel nog tamelijk laag is. Dat houdt in dat je vaak snel geleverd kunt krijgen en ook niet de hoofdprijs hoeft te betalen. Als je je heel eventjes oriënteert, zul je genoeg partijen vinden waar je goedkoop flyers drukken kunt.
Waar moet je op letten als je nu flyers inzet?
Uiteraard betekent dat alles niet dat je rücksichtlos van leer kunt trekken en zonder enige vorm van voorzorgsmaatregelen een blik werkstudenten open kunt trekken en ze de winkelstraten in kunt sturen met stapels brochures. Je wilt dat marketinginitiatieven veilig verlopen, bij consumenten op vertrouwen kunnen rekenen en mede daardoor hun doel bereiken: bijdragen aan je marketingstrategie. Maar waar moet je dan op letten?
- Ten eerste: vermijd direct contact met je klanten. Overhandig flyers dus liefst niet in persoon, en als dat dan toch moet, gebruik dan handschoentjes. En laat mensen ze niet zelf van een onhygiënische stapel pakken.
- Ten tweede: doe iets extra’s. Maak van die flyer iets wat jammer is om weg te gooien. Zorg dus voor kwalitatief goed papier en besteed aandacht aan de lay-out. Relevant weetje: 70 procent van de klanten beoordeelt de kwaliteit van een bedrijf en diens producten mede aan de hand van de kwaliteit van signing en drukwerk.
- Ten derde, wellicht nog wel het belangrijkst: geef je ontvangers een extraatje, liefst in combinatie met je eventuele digitale kanalen. Bijvoorbeeld een QR-code waarmee ze korting kunnen scoren, of een kortingscode die in je webshop werkt. Zo weet je ook direct dat die flyer niet direct wordt weggegooid.
Is flyermarketing de heilige graal na corona? Dat niet, maar het kan elk bedrijf dat wil inspelen op het inmiddels welbekende ‘nieuwe normaal’ wel degelijk helpen om digitaal moe publiek te bereiken en op te vallen. De verstandige ondernemer laat die kans niet voorbij gaan.
Reacties