Online recruitment marketing: 5 praktische tips
Je bedrijf op de markt brengen – ook de banenmarkt – heet marketing. Met slimme tools op je website geef je uitvoering aan je recruitment marketing, snel en efficiënt. Zodat je sneller reacties van werkzoekenden krijgt, meer sollicitaties kunt doen in kortere tijd en dus die open vacature efficiënter invult. Gebruik daarvoor deze vijf praktische online recruitment marketing tips.
1. Vacatures moeten deelbaar of te bewaren zijn
Een vacature vinden en erop reageren zijn twee verschillende dingen, vooral op een mobiel. Met de functies delen en bewaren bied je de mogelijkheid om later te reageren. Achter de pc bijvoorbeeld, waar de cv nog even kan worden bijgewerkt. Of om een vriend of familielid via social media te wijzen op een potentieel interessante vacature.
- Delen via WhatsApp, Messenger en e-mail is vooral belangrijk, want Twitter en Facebook zijn publiekelijk.
- Voor bewaren is het vragen om een e-mailadres een prima moment, ook onder de GDPR/AVG.
2. Soortgelijke vacatures
Kopers bekeken ook dit product. Amazon is er groot mee geworden. Inspireer je potentiële kandidaten met soortgelijke vacatures. Werkt jouw CMS met categorieën of tags, dan kun je dit vrij gemakkelijk al toevoegen. Zoals locatie, afdeling of aantal uren.
3. Analyseer je resultaten
Je budget wil je optimaal inzetten. Daarvoor moet je weten wat nu wel en niet reacties oplevert. Meet daarvoor de reacties in Google Analytics als conversies. Hiermee kun je kritisch kijken naar de inzet van betaalde advertenties.
4. Vacaturemelding / job alert
Niet iedere bezoeker is op zoek naar een nieuwe baan. Bezoekers blijven niet terugkomen om te zien of je deze week wel een passende vacature biedt. Bied daarom de mogelijkheid voor een automatische vacaturemelding aan. Daarvoor heb je een e-mailadres nodig. Als je daar om vraagt, moet je helder aangeven waarvoor je dat precies gebruikt en hoe lang je de gegevens opslaat, onder de nieuwe AVG/GDPR wetgeving. Wil je er meer mee doen dan alleen een automatische melding sturen? Daar moet je daar expliciet toestemming voor vragen.
5. Vergeet offline niet
De beller is sneller. Terwijl het internet ideaal is voor het snel vinden van vacatures en reageren, kun je met een telefoongesprek heel snel zaken verifiëren en bespreken. Zodat een potentiële kandidaat weet of hij zou moeten reageren, en een recruiter weet of dit een interessante reactie is of niet. Het is zonde als die ene topkandidaat te laat van jouw bedrijf hoort en al drie andere gesprekken heeft staan. Denk goed na over wanneer telefonisch contact wenselijk is voor de kandidaat en wanneer voor jezelf.
En last but not least: ben je nieuw in het proces van personeel vinden en werven? Wees niet bevreesd om dit werk uit te besteden aan een gespecialiseerde recruiter of headhunter.
Reacties