Vijf moderne manieren om aan personeelsbinding te doen

brand
Personeelsbinding tips

Vijf moderne manieren om aan personeelsbinding te doen

De arbeidsmarkt is krapper dan ooit en nu gedwongen thuiswerken al bijna twee jaar de norm is, hebben veel werkgevers er in toenemende mate moeite mee om hun personeel te binden. Contact houden, een prettige werksfeer creëren en een teamgevoel vasthouden, het wordt er allemaal niet makkelijker op. En als je dan als klap op de vuurpijl ook je vacatures niet gevuld krijgt, waardoor andere medewerkers gedurende lange tijd de gaten moeten dichtlopen, gaat dat in rap tempo ten koste van het werkplezier. Daarom vandaag: vijf moderne manieren om in de huidige tijd aan personeelsbinding te doen.

 

Tip 1: Wees zo flexibel mogelijk in je werkgeversbeleid

Flexibel werkgeversbeleid voor tevredener medewerkers

We zien steeds meer werkgevers die, ondanks dat thuiswerkadviezen vrijwel maandelijks wijzigen en de omstandigheden continu veranderen, hun beleid in beton proberen te goed. Een bepaald aantal dagen werken ‘we’ thuis, andere dagen werken ‘we’ op kantoor, en ‘we’ betalen wel of geen thuiswerkvergoeding.

Het toverwoord is flexibiliteit. Probeer niet te veel vooruit te kijken en presenteer niet met veel bombarie je ’thuiswerkbeleid’. Kijk van week tot week en geef vooral je werknemers de regie. Laat de keuzevrijheid bij hen en laat ze de vrijheid ervaren om te doen waar zij zich het meest prettig bij voelen. Kijk daarbij uit voor groepsdruk, want die ontstaat sneller dan je verwacht. Benoem doorlopend en actief dat jullie een flexibel bedrijf zijn en dat vrijheid op plek 1 staat.

Tip 2: Investeer in talenten, niet in ontwikkelpunten

Continu focussen op dingen waar je niet zo goed in bent, het is verbazingwekkend hoeveel werkgevers nog altijd in deze valkuil trappen. Investeer in plaats daarvan juist in de talenten en sterke kanten van je medewerkers. Maak van de achten negens, in plaats van te proberen van die vijf een zes te maken.

Voortgangsgesprekken waarin telkens wordt ingezoomd op ‘ontwikkelpunten’ zijn voor de huidige generatie één van de belangrijkste reden om over te stappen naar een andere werkgever. Zorg ervoor dat jouw bedrijf die andere werkgever is.

Tip 3: Zet alles op alles om werkstress te voorkomen

Werkstress voorkomen

Je zou verwachten dat het vele thuiswerken het gemiddelde werkstressniveau in Nederland heeft verlaagd. Niets is minder waar. Nooit werd er meer werkstress ervaren dan in 2021.

Dat komt hoofdzakelijk doordat werk en privé steeds meer door elkaar lopen, medewerkers ook ’s avonds doorwerken (de laptop staat de hele dag opengeklapt op de keukentafel) en er meer vergaderd wordt. Het feit dat er buiten kantoor tegenwoordig meer wordt vergaderd dan vroeger op kantoor, is op zichzelf al een interessante paradox, maar is helaas wel waarheid.

Verbied werken in het weekend of op andere vrije dagen. Stuur buiten kantoortijden geen mails naar je medewerkers en moedig aan dat ze hun telefoon dan wegleggen. Overweeg het aanbieden van meditatiecursussen op het werk. Voorkom, kortom, dat de werktijd overloopt in de privétijd. Sluit bijvoorbeeld de dag actief af (en nee, dat hoeft niet middels een uur durende videovergadering), zodat iedereen dan ook aan zijn avond kan beginnen. Dat is dan wél weer gezond beleid.

Tip 4: Zorg voor contact, maar beperk nodeloos videovergaderen

En dat brengt ons ook bij de vierde tip: nodeloos videovergaderen is de tweede belangrijkste reden voor medewerkers om naar een andere werkgever over te stappen. Videovergaderingen kosten meer energie dan fysieke vergaderingen, en daar komt nog bij dat er in veel bedrijven nu meer wordt vergaderd dan twee jaar geleden. Daar gaat dus een hoop extra energie in zitten!

Energie kun je maar één keer besteden, dus dit alles gaat ten koste van de productiviteit, kwaliteit van werk en uiteindelijk werkplezier. Spreek een maximum aantal uren af dat medewerkers videovergaderen. Schaaf vergaderingen van een uur eens terug naar een half uur, en spreek ook blokken in de weekagenda af waar geen vergaderingen in gepland mogen worden. Het is toch heerlijk om één of twee werkdagen in de week niet tegen een scherm te hoeven praten?

Tip 5: Maak van je kantoor een plek waar je graag bent

Beste 55 inch tv - voetbal kijken op kantoor

Dan tot slot: dat kantoor is er, ondanks alle digitale middelen, natuurlijk ook nog! En veel medewerkers werken gewoon fijner en liever op kantoor dan thuis, of willen graag een gezonde balans.

Kijk eens kritisch naar je kantoorruimte en kijk wat jij kunt doen om daar echt een leuke, uitnodigende plek van te maken. Zodat die ene dag per week dat je op kantoor werkt, ook echt iets is om naar uit te kijken. Richt ‘m goed in, zorg voor ontspannen hoekjes, met een lekkere pooltafel, een paar chillbanken en waar je met je collega’s kunt Xboxen op de beste 55 inch tv. Wees creatief en maak er wat moois van, je personeel zal het waarderen!

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *