Groeien als mkb-bedrijf: welke marketing heb je wel en niet nodig?

brand
Groeien als mkb-bedrijf met marketingadvies

Groeien als mkb-bedrijf: welke marketing heb je wel en niet nodig?

Het werven van nieuwe klanten is en blijft voor veel ondernemers in het mkb-segment een tijdrovende en soms vervelende klus. Je bent vaak immers mkb’er geworden omdat je van je werk houdt en er goed in bent. Voor het aanboren van nieuwe klandizie moet echter uit een ander vaatje worden getapt: marketing. Maar hoe doe je dat? Hoe kun je als mkb-bedrijf groeien, welke vormen van marketing heb je daarvoor nodig en welke vormen kun je juist beter links laten liggen?

Veelvoud aan keuzemogelijkheden

marketingkeuzes bepalen

Het kiezen van de juiste marketingdiensten, die perfect passen bij jouw producten en dienstverlening, is van vitaal belang voor het laten groeien van je bedrijf. Je wilt immers jouw doelgroep (kunnen) bereiken en bij die doelgroep ook de juiste indruk achterlaten. Het vinden van de perfecte marketingmix voor jouw bedrijf kan echter nogal eens neerkomen op het zoeken naar een speld in een hooiberg, vooral als je zelf niet bijzonder veel marketingkennis bezit.

Veel kleinere ondernemers richten zich uitsluitend op online marketing. Dat is een logische keuze, want het is vaak gratis, je kunt het vanuit je eigen kantoor uitvoeren en het internet barst bijna uit zijn voegen van de online marketingtips. Een paar social media accounts aanmaken en af en toe een blog schrijven, dat kan toch immers iedereen…?

Marketing is een vak

Helaas leeft in Nederland de hardnekkige misvatting dat ‘iedereen’ wel een blog kan bijhouden en via social media aan marketing kan doen. Zonder kennis van zaken word je niet zomaar automonteur, of fysiotherapeut, dus waarom dan wel marketeer? Het is schrijnend hoe prima, bekwame vakmensen soms de potentie van hun eigen bedrijfje vakkundig de nek omdraaien door amateuristisch om te gaan met hun eigen marketing. Slechte marketing leidt tot weinig exposure, weinig leads en een lage conversie. Dan kun je nog zo goed zijn in je werk, zonder klanten vaart niemand wel.

Marketingstrategie

Marketingstrategie voor groeien als mkb-bedrijf of zzp-er

Iedere goede marketingcampagne begint met een gedegen strategie. Veel succesvolle mkb’ers kiezen ervoor een marketingadviseur in de arm te nemen voor marketing advies. Met hulp van een marketing adviesbureau kun je focus en samenhang aanbrengen in je campagne, die vaak over een langere periode en via verschillende media en platformen draait. Het is erg belangrijk om dan, ondanks die veelheid aan uitingen en platformen, wel telkens je doelgroep op de juiste wijze aan te spreken met een uniform verhaal. Een marketingadviseur kan je hier vanaf het prille begin in alle facetten bij ondersteunen.

Hoe Bloeise groeide

Bloeise is zelf natuurlijk ook een bedrijf waarmee ik wil groeien. Dus hoe groeide Bloeise zelf? Deze drie mijlpalen maakten een groot verschil voor mij:

  1. Bloggen: Vanaf het begin wilde ik me richten op bloggen. Dat meldde ik aan de juiste persoon, die mij vervolgens linkte met DutchCowboys. Daaruit volgde later Emerce. Beiden zijn grote platformen waardoor ik snel aan mijn naam kon bouwen. Door het bloggen blijf ik ook leren over mijn vakgebied.
  2. Facebook: Op Facebook werkt B2B heel anders dan B2C. Mijn eigen Facebookpagina Bloeise, gericht op bedrijven, groeide niet zo heel hard. Terwijl ik wel Facebook workshops en ondersteuning voor Facebookmarketing  biedt. Hoe kon ik laten zien dat ik het wel snapte? Dankzij mijn privé pagina Love Den Helder, gericht op inwoners van Den Helder met zo’n 1700 likes.
  3. Downloads: Mijn site had veel verkeer dankzij de blogs, maar weinig conversie. Dus leerde ik over het aanbieden van downloads om nieuwsbriefinschrijvingen binnen te halen. Daarvoor zat ik na een jaar altijd nog op 75 inschrijvingen. Nu lopen er gemiddeld zeven inschrijvingen per week binnen.

Marketingmiddelen optimaliseren

Ondanks dat het vinden van de perfecte marketingmix nauw luistert en echt een vak apart is, zijn er wel enkele handvatten die je kunnen helpen meer grip te krijgen op je eigen marketingcampagnes, ook als je ervoor kiest deze uit te besteden:

  • Welk medium, platform of middel je ook kiest, wees je ervan bewust dat marketing een continu doorlopend proces is. Je bent er nooit klaar mee. Marketing is een terugkerende taak die op bijna dagelijkse basis ververst moet worden. Als je ervoor kiest alles zelf te doen, houd hier dan rekening mee in je werklast en agenda.
  • Gedane zaken nemen geen keer. Oftewel: een potentiële klant die je hebt weggejaagd, komt niet een maand later nog eens buurten om te kijken of je nu beter voor de dag komt. Vooral als startende mkb’er is het van belang je marketing in één keer goed, professioneel en serieus aan te pakken. Je krijgt vaak geen tweede kans.
  • Houd een doel voor ogen. Ook een marketingadviseur zal willen weten wat het doel is van je campagne. Wil je meer winst? Hogere conversies? Aan je imago werken? Veel ondernemers willen hun bedrijf laten groeien; maar wat betekent groei voor jou? Heb dit helder voor ogen, dan kom je samen met je marketingadviseur ongetwijfeld tot mooie initiatieven.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *