Succesvolle marketingvoorbeelden van taboes
Gastblog door Sebas Eikholt
Niet alle producten en diensten zijn even gemakkelijk te promoten. Het kan bijvoorbeeld gaan om een taboe. Mensen schamen zich ervoor, worden er onzeker van en het is ongepast om erover te spreken. Toch weten veel merken een taboe succesvol te doorbreken. Hieronder volgen 4 voorbeelden van taboeproducten die met een goede marketingstrategie zijn gepromoot.
Super size kleding
In de modewereld geldt al jaren een duidelijk schoonheidsideaal. Mannen en vrouwen zijn jong, knap en dun. Vooral dat laatste is een vereiste. En als een bekend model te dikke benen heeft, dan wordt dat gewoon even weg gefotoshopt. Met name in de VS hebben veel mensen te maken met overgewicht. En dat is vooralsnog een onbekende markt voor bekende modehuizen. Het Amerikaanse bedrijf Eloquii is een kledingmerk dat zich focust op mode voor vrouwen met een plus size maat. Daarmee focust het merk zich niet op vrouwen met het ‘ideale’ schoonheidsideaal. Echter, Eloquii ontdekte dat mensen op straat niet graag keken naar billboards met minder dunne modellen. Toch wist het fashionmerk een grote doelgroep te bereiken.
Dit deden ze door een strategisch partnership aan te gaan met de bekende Hollywood actrice Reese Witherspoon. De actrice had op dat moment al ervaring met een eigen kledinglijn en had bovendien een uitgesproken mening over het beeld van vrouwen. Witherspoon kreeg persoonlijk veel berichten van vrouwen die haar kleding wel waardeerden, maar dit niet konden dragen vanwege de te kleine maten. Eloquii en Witherspoon ontwierpen plus size kleding, die veel naamsbekendheid wierf via de duizenden followers die de actrice op Instagram had. Daarmee werd de kleding als een stuk normaler ervaren.
Viagra
In 1996 nam de Amerikaanse politicus Bob Dole het tijdens de presidentsverkiezingen op tegen de zittende president Bill Clinton. De oorlogsveteraan Dole was destijds al in de zeventig en positioneerde zichzelf als vaderfiguur van de Amerikanen. Voor het farmaceutische bedrijf Pfizer was hij het perfecte uithangbord om het erectiemiddel Viagra te promoten via een reclamespot. Bob Dole was begin jaren negentig gediagnosticeerd met prostaatkanker en had zelf te maken gehad met erectieproblemen.
In de reclame zei Dole dat impotentie meerdere oorzaken kon hebben en dat men moed nodig had om het aan te pakken als man. Zoals hij zelf in de reclame zei: “It’s a little bit embarrassing to talk about ED (impotentie), but it’s so important to millions of men and their partners.” Bovendien riep hij de kijker op om medisch onderzoek te laten verrichten wanneer ze te maken hadden met erectieproblemen. Niet alleen werd een bekende persoonlijkheid ingezet om een product te promoten, het thema werd breder getrokken en de kijker werd moed ingepraat.
Soatest
Net als het erectieprobleem geldt ook dat seksueel overdraagbare aandoeningen maar moeilijk bespreekbaar zijn. De aandoening wordt als ongemakkelijk ervaren en het is daarom niet een goed gespreksonderwerp tijdens een verjaardag met familie. Toch kampen vele mensen ermee. Maar wat het vooral verraderlijk maakt is dat het een verborgen aandoening is. Men is terughoudend bij het laten testen van de mogelijke soa. Bijvoorbeeld uit schaamte of onzekerheid. En dat is een zorgwekkende ontwikkeling die door het Nederlandse Testalize.me werd aangepakt.
De startup vond een partnership met apothekers en laboratoria. Er werden speciale soatesten ontwikkeld, die anoniem en thuis kunnen worden uitgevoerd. De boodschap van het merk was dat er nu geen enkel excuus meer was om niet te testen. Bekende Youtube vloggers zoals Linda de Munck werden ingezet door Testalize om de soatest bespreekbaar te maken onder jongeren. Daarmee kon uiteindelijk ook een oudere doelgroep over de streep worden getrokken.
Durex
Als er één bedrijf is dat met reclamecampagnes een taboe heeft weten te doorbreken, dan is het Durex wel. Het geldt al jaren als het bekendste condoommerk. Maar nog steeds is het niet een product dat je gemakkelijk op de toonbank legt. Wat moeten de buren wel niet denken als ze zien dat je verschillende pakjes condooms aan het afrekenen bent bij de drogist? Durex wist succesvolle advertentiecampagnes te starten die op een ludieke wijze het taboe doorbraken.
Zo was er een tijd lang een billboard te zien met een grote afbeelding van een babybedje, inclusief prijskaartje van 217 dollar. Onderin de advertentie stond het logo van Durex met een prijskaartje eraan van 2,50 dollar. Daarmee wordt de consument gewaarschuwd voor de gevolgen als het product niet wordt gekocht. Ook had het bedrijf speciale Durex stickers ontworpen in de vorm van voetstappen. Die werden op de vloer van urinoirs geplakt. Een van deze voetstappen stickers werden veel verder van het urinoir geplaatst en daar stond bij ‘Durex XXL’. Een grappige boodschap, die ook heel pakkend bleek.
Reacties