Met conversie optimalisatie meer online resultaat voor mkb-bedrijven

brand
Conversie optimalisatie voor mkb

Met conversie optimalisatie meer online resultaat voor mkb-bedrijven

8 maanden geleden

Conversie optimalisatie? Wat is dat? Dat hoor ik erg vaak van ondernemers en eigenaren van mkb-bedrijven. Online marketing kennen ze, SEO en SEA kennen ze ook steeds meer, maar conversie optimalisatie is een begrip dat binnen het mkb nog niet echt leeft.

Daarom begin ik met de term ‘conversie optimalisatie’ uit te leggen, voordat ik start met aan te geven hoe je nu de online effectiviteit / conversie optimalisatie van je website / webshop aanzienlijk kunt verhogen (meer online resultaat).

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimaliseren is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert, ofwel: een bepaalde actie maakt die jouw organisatie iets oplevert. Met andere woorden: je probeert het maximale uit je bezoekers te halen.

Een conversie (nog een definitie) is een gewenste actie die bezoekers op jouw website / in jouw webshop doen. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:

–    Een offerteaanvraag

–    Een (eerste) bestelling

–    Een telefoontje

–    Een aanmelding op een programma

–    Een inschrijving op een nieuwsbrief

–    Etc.

Conversie optimalisatie – meer uit je bezoekers halen

Conversie optimalisatie tips

Conversie optimalisatie is dus het streven om meer uit je bezoekers te halen. Dit heeft niets te maken met meer bezoekers genereren, maar met juist meer aanvragen / orders uit hetzelfde aantal bezoekers halen. En daar liggen voor het mkb grote kansen. Want veel shops en sites van mkb-bedrijven hebben hier nog niet of nauwelijks aandacht aan besteed!

Hoe kun je als mkb’er de conversie verhogen?

Daar gaat dit artikel over. De tips die ik je hier geef, zijn afkomstig van vele bedrijfscases die ik de afgelopen 13 jaar heb mogen doen. Hierin zit veel ervaring. Doe je voordeel ermee, maak je website / webshop onweerstaanbaar en win aan resultaat, zonder direct het bezoekersaantal te verhogen!

Kengetallen conversie optimalisatie

Dit is voor die bedrijven die een Google Analytics-account hebben. Zodra je met conversie optimalisatie start, is het goed om de gemiddelde sessieduur en het bouncepercentage goed in de gaten te houden. Door conversie optimalisatie stijgt de gemiddelde sessieduur en daalt het bouncepercentage (percentage bezoekers dat niet doorklikt). Deze twee subconversiekengetallen hebben invloed op het uiteindelijke resultaat.

Zes effectieve mkb-tips voor conversie optimalisatie!

1. Werk aan positionering

Bij de meeste mkb-webshops / -sites geldt dat het grootste deel van de bezoekers nieuwe bezoekers zijn (anders dan bij bol.com of Coolblue). Het is daarom extra belangrijk om deze nieuwe bezoekers zo goed mogelijk het volgende te vertellen: wie je bent, wat je doet, waarom je er zo goed in bent, wat het onderscheidende vermogen is. Vertellen en laten zien = positionering.

2. Werk met USP’s

Een onderdeel van positionering is werken met USP’s. Met unieke verkoopargumenten. Bezoekers zijn hier gevoelig voor, ze willen weten waar je voor staat. In de meeste trajecten voor conversie optimalisatie die ik met mkb’ers doe, verwerken we de USP’s netjes in de header, direct zichtbaar op iedere pagina. Desnoods ook nog in of onder de footer. Kleurbekken: USP’s.

3. Storytelling

Naast deze korte (paar, meestal 4) USP’s is het om de conversie te verhogen belangrijk dat je deze kleur (van de USP’s / onderscheidend vermogen) verwerkt in de teksten: de homepageteksten, product- / dienstenteksten… alles teksten. Zodat niet alleen een proces of een opsomming van specificaties plaatsvindt, maar dat ieder woord verkoopt.

4. Trek kwalitatieve bezoekers

Vreemd genoeg wordt conversie niet alleen veroorzaakt door de website zelf (positionering, design, snelheid, teksten etc.), maar ook door waar de bezoekers vandaan komen. Door ruim 13 jaar ervaring weet ik dat organisch verkeer vaak (in bijna alle gevallen) het meest kwalitatief is: een langere sessieduur en een lager bouncepercentage. Inzetten op organisch verkeer (SEO) zal je conversieratio doen verhogen! Net zoals affiliatiemarketing hierop een verlagend effect heeft.

5. Verleid online met wervende webteksten

Verleiden met wervende teksten

Een zeer belangrijk element binnen conversie optimalisatie zijn de teksten. Vanuit wie worden ze geschreven? Word je als doelgroep aangesproken, is het ‘jij’ of ‘je’ in plaats van ‘u’? Maar ook: waar gaan de teksten over, worden er gaten of boren verkocht (schrijven over het resultaat wordt veel meer gewaardeerd dan over de oplossing)? En kan een bezoeker zich herkennen, worden dilemma’s waarmee hij zit, behandeld? Wervende webteksten werken als een magneet.

6. Heb de basis voor elkaar

Veel mkb-websites / -shops zijn nog zo traag als het maar kan, of nog niet helemaal goed geoptimaliseerd voor mobiel (dat ieder jaar stijgt), lijken vaak nog op online folders en zijn soms zo propvol met teksten en navigatie dat je niet kunt vinden wat je zoekt. De basis voor elkaar hebben, is zorgen dat bezoekers niet snel afdruipen om een van deze redenen.

Ik heb hierboven 6 belangrijke tips voor conversie optimalisatie voor het mkb behandeld. Er zijn er veel meer. En ieder traject (zo werk ik) is op maat. Voor iedere site / shop gelden weer andere aandachtspunten. Al deze conversieaandachtspunten / -verbeterpunten in kaart brengen, is waar ik mee start als het gaat om conversie optimalisatie.

Kun je hulp gebruiken bij conversie optimalisatie?

Wil jij ook aan de slag met conversie optimalisatie? Kijk dan eens op de website van Marco Bouman. Conversiespecialist voor het mkb sinds 2007. Ik hoop dat deze tips je aan het denken hebben gezet. En heb je een vraag, ik hoor het graag.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.