Google Rankings verhogen met PageRank, Trustrank en MozRank – 17 tips
Voor Google werken links als een verkiezing: een dofollow link van een gerelateerde website naar jouw website is een stem. Hoe meer stemmen, hoe hoger je in Google komt. Maar niet alle links zijn gelijk en daarvoor zijn er een aantal rankings: Pagerank, Trustrank en MozRank. We bekijken hoe je deze rankings kan verhogen en het effect op Google’s zoekresultaten.
Ter opfrissing de rankings nog even uitgelegd:
- Pagerank: Google’s beoordelingssysteem op basis van inkomende links. Bedacht door Google’s Larry Page. Wordt al sinds 2013 niet meer toegekend. 10 is het hoogste, 0 is het laagste. Dit is de enige Google ranking die bekend is.
- TrustRank: In 2004 ontwikkeld door Google om spam-sites tegen te gaan. Met het leggen van een link geeft een site ‘betrouwbaarheid’ (trust) door aan een andere site. Link je echter naar onbetrouwbare, spammy of dodgy sites, dan kost jouw site dat ook weer TrustRank. Geeft ook een score van 0-10.
- MozRank: Bedacht door MOZ dat er zijn naam aan gaf, met ook een score van 0-10. De MozRank geeft de link populariteitsscore aan. Dit cijfer verhoog je door links te verkrijgen van populaire of semi-populaire pagina’s.
Rankings tonen
Voor het tonen van rankings (linkmetrics) heb je een hulpmiddel nodig in de vorm van een site of een toolbar. SeoMastering geeft een goede vergelijking van PageRank, Real Pagerank en TrustRank. PageRank wordt namelijk niet meer vernieuwd door Google sinds 2013, dus daarom is het algoritgme nagebootst voor een zogeheten ‘Real PageRank’. Deze wordt door SeoMastering mooi vergeleken met de TrustRank. In de gratis Moz Toolbar voor Chrome krijg je de MozRank te zien (naast PA, Page Authority en DA, Domain Authority) door te klikken op Page Analysis en daarna Link Metrics. Voor Amsterdam.nl bijvoorbeeld:
Real PageRank, TrustRank en Google Page Rank via SeoMastering:
MozRank via Moz Toolbar:
Dus Amsterdam.nl heeft een Google PageRank van 6, Real PageRank van 7,48, TrustRank van 8,45 en een MozRank van 6,34. Nu is Amsterdam.nl eigenlijk een slecht voorbeeld ondanks de mooie cijfers: iedereen weet welke site een gemeente zal hebben. Je hebt geen Google nodig als gebruiker (ookal wordt het wél veelgebruikt) en geen SEO als gemeente. Maar wat als je wel een site hebt die je hoger wil krijgen in Google? Welke inzichten geven deze linkmetrics?
Hoger in Google – 6 Google PageRank tips
PageRank= kwantiteit
Wil je je Google PageRank verhogen dan gaat het vooral om het verkrijgen van links. Met name van pagina’s die zelf een hoge PageRank hebben en die niet zo veel linken naar andere pagina’s.
- Interne links: voor Google PageRank tellen de links op je eigen website naar je eigen website net zo hard mee als links vanaf een andere website. Plaats dus – relevante – links in je teksten, gebruik links in je footermenu en organiseer je navigatiemenu niet alleen met de gebruiker in gedachte, maar ook met SEO.
- Vraag je partners: toeleveranciers, partners, klanten, lokale goede doelen, sponsors, netwerkorganisaties… ze hebben allemaal een site én een reden om naar jouw website te linken.
- Gastbloggen: Sites in jouw vakgebied met een hoge PageRank plaatsen niet zomaar een link naar jouw site. Daar is waarde voor nodig, bijvoorbeeld in de vorm van een waardevol gastblog.
- Organiseer een event: een presentatie, gratis demo of bijeenkomst is niet alleen goed voor je PR in de papieren media, maar ook in de online media. Een nieuwswaardig event wordt door sites snel opgenomen als online persbericht met een link naar meer informatie op jouw website.
- Geef een testimonial: Ben je blij over een product of dienst als bedrijf? Schrijf een testimonial (in goed Nederlands is dat een getuigenis) die deze partij op de site kan plaatsen… met een link.
- Voorkom dubbele links: Soms is dezelfde pagina onder verschillende links beschikbaar. Bijvoorbeeld: www.bloeise.nl én Bloeise.nl (zonder www), of http://bloeise.nl én https://bloeise.nl (https in plaats van http). Voor Google zijn dat twee compleet verschillende URL’s met dubbele content. Check of bij jou dit het geval is, en verwijs met een 301 op je server naar de juiste pagina. Zo voeg je de linkwaarde samen.
Hoger in Google – 10 TrustRank tips
TrustRank= kwaliteit
Google creëerde TrustRank om spammy en onbetrouwbare sites te weren. Want bovenstaande zes tips kunnen ook door bar slechte websites worden toegepast. Google’s Penguin update – waardoor Google ook kijkt naar het backlinkprofiel – was vooral bedoeld om te filteren in betrouwbaarheid. Het backlinkprofiel is het totaal aan inkomende links, en kijkt naar de domeinen, pagina’s en ankerteksten waarop de links binnenkomen. De nadruk ligt op betrouwbaarheid, niet op het wel of niet vaak terugkomen van keywords. Zo creëer je vertrouwen:
- Link naar betrouwbare sites: Haal je een onderzoek aan bijvoorbeeld, neem dan ook de moeite om de originele bron te vinden. Dit blog (http://www.micrositemasters.com/blog/penguin-analysis-seo-isnt-dead-but-you-need-to-act-smarter-and-5-easy-ways-to-do-so/) is de eerste die de Penguin update beschreef waardoor er een misverstand ontstond over de exacte toepassing van Penguin bijvoorbeeld. Link dus gerust naar (echte!) nieuwssites en .edu en .gov domeinen. Dit betekent ook dat je uitgaande links wérken en niet op een 404-pagina uitkomen. En dat betekent ook dat je regelmatig (geautomatiseerd) je links checkt. Links die niet meer werken haal je weg. Daarom linkt “blog” niet meer naar de url omdat deze niet meer werkt, maar heb ik deze ter volledigheid er wel achter gezet.
- Privacy en voorwaarden: Wil je betrouwbaar zijn? Wees dan ook betrouwbaar! Geef je lezers toelichting op je privacybeleid en eventuele voorwaarden via een linkje op iedere pagina in het footermenu. Houd je ook aan alle huidige en komende privacywetgeving, zoals de e Privacy Verordening.
- Gebruikerinteractie: Je kent ze wel: “Hij vond een geheime ingang in zijn huis. Je raad nooit wat er toen gebeurde” Clickbait. Iedereen heeft er een broertje dood aan, zeker Google. Google kijkt naar twee cijfers: de tijd die iemand op een site spendeert en de bounce rate. Een site waar niemand doorklikt heeft een bounce rate van 100 procent. Klikt de helft door, dan is voor die pagina de bounce rate 50 procent. Een contactpagina met telefoonnummer heeft een hoge bounce rate. Kijk in Google Analytics onder Gedrag / Site-Inhoud / Alle Pagina’s naar de tijd op pagina en Bouncepercentage. Pagina’s met weinig tijd op de pagina én een hoge bounce rate, die wél moeten scoren in Google, hebben aandacht nodig. Kijk of je met on page SEO een betere match in doelgroep en content kunt maken, voeg extra waardevolle content toe én kijk of je een video (voor langere tijd op pagina) kunt toevoegen. Zorg ook dat er een vervolgactie is: download een whitepaper, vraag een demo aan of neem contact op.
- Noem bronnen: kijk of je onderaan een artikel eventueel de bronnen en referenties kan melden. Dat laat aan Google zien dat jouw artikel goed onderzocht is. Vooral wanneer je naar echte onderzoeken verwijst. Zoals voor klantloyaliteit naar dit onderzoek van Smith en Sparks waarin het verband wordt gelegd tussen loyaliteit en het daadwerkelijk verzilveren van gespaarde punten bijvoorbeeld.
- Wees een merk: ga dus niet voor Goedkoop-huis-schilderen.nl maar gewoon voor BobSchildert.nl. Je domein en titel moeten een merk zijn. Dat geeft aan dat je uniek bent, een echt merk.
- Over ons pagina: een echt merk heeft ook een uitgebreide over ons pagina. Missie, visie, strategie, kernwaarden, geschiedenis, onze aanpak en lokale betrokkenheid zijn allemaal onderwerpen die jouw merk ondersteunen. Maak een episch verhaal!
- Gebruik social media: een betrouwbaar merk is ook actief op social media. Plaats links naar je social media kanalen op je website en zorg voor regelmatig verkeer vanuit social media naar je website. Een handige gratis tool om posts in te plannen is Hootsuite.com.
- Wees een trotse domein-eigenaar. Google is een domein provider, maar ze registreren géén domeinen. Ze gebruiken die rol om inzicht te krijgen in de eigenaar achter een website. Je website wordt als betrouwbaar gezien wanneer je website langere tijd bestaat, wanneer de whois publiekelijk bekend is en ook het adres wordt genoemd. Dat laat zien dat je een ‘echt’ bedrijf bent en dus betrouwbaar.
- Krijg links van betrouwbare websites. Een website met een lage PageRank en een hoge TrustRank is waardevoller dan een website met een hoge PageRank en een lage PageRank. Links van websites met een hoge TrustRank krijg je natuurlijk niet zomaar, daar heb je een echte linkbuilder voor nodig.
- Krijg links van nieuwssites. Een optie in Google’s zoekresultaten is nieuws. Hier worden actuele berichten geplaatst van ‘echte’ nieuwssites. Zoek maar eens op een keyword uit je branche en klik dan op de filter Nieuws. De sites die je nu krijgt te zien, hebben een hoge TrustRank. Je komt alleen niet zo snel op een nieuwssite. Gastbloggen is soms een goede optie, of benader een blogger met een kant en klaar artikel dat écht informatief is, goed geschreven én de links die je hebt toegevoegd ook daadwerkelijk waarde toevoegen. Zoals een link naar een onderzoek op jouw website.
MozRank is de nieuwe PageRank
MozRank= PageRank
Wat kan MozRank – nota bene niet eens van Google zelf – daar nog aan toevoegen? MozRank wordt überhaupt geüpdated dan PageRank en is ook nauwkeuriger dan PageRank. MozRank is de nieuwe PageRank, want het focust ook op de linkpopulariteit en kijkt naar de kwantiteit van de links en de MozRank die ze doorgeven. De 6 tips voor PageRank werken daarom ook voor het verhogen van je MozRank.
Evergreen content – de beste tip
De laatste tip is de beste en geldt voor alle soorten rankings: zorg voor kwalitatieve content die altijd actueel is. Amerikanen noemen dat ‘evergreen’: altijd vers. Dat kan een universeel onderwerp zijn als: mensen, psychologie, huisdieren, netwerken, gedrag, hobby’s, sport, activiteiten. Of dat doe je door je beste artikelen elk jaar door te nemen en aan te passen waar nodig. Kwalitatieve, actuele artikelen krijgen relevante links in kwantiteit én kwaliteit.
Reacties