Website aanmelden bij Google: zin of onzin?
Je website is live. Moet je vervolgens nog je website aanmelden bij zoekmachines? Google of Microsoft? Of wordt je vanzelf gevonden? We bekijken hoe Google precies werkt en wat je zelf kunt doen om beter gevonden te worden.
In het begin van het internet waren er al tal van betaalde diensten om je website bij wel 100 zoekmachines aan te melden. Vandaag de dag weten we dat het vooral om Google.nl gaat, en een heel klein beetje nog om Bing van Microsoft. Hoe leert Google nu dat je nieuwe website bestaat?
Google vindt je site vanzelf
Als je tenminste genoeg links hebt naar je website. Google bekijkt regelmatig alle sites en volgt alle links. Als een link wijst naar een compleet nieuwe website, zal Google je site gaan indexeren, zodat je site en alle pagina’s worden meegenomen in de zoekresultaten. Is je website compleet nieuw? Dan is je website aanmelden wel zo verstandig.
Website aanmelden bij Google
Het vroegere ‘website aanmelden’ kan nog steeds hier bij Google. Geef je URL en omschrijving op… maar wacht!!! Dat is lang niet alles. Het werkt tegenwoordig anders én beter. Google heeft nu Google Webmaster Tools. Na een verificatie kun je vervolgens hiermee:
- Aangeven op welk taalgebied je website zich richt. Bloeise.nl richt zich bijvoorbeeld op de Nederlandse taal. Bij Bloei.se kon ik dit destijds totaal niet aangeven: Zweeds, zei Google.
- Aangeven of de URL van jouw website met of zonder WWW Bloeise hanteert zonder WWW, dat staat netter namelijk. Daarvoor moet je beide versies registreren bij Google.
- Je kan je site index Dit is de kaart van jouw website waarmee Google gemakkelijk ziet welke pagina’s, afbeeldingen en video’s je site heeft.
- Je kan je txt opgeven. Hiermee vertel je Google welke pagina’s wel en welke niet getoond mogen worden in de zoekresultaten. Sommige pagina’s, die bijvoorbeeld achter een wachtwoord zitten, of alleen voor partners en klanten zijn, wil je namelijk niet aan iedereen laten zien.
- Je kan eventuele crawlfouten zien om aan te passen. Crawlfouten ontstaan wanneer Google een pagina op je website verwacht, vanwege een link, die er vervolgens niet blijkt te zijn. Bijvoorbeeld omdat de pagina-url is aangepast of omdat de pagina is verwijderd.
- Je kan de crawlstatistieken zien.Wordt jouw site regelmatig bezocht door Google? Je kan ook opgeven hoe je precies zou willen dat Google jouw website indexeert.
- Eventuele beveiligingsproblemen worden vermeld. Google is daar zeer scherp op: een website met beveiligingsproblemen wordt geweerd uit de zoekresultaten om de bezoekers te beschermen.
Geen websitefouten in Google Webmaster Tools. Zo hoort het!
Er komt dus iets meer bijkijken dan slechts je ‘website aanmelden bij Google’. Gelukkig biedt Google alle ondersteuning en uitleg om Google Webmaster Tools te gebruiken. Een website die goed geregistreerd staat in Google Webmaster Tools, zal zeker beter gaan scoren. Aanrader dus.
Verificatie Google Webmaster Tools
De eerste stap is je website verifiëren bij Google Webmaster Tools: dit is het nieuwe website aanmelden. Daar biedt Google de volgende mogelijkheden voor:
Aanbevolen methode
De methode die Google zelf aanbeveelt, is niet direct de makkelijkste:
- HTML-bestand uploaden. Google biedt een simpel bestand aan die je op de website moet plaatsen, bijvoorbeeld http://bloeise.nl/google44ggdgdfsdggr.html. Na het uploaden, bijvoorbeeld via een FTP programma of via de websitebouwer, kun je op Verifiëren klikken.
Alternatieve methode
De alternatieve methodes zijn eigenlijk gemakkelijker:
- Google Analytics. Eigenlijk de makkelijkste methode, mits je website al geregistreerd staat in Google Analytics. Zoja, kies voor deze optie en klik op Verifiëren.
- HTML-tag. Deze methode werkt al wanneer je toegang hebt tot het CMS-systeem van je website. Je voegt een stukje HTML-code toe aan de HTML-code van je homepage. Dat kan in WordPress bijvoorbeeld via de Yoast plugin.
- Domeinnaamprovider. Je kiest je domeinnaamprovider. Dat is niet per se je websitebouwer, maar de partij erachter die domeinnamen mag uitgeven. Google legt uit hoe je die vindt.
- Google Tag Manager. Een methode die gebruik maakt van Google’s Tag Manager. Dat is een code die je plaatst op elke pagina, net zoals Google Analytics, waarmee je vervolgens heel gemakkelijk allerlei soorten codes kan toevoegen. Bijvoorbeeld voor Google Webmaster Tools, Google Analytics of bijvoorbeeld de Facebook Pixel.
Het verschilt natuurlijk per situatie wat het meest handige is, maar in de praktijk gebruikt iedereen Google Analytics. Wanneer dat is geïnstalleerd, is het aan te raden om die ook te gebruiken.
Staat je website in Google?
Zoek naar je eigen website in Google.
Bestaat de site niet in Google?
Dan krijg je deze melding te zien:
Website aanmelden bij Bing Webmaster Tools
Ook Microsoft’s zoekmachine Bing biedt Webmaster Tools aan. Het biedt een aantal extra inzichten die handig kunnen zijn voor SEO, zoals SEO-rapporten en Sleutelwoorden zoeken, maar is verder geen aanvulling om beter gevonden te worden. Alleen voor grote websites aan te raden waar meer Bing verkeer ook echt iets gaat opleveren.
Reacties