Online recruitment trends
Recruiters en headhunters herkennen het wel: een nieuwe vacature komt online. Je denkt als recruiter: “Deze vacature trekt vast een hoop bekijks!” Je schrijft een goede vacaturetekst (denk je), leest deze na, probeert deze nog wat aantrekkelijker te maken en publiceert. En dan begint het wachten. Uiteindelijk solliciteert er niemand. Hoe dan?! Daar kun je nu direct wat aan doen. Dit zijn de online recruitment trends om nu rekening mee te houden.
Jobcarving
Soms lijkt het alsof een vacature voor eeuwig open zal blijven staan. Het zou maar zo eens kunnen zijn dat het simpelweg te veel werk is voor een persoon. De mogelijke kandidaat zal zich al ontmoedigd kunnen voelen bij het lezen van alle verantwoordelijkheden.
Waarom splits je een vacature niet op? Meerdere personen kunnen de taken dan volbrengen. Misschien heb je zelfs intern al mensen die dit zouden kunnen doen. En wat nu als blijkt dat het profiel van je kandidaat niet klopt? We noemen het bijstellen ‘jobcarving’. Hierbij maak je vooral gebruik van creativiteit, in plaats van geld. Het is in sommige gevallen nuttiger dan eindeloos vacatures blijven plaatsen.
Virtual Reality
Hoe is het op de werkvloer bij ING of Alliander? Veel sollicitanten kunnen het nu vooraf weten: zij krijgen een VR-bril op om te simuleren dat ze er op kantoor zijn. Ze kregen een kit thuisgestuurd, of keken door een bril op de banenbeurs. Voor ING en Alliander was dit het afgelopen jaar een groot succes en de kans is groot dat ook andere bedrijven dit ook zullen proberen.
Je kunt VR ook inzetten voor mensen die nerveus worden van sollicitatiegesprekken. Je kunt ze trainen door te simuleren dat er een hiring-manager tegenover ze zit. Het staat nu nog allemaal in de kinderschoenen, maar de verwachting is dat dit echt zijn intrede gaat maken in de recruitmentwereld.
Werven met een chatbot
Op Bloeise schreven we al vaker over de chatbot, omdat we er ook echt iets in zien. Een goede chatbot kan helpen de juiste kandidaten te werven. Deze is namelijk altijd beschikbaar voor bijvoorbeeld vragen van kandidaten. Door gebruik te maken van Artificial Intelligence kan de bot bijleren en kunnen er goede gesprekken ontstaan. Zo verhoog je de conversie van het aantal sollicitanten.
Solliciteren leuk maken
Je kunt sollicitanten op verschillende manieren uitdagen. Zet een minigame in, of bedenk een challenge om te kunnen solliciteren. Zo krijg je niet alleen kandidaten die geschikt zijn voor de vacature, maar trek je ook aandacht. Een goed voorbeeld hiervan: ontwikkelaars die een code moeten kraken. Zo kun je zelf ook nog talloze ideeën bedenken. Ga er maar eens voor zitten.
Een tijdelijke ‘werken bij’-pagina
Met een ‘Werken bij’-pagina werf je heel gericht. Wat wil iemand binnen jouw bedrijf doen? Waar staat jouw bedrijf voor? Deze pagina’s zijn meestal tijdelijk: ze worden geplugd bij de belangrijke trafficbronnen en daarna verdwijnen ze weer.
We noemen het ook weleens ‘Recruitment on Demand’: je maakt een pagina, adverteert ermee, vindt de kandidaat die je zoekt en daarna is het weg. Niets meer en niets minder. Hiermee kun je snel en flexibel werven met je eigen merk.
Reacties