ICT trainingen: een nieuwe noodzaak voor marketeers

Google trainingen en ICT trainingen nieuwe noodzaak voor marketeers

Marketing draait om de juiste boodschap, naar de juiste doelgroep, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Hiervoor is inzicht in de customer journey van groot belang: aan welke informatie heeft de klant in deze fase van het service- of aankoopproces precies behoefte? Voor het juist afstemmen van informatie op de klant – personalisatie – heb je veel data nodig. Hoe meer marketing om data gaat draaien, hoe belangrijker kennis van ICT voor jou als marketeer wordt.

Alles is online tegenwoordig. Als marketeer van vandaag moet je Facebook en Google al volledig begrijpen en optimaal kunnen inzetten. SEO (zoekmachineoptimalisatie) en SEA (adverteren in Google) zijn prima in de vingers te krijgen, en veel oudere marketeers hebben dat ook gedaan mettertijd. Nieuwe marketeers of jonge marketeers doen er juist goed aan om enige Google trainingen te volgen, want dat is slechts het begin.

Big data en de customer journey

Producten zijn de afgelopen jaren meer en meer getransformeerd in diensten. Cd’s hebben plaatsgemaakt voor Spotify en de videotheek om de hoek voor Netflix. Door deze ontwikkeling is de ICT-afdeling niet langer alleen een kostenpost voor bedrijven, maar juist een business enabler die het succes van de dienstverlening mede bepaalt.

Big data bieden namelijk enorme kansen om de klantbeleving te optimaliseren. Het koppelen van verschillende kanalen (Facebook, Google, e-mail, adverteren) en databases (sales, klantenservice, inkoop, financiële administratie) maken het mogelijk om de customer journey tot in de details in kaart te brengen. Het gaat om het matchen van externe signalen en interne feiten. Wanneer en via welke kanalen legt de klant contact? Wat triggert de klant tot de volgende fase van het aankoop- of serviceproces? Welke content interesseert de klant het meest? Waar haakt de klant af? Om al deze data om te zetten in een effectieve marketingstrategie, kan je als marketeer verschillende tools inzetten. Sommige van deze tools zetten machine learning in: zelflerende algoritmes die zichzelf trainen in het herkennen van de gedragspatronen en -veranderingen van de klant. Zo kunnen algoritmes bijvoorbeeld digitale lichaamstaal analyseren en hier direct op inspelen.

Gevraagd: technische marketeer met kennis van ICT

Data driven marketing heeft de toekomst en daarom kan een marketeer niet zonder kennis van ICT. Het is van groot belang je hierin te verdiepen als marketeer. Doe je dat niet, dan geef je de marketeers bij de concurrent, die hun ICT-vaardigheden wel up-to-date houden, een voorsprong. Hoe beter je de functionaliteiten van je data-analyse tools en applicaties begrijpt, hoe beter je ze kan inzetten bij het opzetten van een campagne.

ICT-kennis maakt het bijvoorbeeld makkelijker om de juiste tools te kiezen en optimaal in te zetten. Niet alleen het gebruiksgemak van de applicaties doet er toe, maar ook de compatibiliteit met bestaande systemen en software, databeveiliging en de mogelijkheid voor data back-ups en recovery’s zijn van belang. Daarbij kan je, als je enige kennis van coderen hebt – met name HTML en CSS – zelf kleine problemen met bijvoorbeeld webtoepassingen verhelpen. Technische marketeers kunnen technische SEO problemen oppakken en zaken aanpassen zoals bijvoorbeeld robots.txt, sitemaps.xml, Google tag manager, Facebook pixel, language tags en schematic markup.

Zoek je eigen Robots.txt en Sitemap.xml op

Voor Bloeise vind je deze op: https://bloeise.nl/robots.txt en https://bloeise.nl/sitemap_index.xml. Vervang Bloeise.nl met je eigen site url. In deze handleiding van Google zelf, leer je meer over Google’s blik op SEO en wat je allemaal kunt doen om Google te helpen om jouw site te helpen.

Samen vooruit met de ICT-afdeling

Het grootste voordeel van ICT-kennis is dat het de communicatie met de ICT-afdeling eenvoudiger maakt. Je kan je ideeën overbrengen in ICT-taal en weet waar mogelijke knelpunten liggen bij de uitvoering van je plan. Je wilt je ideeën natuurlijk zo snel mogelijk realiseren om de concurrent een slag voor te zijn, maar dat is qua ICT-infrastructuur niet altijd mogelijk. Zo hebben bedrijven te maken met een legacy: oude systemen die voortdurend aan nieuwe technologieën moeten worden aangepast.

Ook is de koppeling van alle data nog geen vanzelfsprekendheid door zogenaamde stand alone systemen die data vasthouden in plaats van integreren. Als je als marketeer kennis van deze systemen hebt, dan begrijp je dat het niet uit onwil is dat de ICT-afdeling je een “nee” verkoopt. Aanpassingen kosten nu eenmaal tijd: een nieuwe e-business architectuur kost vele maanden om op te zetten. Je kan hier bij het uitdenken van je marketingstrategie rekening mee houden en tot creatieve oplossingen komen, waarmee je zowel jezelf als klanten aangenaam verrast. Want zoals de focus voor IT nu op de business ligt, richt de marketeer zich uitsluitend op de klant. Al dat technische gedoe intern moet gewoon geregeld zijn. Als marketeer heb je daar nu ook verantwoording over.

 

    Geef je reactie:

    Loading Facebook Comments ...