Wat doet een social media marketeer eigenlijk?
Tegenwoordig komen er steeds meer specialismen bij op marketinggebied. Je bent nu contentmarketeer, databasemarketeer, e-mailmarketeer of, nu erg in trek: social media marketeer. Het klinkt als een interessant beroep waarbij je je waarschijnlijk de hele dag op Facebook mag vermaken, maar wat doet een social media marketeer nu echt?
Benieuwd naar de definitie van social media? Hangt af van hoe je naar social media kijkt. Check onze pagina Geschiedenis van social media en het internet voor verdere toelichting.
Social media marketing als aparte afdeling
In steeds meer B2C- en B2B-bedrijven is de afdeling ‘Social’ een aparte afdeling. Soms zien collega’s het nut er niet zo van: ‘Wie wordt er nu beter van de hele dag Facebooken en Instagrammen? Zijn socials geen tijdsverspilling?’ Toch krijgen steeds meer afdelingen een eigen social media-afdeling. De social media marketeer gelooft in de kracht van social media en brengt dit ook over op zijn of haar collega’s. Je ziet online reputatierisico’s, maar ook kansen om in te springen op actuele gebeurtenissen.
Van internet marketeer naar social media marketeer
Als marketeer (Engels: marketer) breng je een product of dienst naar de markt. Voeg je daar een kanaal zoals social media of Facebook aan toe, dan specialiseer je het kanaal waarmee je dat doet. Een social media marketeer heeft vaak een voorgeschiedenis als “gewone” digitale marketeer. Hij of zij heeft zich al eens bezig gehouden met bijvoorbeeld e-commerce, het bouwen van communities of heeft gewerkt als Webcare-specialist. Nu specialiseert de digitale marketeer zich in social media, waardoor hij digitale en social media marketing samenbrengt.
Dat houdt in dat er campagnes worden bedacht, ontwikkeld en geoptimaliseerd voor op bijvoorbeeld Snapchat, Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Logisch dat bedrijven er tegenwoordig graag in investeren: social media is waar de consument zich nu bevindt. Zoals het Amerikaanse gezegde luidt: Fish where the fish are. Social media marketeers hebben vanzelfsprekend een grote liefde voor social media en weten hoe ze doelgericht te werk gaan. Ze weten hoe ze online meer waarde aan het bedrijf toevoegen en hoe ze inspelen op de wensen van de consument.
De definitie van de social media marketeer is:
De social media marketeer is de persoon binnen de organisatie die wordt vertrouwd met het monitoren, uitvoeren, filteren en meten van de aanwezigheid op sociale media van een product, merk, bedrijf of persoon. De social media marketeer wordt daarom ook vaak de stem van het bedrijf’ genoemd. De rol kan ook worden aangeduid als Social Marketeer, Community Manager, Social Media Manager of breder als Digital & Social Media Manager.
Functieomschrijving social media marketeer: taken en werkzaamheden
Als social media marketeer maak je gebruik van alle social mediakanalen. Je gaat er de dialoog aan met (potentiële) klanten, zakenpartners en medewerkers. Op deze netwerken bouw je een eigen netwerk op. Op die manier kom je gemakkelijk in contact met je doelgroep en blijf je ook verbonden. Marketing levert het meest op als je zichtbaar bent op de plekken waar de doelgroep zich bevindt: in dit geval social media.
Is het dan alleen maar bedenken van campagnes en praten met potentiële klanten? Zeker niet. Een campagne moet binnen een bepaalde deadline volledig ontwikkeld en uitgevoerd zijn. Daarbij krijg je te maken met inzicht in budgetten, het geven van een goede onderbouwing, het pitchen van je campagne, uitvoeren, analyseren, bijstellen en het doen van marktonderzoek. Het maken van doelgroepanalyses, zoekwoordanalyses en concurrentieanalyses behoort tot de werkzaamheden.
Het voornaamste doel van social media marketing is het zoveel mogelijk genereren van traffic en awareness. Daarnaast vergroot de marketeer de naamsbekendheid en verbetert deze het imago van het bedrijf.
Kenmerken van de social media marketeer
Social media marketeers hebben dezelfde karaktereigenschappen als andere marketeers. Ze zijn ondernemend, intellectueel en uiteraard sociaal. Zoals voor alle verkopers geldt, beschik je als social media marketeer over een gezonde dosis lef en overtuigingskracht.
Het kunnen volgen van strakke planningen, het kunnen monitoren van social media en het modereren hiervan zijn de basiskwaliteiten van de social media marketeer. Kortom: het is echt een waardevol specialisme in de marketingwereld geworden.
Social media als marketingmiddel
Onthoud dat social media marketing een marketingmiddel is, en geen doel op zich. Met likes kun je als bedrijf geen inkopen doen, toch? Bedrijven kunnen social media dus het beste inzetten als het bij het bedrijf en de markt past. Voor sommige bedrijven en bedrijfsculturen is het niet weggelegd. Zo is Apple bijvoorbeeld totaal niet actief op Twitter. Soms is het voor de buitenwereld minder interessant om te volgen. Een goede social media marketeer vraagt zich dus van tevoren af wat de lezer, kijker of luisteraar nu echt wilt lezen, zien of horen, en op welk social media kanaal.
Reacties