Je factuur sneller betaald krijgen: 10 tips

brand
Snel je facturen betaald krijgen - tips

Je factuur sneller betaald krijgen: 10 tips

Als er iets is wat alle ondernemers irriteert, dan is het moeten wachten op je geld. Je hebt al je werk voltooid, producten of diensten geleverd, soms zelfs materiaalkosten voorgeschoten, maar de betaling laat weken op zich wachten. In de tussentijd zit je zelf wellicht zelfs krap bij kas en moet je in extreme gevallen zelfs een ondernemerskrediet afsluiten om liquide te blijven. Allemaal gedoe dat je wilt voorkomen. Daarom: tien tips om je facturen sneller betaald te krijgen!

1. Snel factureren en offreren

Een snelle betaling begint bij jezelf. Zorg ervoor dat je je offertes en facturen zo snel mogelijk de deur uit doet. Hoe eerder je factureert, hoe eerder je je geld kunt verwachten. Daarnaast zijn klanten ook eerder geneigd een factuur sneller te betalen als ze die sneller ontvangen. “Jij laat mij niet wachten, dan laat ik jou ook niet wachten.” Dat idee.

2. Betalingstermijn communiceren

Wist je dat facturen in Nederland gemiddeld meer dan vijf weken open blijven staan? Communiceer direct vanaf het begin je betalingstermijn en zet deze ook op de factuur. Zorg voor duidelijkheid, wel zo prettig voor jou en je klant.

3. Nieuwe klanten checken

Weet jij of die nieuwe klant die een grote bestelling plaatst wel kredietwaardig is? Je kunt tegenwoordig redelijk eenvoudig de kredietwaardigheid checken, wel zo handig als je grote zaken gaat doen met bijvoorbeeld zakelijke partners. Better safe than sorry!

4. Betaling eenvoudig maken

Laat je je klanten handmatig geld overboeken naar een buitenlandse rekening? Dan vraag je ook om late betalingen. Zorg voor een iDeal-linkje waarmee klanten eenvoudig vanaf hun mobiele device kunnen betalen. Eenvoud zorgt voor snelheid.

5. Vooraf laten betalen

Ook helemaal niet gek als je uitvoerige dienstverlening gaat leveren of als je zelf veel materiaal moet inkopen: vraag om een aanbetaling of zelfs volledige betaling vooraf. De prikkel om snel te betalen komt dan bij je klant te liggen: hoe eerder hij betaalt, hoe eerder jij immers aan de slag gaat met zijn verzoek.

6. Werken aan klantrelaties

Klanten zijn geneigd sneller te betalen aan een bedrijf of ondernemer waarmee ze een goede relatie hebben. Bel je klanten dus eens op nadat een dienst of product geleverd is en investeer in de klantrelatie. Je hoeft de openstaande factuur niet eens te benoemen. Vraag of alles naar wens was en of ze nog verbetertips voor je hebben. Een goede verstandhouding doet wonderen.

7. Prettige herinneringen sturen

Blijft een factuur dan toch langer openstaan dan verwacht? Kom dan niet met een aanmaning in dreigende taal. Tenzij je klanten nooit meer terug wilt zien, natuurlijk. Soms vergeet een klant eenvoudigweg een factuur te betalen. Een prettige, informele herinnering is dan verreweg de beste optie. Dreigen helpt zelden.

8. Administratie bijhouden

Heb jij te allen tijde eenvoudig inzicht in de status van al je verzonden facturen? Als je niet weet van wie je nog geld krijgt, kun je er ook niet voor zorgen dat je het sneller krijgt. Zorg voor een overzichtelijke administratie die je constant up to date houdt, bijvoorbeeld met een boekhoudpakket. Dan kun je ook structureel op het juiste moment gepaste actie ondernemen.

9. Kieskeurig zijn

Niet elke ondernemer kan het zich veroorloven, maar als je kunt kiezen wie je wel en niet als klant wilt hebben, probeer dan in te schatten of een klant snel kan betalen. Bij klanten die in het verleden onregelmatig of te laat betaalden, is het risico natuurlijk aanwezig dat ze dit weer gaan doen.

10. Verzekeren

Tot slot het paardenmiddel: een kredietverzekering. Het kost je geld, maar zorgt er wel voor dat je je facturen vergoed krijgt als de wederpartij bijvoorbeeld failliet gaat. Alleen aan te bevelen als je veel facturen naar verschillende partijen uitzendt en als de bedragen aanzienlijk zijn (duizenden euro’s per stuk).

Weet je nog extra tips om te laat betaalde facturen te voorkomen? Geef hieronder je reactie!

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.