Social media introduceren in je online marketingstrategie, hoe doe je dat?

brand
Social media in je online marketingstrategie

Social media introduceren in je online marketingstrategie, hoe doe je dat?

Weinig is frustrerender dan tijdens het scrollen op Twitter of Instagram een social post van een directe concurrent compleet viral zien gaan, terwijl je weet dat jouw producten en/of diensten minstens net zo goed zijn en jouw bedrijf al die potentiële klanten dus ook prima van dienst had kunnen zijn. Uiteraard gun je je collega’s in de branche het beste, maar de eerste winkelier die het leuk vindt dat bij zijn buurman metersdikke rijen voor de deur staan terwijl het in zijn eigen winkel doodstil is, moet nog geboren worden.

Met dien verstande is het niet verwonderlijk dat steeds meer ondernemers social media in hun marketingmix willen opnemen. Goede social campagnes kunnen immers een enorme positieve invloed op een online marketingstrategie hebben en leggen bedrijven die dat goed aanpakken dan ook zeker geen windeieren. Afgezien van de vraag of “mijn concurrent doet het goed op social media, dus ik wil ook” nu de beste onderbouwing voor je online marketingstrategie is, doet goed voorbeeld wel degelijk volgen en wil tegenwoordig bijna elke ondernemer actief zijn op social media. Maar hoe pak je dat aan als je weinig ervaring hebt met zakelijk gebruik van social media? Wat zijn de voor- en de nadelen waar je op moet letten?

De plaats van social media in je online strategie

Social media marketingstrategie

Het belangrijkste eerste punt van aandacht is het besef dat geen enkele social campagne op zichzelf staat. Als je als ondernemer serieus aan de slag wilt met social media en er ook voordeel uit wilt halen, zul je social campagnes als onderdeel van je grotere online strategie moeten beschouwen.

Dat klinkt wellicht ingewikkeld, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het begint met social media te zien als meer dan een plek om af en toe een mededeling, illustratie of hyperlink te dumpen. Mensen zitten op Facebook of Instagram om vermaakt te worden, leuke of interessante dingen te zien of verrast te worden. Kortweg aankondigen dat jouw bedrijf voortaan ook op zaterdag open is, is dan wellicht niet de beste keuze.

Zorg er in plaats daarvan voor dat je uittekent welk verhaal je aan je klanten en prospects wilt vertellen en welke media je daarvoor wilt gebruiken. Denk aan een mooie landingspagina op je site, een maandelijkse nieuwsbrief waarin je telkens een thema uitlicht, een periodieke blog, en dan als aanvulling op dat alles van tijd tot tijd een social post die aansluit bij al die andere middelen. Op die manier versterken je verschillende marketinguitingen elkaar. Verwijs in je nieuwsbrief en klantcommunicatie naar je social kanalen en zorg voor content op die kanalen waar je zelf ook graag naar zou kijken.

Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Een goede contentmarketingstrategie ontwerp je niet zomaar, vooral niet als het je eerste keer is. Overweeg daarom, als je het optimale eruit wilt halen, een online marketing bureau (tip!) in de arm te nemen dat (mede) gespecialiseerd is in social media. Dat kost je weliswaar een financiële investering, maar bespaart je een aanloopperiode van vallen en opstaan en zorgt ervoor dat je direct kwalitatief hoogwaardig van start kunt.

Vijf voordelen om gebruik van te maken

voordelen van social media

Maar wat zijn dan precies die voordelen van social media in je marketingstrategie? Waarom zou je hierin investeren? We hebben de vijf belangrijkste op een rij gezet:

  1. Social media kun je gratis gebruiken. Anders dan advertentieruimte in een blad, banners op websites of een bord langs de weg, is een post op LinkedIn of Instagram kosteloos. Uiteraard zijn er ook betaalde campagnes op bijvoorbeeld Facebook mogelijk, maar je bent nooit verplicht om per post kosten te maken.
  2. Je potentiële bereik is enorm. Miljoenen Nederlanders gebruiken minimaal één social media platform. Belangrijker nog: ze brengen er relatief veel tijd door. Met een goed doordachte strategie kun je dus snel veel klanten bereiken.
  3. Je boodschap kan zich snel verspreiden. De droom van elke ondernemer is een inspirerende boodschap die viral gaat. Dat is allesbehalve makkelijk om voor elkaar te krijgen, maar social media zijn gemaakt om informatie die veel mensen interessant of relevant vinden, snel te kunnen verspreiden. Dat kan in je voordeel werken.
  4. Je wordt vindbaarder. Google vindt het belangrijk dat je online goed zichtbaar bent om relevant gevonden te worden. Aanwezigheid op social media telt daarin ook mee.
  5. Je staat dicht bij je klant. Het is op social media eenvoudig om in contact te komen met potentiële klanten om bijvoorbeeld vragen te beantwoorden of te reageren op een kritische noot. Uiteindelijk begint elke transactie met überhaupt met elkaar in contact komen.

Vijf nadelen om juist scherp op te zijn

Nadelen van social media

Social media zijn natuurlijk niet heilig. We hebben de vijf belangrijkste nadelen, waar je dus op moet inspelen, ook voor je uitgezocht.

  1. Social media zijn niet van jou. Je website wel. Besluit Facebook morgen de voorwaarden te veranderen of de stekker eruit te trekken? Dan ben je je opgebouwde base volgers kwijt. Zorg dus altijd voor een goede eigen website waarop al je informatie staat.
  2. Ook negatieve berichten verspreiden zich snel. Die ene klacht kan op Twitter erg veel aandacht genereren – daar weet T-Mobile alles van – en dat wil je nu juist niet.
  3. Je moet continu vernieuwen. Je post van gisteren is vandaag oud nieuws. Content op social media veroudert nog sneller dan de krant. Social kanalen onderhouden kost dus tijd en moeite.
  4. Je publiek vinden kan moeilijk zijn. Want hoe weet je wie van al die Instagram-gebruikers nou wellicht een klant van jou kan worden? Het kost tijd en finesse om je doelgroep aan te spreken, en eenvoudig is het lang niet altijd.
  5. Ieder platform werkt weer anders. Op LinkedIn gedraag je je anders dan op Facebook, en dat wijkt dan weer af van Instagram en Twitter. Er is geen ‘one size fits all‘-oplossing. Bij een serieuze social media strategie moet je dus meerdere ijzers in het vuur houden en vaak dubbel (of driedubbel) werk verrichten. Daar moet je voor open staan en tijd voor hebben – of je moet je beperken tot één platform, wat echter weer je kansen beperkt.

Download nu de gratis Social Media Startersgids

Alles wat je nodig hebt om succesvol te starten met social media voor jouw bedrijf

Download nu de gratis Social Media Startersgids: http://bloeise.nl/wp-content/uploads/2013/12/Social-Media-Startersgids.pdf

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *