Kies voor deze slimme vormen van offline marketing
Online marketing wint de afgelopen jaren sterk aan populariteit. Steeds meer bedrijven zetten in op een verbetering van hun online zichtbaarheid. Verlies offline marketing echter niet uit het oog bij het uitwerken van je marketingstrategie. Ook offline valt veel winst te behalen.
Veel bedrijven doen hun marketing enerzijds middels advertenties op sociale platforms, maar bijvoorbeeld ook door zoekmachine optimalisatie (SEO) toe te passen. Des te beter de zichtbaarheid van een website in de zoekmachine is, des te meer bezoekers zal een website normaliter ook trekken. Offline krijgt vaak minder aandacht terwijl daar net zo veel kansen liggen.
Overweeg bijvoorbeeld strandtassen en waaiers bedrukken, om deze op een beurs of als geschenk uit te delen aan mensen die binnen de doelgroep van je organisatie vallen. Het helpt je de naamsbekendheid van je bedrijf op een slimme wijze te verbeteren. In dit artikel lees je er meer over.
Offline zichtbaarheid vergroten met relatiegeschenken
Al decennialang worden relatiegeschenken gebruikt om de offline zichtbaarheid van organisaties te verbeteren. Dat kan gaan om de reeds aangehaalde strandtas en waaier, maar bijvoorbeeld ook om pennen en keycords. De keycords bedrukken is daarbij interessant, wanneer je als organisatie uit wilt stralen een eenheid te zijn bij een grote beurs of een soortgelijk evenement. Combineer de bedrukte keycords met een bijpassende polo, een t-shirt of bijvoorbeeld blouse. Er zijn verschillende partijen die je een breed scala aan relatiegeschenken aanbieden. In sommige gevallen kun je deze ook in kleine oplage afnemen bij zo’n partij.
Tip: geef de bedrukte strandtassen en waaiers ook weg aan je eigen personeel. Een leuk kleinigheidje voor de zomermaanden! Combineer de strandtas met een tijdschrift, verschillende lekkernijen, enzovoorts. Wanneer medewerkers hun strandtas meenemen op vakantie, kan dit een positief effect hebben op je naamsbekendheid als werkgever.
Adverteer in het lokale sufferdje
Niet alleen het uitdelen van relatiegeschenken is een manier om je offline zichtbaarheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de mogelijkheid om te adverteren in het lokale sufferdje. Dit krantje wordt vaak huis-aan-huis verspreid en door de lokale bevolking doorgebladerd. Een advertentie in het sufferdje toont je betrokkenheid bij de regio. Zeker ten tijde van de pandemie werd het kopen van producten bij lokale aanbieders sterk gepromoot. Nog meer toon je de regionale betrokkenheid door een lokale sportvereniging te sponsoren. Denk aan de plaatselijke voetbal-, tennis- of bijvoorbeeld hockeyclub. Dat vergroot niet alleen je zichtbaarheid; ook word je hiermee mogelijk uitgenodigd voor sponsoravonden. Een mooie kans om je regionale netwerk te vergroten!
Guerrilla Marketing: slimme offline tactieken met online impact
Guerrilla marketing is een aanpak voor het kleine budget. Het staat bekend om zijn innovatieve, onconventionele en kosteneffectieve technieken die bedoeld zijn om maximale exposure te genereren. Een klassiek voorbeeld is de inzet van street art of pop-up evenementen die de aandacht trekken op drukke locaties. Een ander praktisch voorbeeld is het gebruik van projecties op gebouwen in de avonduren, waarbij passanten verrast worden door een onverwachte reclameboodschap. Ook flashmobs, waarbij een groep mensen plotseling een georganiseerde actie uitvoert in een openbare ruimte, zijn effectieve guerrillamarketingstrategieën die vaak weer viraal gaan op sociale media.
Reacties