Website beter vindbaar maken in Google: 10 tips

Je website beter vindbaar maken in Google begint bij het realiseren dat het uiteindelijk om de bezoekers gaat. Je wilt de juiste mensen aanspreken, helpen met informatie en een actie laten doen op je site. Hou je de bezoeker in gedachte bij het inrichten van je website, dan volgt Google vanzelf.
In de Google Webmaster Guidelines stelt Google duidelijk: optimaliseer je website niet voor ons, maar voor je bezoekers. Het enige wat Google wil, is hun gebruikers een optimale beleving geven. Dat betekent dat wanneer je zoekt op ‘vindbaarheid in Google’, je zoekresultaten krijgt die jou ook echt verder helpen. Klik je een zoekresultaat aan en twee seconden later klik je weer terug, dan weet Google: die site heeft niet geholpen.
Daarmee bedoel ik niet de URL van je website aanmelden bij Google, maar verifiëren bij Google Webmaster Tools. Je kunt hier allerlei belangrijke informatie doorgeven aan Google, zoals op welk land jouw .com website zich richt bijvoorbeeld. En je kunt je site index doorgeven, zodat Google jouw website volledig kan indexeren.
Bijna twee procent van de Nederlanders heeft een visuele beperking. Maar zij internetten ook. Hoe doen ze dat? Met software die alles opleest. Dat gebeurt slim: eerst de titel van de pagina, vervolgens de kopjes (headers) en daarna pas de tekst. Van een afbeelding wordt de tag de alt-image opgelezen. Heet jouw afbeelding echter ‘DSC345.jpg’ dan zegt dat blinde bezoekers niks. Een kopje ‘Kaasmarkt’ is minder duidelijk dan ‘Kaasmarkt Alkmaar’ of ‘Kaasmarkt Hoorn’. Hou je rekening met blinde bezoekers, dan optimaliseer je je website vanzelf voor Google en wordt je beter vindbaar.
Meer dan 50 procent van Google’s zoekverkeer gaat via een smartphone of tablet: dat is mobiel verkeer. Is je website mobielvriendelijk? Dat betekent dat je een aparte mobiele websiteversie hebt of dat je website responsive is. Daar heeft Google deze test voor. Zoekt iemand mobiel en is jouw website niet mobielvriendelijk, dan wordt je website minder snel door Google getoond. Denk daarnaast ook aan je afbeeldingen: gedetailleerde foto’s worden op mobiel snel onduidelijk. Een betere ervaring op mobiel zorgt ook voor betere vindbaarheid.
Een trage website: daar wordt niemand gelukkig van. Reden voor Google om snelle websites boven trage websites te plaatsen in de zoekresultaten. Ook hier heeft Google een superhandige test voor: Google Speedtest. Geef je website op en je ziet per mobiel en desktop hoe snel je website is. Een score lager dan 70 is echt reden tot actie. Stuur de link toe naar je website bouwer om dit op te pakken. Zelf doen? Voor WordPress helpt de gratis W3 Total Cache plugin, hiermee kun je het laden van de verschillende onderdelen (caching) instellen, zodat niet alles direct wordt geladen en de bezoeker sneller je website ziet.
Lees je dit en denk je: het is eigenlijk wel tijd voor een nieuwe website. Maar hoe pak je dat aan? Waar begin je? Bloeise ondersteunt met het gehele proces van website doelstellingen, strategie, tot website design, website laten maken en online marketing. Zodat jouw website doet wat ie moet doen: nieuwe klanten binnenhalen en omzet maken. Lees meer over website laten maken.
Wat maakt je website veilig? Een HTTPS in je URL, zoals je bovenin ziet: https://bloeise.nl. Als bezoeker heb je een veilige verbinding met deze website. Alles wat je doet op een veilige website, kan een hacker niet zien. Google vindt dat heel belangrijk en waardeert websites met HTTPS hoger dan websites met alleen HTTP. Het instellen van een certificaat kan vrij gemakkelijk bij de meeste hostingpartijen. Vraag anders je websitebeheerder. Bloeise kan hier via partners ook mee helpen.
Veel websites willen iets verkopen. Verkopen doe je door je klant te begrijpen: wat wil hij weten? Welke vragen heeft hij? Welke zorgen heeft hij? Welke andere oplossingen heeft hij voor zijn probleem? Door deze vragen in te vullen, wordt je website beter. Een goede manier daarvoor is om in de huid van je bezoeker te kruipen:
Informatie heeft vele vormen. Op deze pagina vind je een blog met illustrerende afbeeldingen. Je kunt je verhaal ook vertellen in een downloadbare PDF, in een infographic, een interview, een schema, audio, video, een embbed tweet, een fotoserie…. Een andere vorm kan je verhaal sterker en vooral duidelijker maken. Het maakt je website ook beter vindbaar, want Google toont graag verschillende vormen van content zoals afbeeldingen en video. Daar is ook minder concurrentie in op Google.
Maak je website beter vindbaar in Google door je informatie beter vindbaar te maken voor je bezoekers. Dat betekent: een zoekbalk bovenin, kunnen browsen op categorie, tags om soortgelijke blogs te vinden en op je blogpagina niet hele blogs maar alleen de titel met intro. Voor een e-commerce site met producten betekent dat meerdere filter opties op prijs, beschikbaarheid, leverancier et cetera. En productpagina’s maak je overzichtelijker door te werken met tabbladen. Al deze extra manieren om je informatie beter vindbaar te maken, resulteert in betere zichtbaarheid in Google. Is jouw website erg verouderd en heb je geen goede mogelijkheden om je content goed vindbaar te maken? Dan is het tijd om een nieuwe website te laten maken.
Facebook, Twitter en LinkedIn zijn veelgebruikte social media in Nederland die voor relevante kliks naar je website zorgen. Maar social media is ook belangrijk voor Google: het vertelt Google of je website populair is. Denk er maar over na: Google wil relevante informatie geven. Een artikel dat veel op social media wordt gedeeld, zal relevanter zijn dan een artikel dat niet veel wordt gedeeld. Met de gratis tool Hootsuite kun je bijvoorbeeld tweets inplannen: handig om een blog artikel op verschillende manieren te promoten.
Links naar je website zijn als stemmen in een online verkiezing. Google vindt inkomende links heel belangrijk, maar ze moeten wel van relevante websites komen. Dus hoe krijg je relevante links? Wanneer je links beschouwd als een relatie, kun je beginnen door te kijken naar je offline relaties. Voor een offline relatie is het logisch om deze ook online vorm te geven. Dus welke partners, leveranciers en klanten heb je? Hebben ze al een link naar jouw website? Zo nee, dan kun je ze dat gemakkelijk even vragen wanneer je ze spreekt of in een vriendelijk mailtje.
Wil je meer links naar je website? Linkbuilding is cruciaal, maar ook een vak apart. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om linkbuilding uit te besteden.
Dit SEO-artikel stond eerder op MarketSun.com; dat label is opgeheven per 1 mei 2017;
Je website is live. Moet je vervolgens nog je website aanmelden bij zoekmachines? Google of…
Ook al zet Google vol in op AI met RankBrain, linkbuilding blijft ontzettend belangrijk om…
Een hoge conversie behalen is een van de speerpunten van veel organisaties. Dit kan op…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: