Recruitment marketing? Content voor LinkedIn, Google en Facebook
Contentmarketing inzetten voor recruitment? Jazeker! Het is de perfecte manier om bij jouw ideale kandidaat onder de aandacht te komen. Hoe het werkt? Zoals gebruikelijk bij recruitment marketing: maak jezelf zichtbaar en relevant. En omdat je potentiële werknemers wilt bereiken zijn LinkedIn, Google en Facebook hierbij belangrijke kanalen. In dit artikel lees je alle ins en outs over content voor recruitment marketing.
Hoe begin je met contentmarketing voor recruitment?
Maak jouw doelgroep duidelijk. Voor wie ga je precies content maken? Om hierop te kunnen antwoorden, creëer je zogeheten candidate persona’s voor al je vacatures. Kijk hierbij naar alles wat je maar kunt bedenken: van belangrijke eigenschappen tot lievelingseten. Het lijkt misschien overdreven, maar hoe concreter jouw candidate persona’s zijn, des te gemakkelijker kun je hen correct aanspreken.
Tips om een aanpak te bepalen:
- Wie zijn jouw beste werknemers? Wat is hun achtergrond en hun ervaring? Hoe motiveer je hen?
- Kijk op LinkedIn naar mensen die dezelfde functie hebben als waarvoor jij een vacature hebt. Wat zijn hun overeenkomsten in opleiding en ervaring?
- Kijk bij je concurrent. Via welke online kanalen kun je hun vacatures vinden? En hoe spreken zij deze doelgroep aan? Hoe scherp zijn hun vacatureteksten?
Creëer de juiste content
Wanneer je bovenstaande data verzameld hebt, start je met het creëren van gerichte content. Kandidaten willen zo veel mogelijk over je bedrijf weten. Zorg dus dat er voldoende informatie te vinden is. Deel jouw missie en visie en vertel over de bedrijfscultuur. Zorg dat je de aandacht trekt én vasthoudt. Hoe je dat doet? Begin met een opvallende titel. Let er natuurlijk wel op dat die niets beloofd wat het artikel niet waarmaakt. Gebruik daarnaast beelden (foto’s en video’s), want die zeggen écht meer dan duizend woorden.
Contentmarketing tips:
- Mensen willen – zeker online – niet zoeken. Een overzichtelijke, logisch ingedeelde website is dus een must, net als de zoekfunctie. Technisch moet de website volledig up to date zijn.
- Wees creatief in jouw vacatures! Dat je niemand zoekt met een 9-tot-5-mentaliteit hoef je echt niet meer te vermelden.
- Wees concreet. Want wat bedoel je eigenlijk met een ‘duizendpoot’? Of ‘dynamisch’? Benoem exact wat je verwacht voor een betere match.
- Laat zien wat men erop vooruitgaat door voor jou te werken. En zeg meer dan alleen ‘doorgroeimogelijkheden’, geef voorbeelden van werknemers die op dezelfde plek begonnen en hoe die zijn doorgegroeid.
- Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Kijk dan eens bij de werken-bij-pagina Coolblue en Bol.com.
Social media voor online recruitment
Social media zijn onmisbaar geworden als we het hebben over contentmarketing. Ook wanneer je dit inzet voor recruitment. En zeker als jouw doelgroep millennials zijn of mensen uit generatie Z. Bovendien kunnen social media helpen om een functie sneller in te vullen. Dat komt omdat jouw vacature zo een veel groter bereik heeft. Hij verschijnt eveneens bij mensen die niet actief aan het zoeken waren, maar mogelijk wel interesse kunnen hebben.
Social media tips:
- Creëer consistentie: jouw posts moeten dezelfde uitstraling en tone of voice hebben als de rest van jouw bedrijf. Zo trek je mensen aan die werkelijk binnen jouw bedrijf passen.
- Zorg voor interactie. Het houdt jouw post onder de aandacht. Daarnaast zullen potentiële klanten die meteen kunnen solliciteren door op een link te klikken, dit veel sneller doen.
Begin met je LinkedIn-bedrijfspagina op orde te brengen. Potentiële kandidaten die jouw vacature tegenkomen nemen hier gegarandeerd een kijkje. Zorg dat deze duidelijk is en ook weer de juiste tone of voice hanteert. De ‘Over ons’ tekst moet kort en krachtig weergeven wie je bent en waar je voor staat. Ook hier zorgen afbeeldingen ervoor dat mensen langer blijven hangen en jou nadien beter herinneren.
Hier lees je nog meer tips over het inzetten van LinkedIn.
Mensen zitten nog steeds massaal op Facebook. Het blijft dus een belangrijke plek om als bedrijf aanwezig te zijn. Facebook is geen zakelijk medium, maar wordt wel veel gebruikt door mensen die een baan zoeken. En dan vooral om te kijken naar de bedrijfscultuur en de passie van de werknemers. Gebruik daarom je Facebook bedrijfspagina om content te delen die laat zien dat je humor hebt, persoonlijk bent en er echt voor gaat. Hoe werken jullie dagelijks? Deel bijvoorbeeld foto’s van achter de schermen. Het mag hier allemaal nét wat persoonlijker. Facebook is de ideale plek om te werken aan jouw employer brand.
Meer praktische tips lezen? Zie het artikel Online recruitment via social media.
Google blijft belangrijk
Google kun je op twee manieren inzetten voor je recruitment marketing. Als je zorgt voor een SEO-geoptimaliseerde website en content, dan worden je vacatures goed vindbaar via zoekmachines. En dat is erg belangrijk: mensen kijken slechts zelden op de tweede pagina met zoekresultaten. Daarnaast kun je Google Ads (SEA) inzetten om je vacatures onder de aandacht te brengen. Als je deze op een goede manier inricht, dan bereik je vrijwel uitsluitend jouw doelgroep.
SEO tips voor recruitment:
- Wees volledig. Niet alleen potentiële kandidaten haten het om in de tekst te moeten zoeken naar informatie zoals standplaats en aantal werkuren, maar Google ook.
- Bouw autoriteit op. Vacatures zijn snel weer offline. Maar blogs, interviews, nieuws en business cases niet. Maak daarom content voor kandidaten waarin je achtergrondinformatie geeft: de typische werkdag van een ghostwriter, hoe Harry van stagiaire opklom tot afdelingshoofd, 5 eigenschappen van een goede online marketeer, 8 tips voor een beter salaris in de zorg… je weet wel, interessante informatie! Daarmee bouw je voor Google namelijk autoriteit op en wordt je beloond met meer verkeer.
Naast SEO en SEA komt er straks nog een derde manier bij: Google for Jobs. Wanneer dit precies beschikbaar wordt in Nederland is niet zeker, maar in andere landen heeft het al een grote impact gehad. Volg de Bloeise nieuwsbrief om op te hoogte te blijven!
Reacties